HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bygger ny bänk

Inlägg av dundersmurfen »

Ja på min förra 850 som var en sugis så trixade jag med varmare insugsluft, egr, större gnistgap, 110grader driftstemp å alla möjliga grejer jag inte kommer ihåg nu. Men tror allt det står några sidor tidigare i tråden. Den gick på 0.60 liter milen och 1liter slätt med husvagn. Där justerade jag tändning genom att flytta vr givaren och en pott på lmm signalen flr å ställa lambda.

Här är bild på tändmappen efter ekonomi testandet:



Bild



Bild


Orginal Volvo:


Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bygger ny bänk

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bygger ny bänk

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Körde naturligtvis lite fullgas också. Så här är rosa volvo orginal 61k mil och sedan den lila min ekonomi samt finjustering på fullgas utan magnetventil inkopplad så lite lägre ladd på mellanvarven
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jul 24, 2019 12:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bygger ny bänk

Inlägg av dundersmurfen »

Fick ett litet ryck och gjorde en pryl som jag velat ha sen jag började krångla med bilar :)

Bild



Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av dundersmurfen »

Kompisen som kommer om några veckor å ska testa lite olika insug. Vi har börjat på slidspjäll vi ska testa om vi får ordning på det. Var lite för roligt att pressa trattar så det blev en hel familj med trattar. Å så har ju swedol den fina gummislangen som passar precis perfekt 1meter för 180kr, å biltemas 51mm 2tum avgasrör.

Försöker övertala mr Kwirk att göra ett nytt trattpressnings verktyg med skapligt lång koning på röret innan det flänsar ut


Bild

Bild

Form på nya tratten ungefär men ni har ju redan förstått vad jag fiskar efter för form


Bild


Blir fint å kunna ändra längder å testa samt förhoppningsvis en annan form på tratt fast i samma längd som den enklare första modellen, eller om man ska räkna ut att den enkla tratten skulle vara något längre pga mer volym i den som vi får goe koningen i. Vi får se hur det går, detta testandet hänger ju på att vi får det dära slidspjället å funka..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av blackadder »

Montera 4 st. tromboner så kan du justera under gång :hihi:

Allvarligt skojat så är det väldigt intressant att läsa dina uppdateringar.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av Daniel-635 »

Instämmer med övriga, alltid intressant.
Väl utförda praktiska prover kommer man mycket långt med.

På min 635a har jag pysslat mycket med körbarheten och förbrukningen.

Upplevde precis samma sak att lambda över 1,03 inte var någon idé.
Motorn blir svagare, med resultatet att man behöver öppna gasspjället mera = mer luft igenom motorn = mer bränsle till "extra luften" även om lambda vart magert.

Med högt vakuum i insuget gissar jag att motorn får lättare att göra kompressionstakten, så pumpförlusterna blir inte som man tror.

Test förslag med bromsbänken.
Dra upp bilen i 100 km/h och mät på motorbroms, utrullningen. (tid eller vad som helst)
Dra upp bilen i 100 km/h och mät utrullningen med tändningen avstängd och gasen i botten (överdrivet test, men jag tror den bromsar mer med öppet spjäll)

När jag bytte till större turboaggregat och längre grenrör öka förbrukningen tydligt. (Bensin 90 km/h landsväg från 0,85-0,95 ca.)
Avgastempen ökade ca. 150°C på låglast, men vart samma på fullast.
Jag tror att de nya längre / rymligare grenrören påverkade förbrukningen på låga laster negativt.

Skulle vara intressant att ha ett superkompakt "limprör" och se om det påverkar.
Tittar man på biltillverkare idag, är ju grenrören mindre än någonsin.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av dundersmurfen »

Där sa du nåt Daniel! Prova pumpförluster med motorbroms. Det ska jag testa, har alltid tänkt att bortsett från läckaget ner i vevhuset så förlorar man inget på högre "kompression" i det här fallet dynamisk sådan vi kan fortsätta spekulera i detta och så ska jag återkomma snart med resultat.

Tror att för å jaga ekonomi så är nog andra åtgärder aktuella. Men på denna är inte dom aktuella då jag ska trimma den rätt så hårt för å vara en rolig bruksbil med turbo framöver och i processen lära mig mer om motronic4.4
Tänker på högre kompression, temperatur på både olja vatten luft och bränsle å annat som egr mm
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av Fyrken »

Kul med förbrukningsövningar!

Jag kanske läste för slarvigt, men testade du olika tändvinklar också?
Min erfarenhet från dessa tester är att man får lägga på några grader tändning när man magrar ut för att vara tillbaka på MBT.

Jag testade detta i en motorrigg för några år sedan och tyvärr sviker minnet mig något, men vi sparade iaf bränsle.

