Jag är inte oense med dig öht. angående denna sak.Kadett4wd skrev:Du glömmer en väsentlig detalj.whilliam skrev:Nej, det skrev du inte men ordet "verkan" i 'extractorverkan' betyder, på vanlig svenska, att ett arbete utförs. När ett arbete utförs "kostar" det rimligen energi. Var kommer den ifrån?
OM det sker en ejectorverkan KAN det bidra till ökad VE pga motorn KAN andas än bättre vid just overlap som du skryter om ni mätt med varvtalsupplöst tryckmätning, vilket jag betvivlar starkt då jag läser vad du skriver.
Motorn trivs bättre och kompenserar, troligen överkompenserar för ev förlust i pulsstyrkan du pratar om, och då får än större amplitud på pulsen.
Glöm inte att ALLT sker i stort sett samtidigt.
Vad som händer i grenröret har en påverkan på vad som händer i insuget, allt har en harmoni.
Men handlar det inte om en tillfällig dynamisk tryckskillnad mellan inlopp och utlopp på motorn? Att skapa den måste isf. kosta energi, energin tas lämpligen från Blow down, jag tror vi kan vara överens om att tar man energi därifrån så blir det mindre energi kvar till att driva turbon?
Vi ändrar ju hastighet och tryckförhållande på gasmassan innan den når fram till det (förhoppningsvis) välgjorda avgashuset.
Detta påverkar också turbons situation samt att omvandlingar ger energiförluster (det är därför det rekommenderas rör med oföränderlig genomströmningsarea, eller svagt nedåt konade för att kompensera för temp. förlust)
Jag tycker alltså det är smartare att designa turbon "rätt" så att den får och tar till vara största möjliga del av energin och därmed kan den skapa ett statiskt högre tryck på inloppet. Tänk också på att en tryckökning gör mycket större nytta för gasmasseförflyttning än vad en trycksänkning gör.
Man KAN göra/resonera som du skriver men jag tycker inte det är optimalt.