Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör apr 20, 2019 3:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 04, 2019 11:44 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Lite bygg bilder på ett finsk Folkrace bygge. En micra k10 med vw dogbox med billet swing drivaxlar och Honda B16 1650cc motor. I finland fårman flytta motorn bak på bilar som har blivit tillvärkade bakefter 1990. Bilen måste väga 710kg utan chaufför och måste vara under 1650cc och man får endast använda förgasare på max 2st. 45mm spjällhål. Hjulbasen får ändras 50mm men har ingen begränsning var hjulen står. Priset på bilar a i finland är 1500€ ca. 15000kr.

Bild

Bygde nåntyp av 4-link med Gaz dämpare, övre staget är ca. 73% av längden av den nedre. Framändan blev med fiat 850 näver, micra dämpare och fiat framblad.

Bild

Karossen börjar bli färdig, håller på med motorn såm bäst.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 04, 2019 11:50 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Motorn är en gammal Honda B16 med vtec. Den har blivit borrad till 82mm Arias kolvar, kina H-stakar, 2st. Mikuni 45hsr. Skunk2 pro2 kammar, supertech fjädrar, kina xtractor, billet vw/Honda svänghjul. Tändningen och Vtec blir styrd med megajolt, bygd med 2st. Edis4 burkar och cop-spolar.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 9:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2700
Ort: Umeå
oj, bilens delar ser dyrare ut än 1500 euro, hade vart synd att tappa den direkt :(

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 6:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 176
Bara moroten med tillbehör hamnar en bit över 15kkr...

SKOJ BYGGE!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 9:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 547
Ort: lycksele
Roligt att se ett folkrace bygge här :thumbright:
Tyvär är det ju mer regel än undantag att en konkurenskraftig fr bil blir dyrare än anbudspriset här i landet och säkerligen samma i Finland även med nära dubbla anbudspriset.
Visst finns det även en större klass med mera volym och utan begränsningen på förgasare?
Bygger du den till någon speciell tävling?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 1:39 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Har bygt micran sakta men säkert snart i 1.5år så på de sättet käns det inte lika dyrt såm att köpa alla greijor på en gång. Men tror att som färdig ligger budjeten på kring 4-5500€ såm är betydlit mindre än att bygga en fiat. Har intte bestämt på vilken tävling den ska gå på, men troligen först några klubbtävlingar där man slipper sälja o sen på nån större tävling med goda priser. Håller på bygger 2st. Honda motorer, en att köra in karossen med och den andra till att slå nya bänkrekord med. Dom här b16 motorna är ganska svåra att få tag i här i landet, men hittade ena från tyskland och 2st. från en skrot i england. Denhär "tränings" motorn har jag borrat till 82mm TypeR kolvar, kopierat bara vtec nokken från äkta skunk2 kammar och ska köra med låst vtec. Blir med "lite" svetsad orginal insug med 2st. Kina 45hsr kopior och megasquirt tändning. Billet svänghjul och en kubota startmotor då motorn går felväg. Kronhjulet har bytt sida på lådorna.

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 1:57 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Finns inte nån större klass för större volym. På kardan/framhjulsdrivna fritt med förgasare/sprut. Max 2250cc om bytt motor. Dehär max 1650cc och max 2st.45mm späll bara på bilar med bakmotor, för att få det jämnare. På bilar som är nyare än 1990 får det användas 16v motor. Annars bara 8v. Dock är det svårt att bygga en 16v bätre än en gammal fiat twincam motor med 44/36 ventiler, hemi förbränningsrum och 14:1 comp. De bästa fiaterna har kring 160-165 ärliga hästar på hjulen. Ca. 110-115hp/L.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 9:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1575
Ort: Hässleholm
Vart hittar du Kina HSR45?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 12, 2019 5:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Inlägg: 85
Ort: Sala
På eBay och Aliexpress.
Kostar ungefär 1200kr och uppåt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 3:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 525
Ort: Linköping
Riktigt häftigt bygge! Gärna mer info om hur designen av insug blir med två 45 mm spjäll.
Är förgasarna begränsande och hur fungerar det att sätta förgasarna på ett plenum istället?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 10:43 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Insuget till evo 2 trenings motorn blir ett svetsad orginal insug, med först rör med inre dia på 45mm sen med inne dia på 36mm sen resten av orginal insug.

Bild

På evo 1 motorn blir det ett insug som är lyftat c. 6mm mot toppflänsen och blir plastad för att få det konigt. På den vänstranedre bilden ett fiat twincam insug för 2xdellorto phm 41, hela vägen konad. På högra bilden honda b16 2xmikuni hsr 1+4 och 2+3 på samma gasare.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 10:48 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Har svetsat ett plenum av ett äkta Victor x insug. Den är delbar för att fixa till n****läppar på rören. Det blåa insuget är ett till golf 8v, brukar köras med 40mm weber/dellorto med 26-32 halsringar.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 4:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1575
Ort: Hässleholm
Hela poängen med att inte ha plenum är väl att likna en port per cylinder så mycket som möjligt.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 11:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 525
Ort: Linköping
Hur mycket effekt räcker två såna där HSR45or till? Kan man komma till gränsen där det lönar sig att sätta bägge på ett plenum där alla runnerserna ansluter istället för att köra uppdelat två cylindrar på varje?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 6:20 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 7
Går väl att jämnföra typ. en 3.0 evo motor med mikuni brygga lämnar väl ca. 110-115hp/liter, så på en 1650cc begränsar gasarna inte mycket före 8000rpm. Tror det blir svårt att få ett plenum insug att funka med mikunisar, bör nästan använda en 45 weber med 32-34 halsringar i stället.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010