Provet var så här:
2000 rpm.
100 Nm ville vi ha ut på vevaxeln/in i dynon.
Vi lämnade alltså lambda 1 och magrade ur motorn.
Först magrade vi till lambda 1,1 och då tappade vi moment pga sämre verkningsgrad. Men vi tappade inte de 10 % som vi hade snålat ur motorn så vi var på rätt väg. Vi ökade lasten (läs: öppnade trotteln något) samt justerade tändningen (ökade) och fick i häraden av 5% bränslebesparing på 10% högre lambda.
Vi testade inte att fasa insprutningen annorlunda, men det kan man tänka sig påverka något.
Testade du det vid dina test?

Motorn var en serieproducerad 320 hk fyrcylindring tvålitersmotor med direktinsprutning. 95 eller 98 oktan (kommer inte ihåg). Knack var ingen issue på dessa låga laster (körde med cylindertryck).
Jag inser att jag behöver göra detta igen och då återkomma med färsk data med bättre kvalité.

Jag har gjort liknande områden i bruks-Porschen, men där helt utan dyno-underlag. Bara något som känns lite halvbra, men kanske inte är det.

F1 kör ju magert nu för tiden, samt de race-bilar och styrsystem till diton som jag kommit i kontakt med har visat sig ha strategier för lean fueling. Bla GT3-bilarna (klassen, inte Porsche) har ju strategier för detta vid tex safety car. Jag har hört siffror ang F1 att de ligger på lambda 1,7. Någon som har andra uppgifter? De har ju begränsning i maxflöde bränsle per sekund så de har inte mycket annat val än att åka magert.

Kul att du delar med dig så mycket i tråden!
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av dundersmurfen »

Det går att spara lite och helt klart kunde man rädda lite moment som föll av genom att öka tändningen. Men det var väldigt marginellt som jag sagt. Det som gjorde mest på min förra testbil utan turbo där jag kunde gå mera nuts car allt man kunde ändra runtomkring. Som jag nämnde ovan högre temp för effektivare förbränning och lägre friktion. Egr verkade kunna göra en del men svårt att tuna in rent mekaniskt.
Högre komp tror jag gör en hel del speciellt på sämre förbränningsrum. Men det är ju inte i alla lägen lämpligt om man vill åka turbo.
Fler förslag på test är välkommet.

Jag kanske kan testa egr om jag får till det, borde kunna sänka pumpförluster med rätt många procent, samt minska värmeförluster å förånga aoppan bättre
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av super7 »

dundersmurfen skrev:Som jag nämnde ovan högre temp för effektivare förbränning och lägre friktion.
Intressanta tester :thumbright:
Vad anser du är högre temp då?
Vatten x grader ?
Olja x grader ?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av dundersmurfen »

Det jag gjorde på min förra 850glt bruksbil var att kapa i termostaten, tror den gick på 110grader cirka, det står ett par sidor tidigare då jag höll på med den. Oljan mätte jag aldrig men antar den ökar ungefär lika antal grader som vattnet.

Det går såklart att åka ännu varmare men då bör man ha någon övervakning som går in å ökar kylningen när det går tungt för att hindra kok. Nyare bilar har elstyrd termostat som exempel

Mycket egr för att minska pumpförluster samt värma luften
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av dundersmurfen »

Nu fick jag ett lämpligt testobjekt i bänken. Jag har ju haft en ide om att man kan jaga igång turbon tidigare antingen med låg förtändning under spoolup eller super fet blandning. Här backade jag 10grader, det gjorde bara minimalt sedan la jag mig på lambda 0.50 cirka uppskattningsvis och då såg det ut såhär jämfört med normal tänding och lambda:


Bild

Rosa är det mongofeta och man ser att turbon laddar 450rpm tidigare cirka och man tappar lite vrid under spoolup men sedan skjuter det iväg uppåt rätt mycket mer än den andra. Nu är det inte jag som mappar just denna evo med 4g63 men jag fick han som höll i spakarna nyfiken också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Inlägg av whilliam »

:thumbright: :thumbright: Kul!
Var det till denna du ville testa "snåltips" också?

Kör man E85 så kan det nog löna sig bra att överberika under spool, men tror du vinner ännu mer om det "saxas" med sen tändning, kanske man ska börja med sen tändning för att strax därefter "ösa" in bränsle.

Tester som gjorts för många år sedan i England gav ungefär 150rpm tidigare spool när tändningen backades till 0 grader (kring 0.1-0.2 bar laddtryck) just före "förväntad spool" vad som förvånade alla var att även toppeffekten steg, vi pratar en "stor" mappare som gjort otaliga likadana bilar och vid denna typ av tändningsbackning så blev det 3-5Hp mera än vad nånsin hänt förr.
Förklaringen torde ligga i att tempen i grenrör och avgashus steg och att detta blev gynnsamt senare i pullet. (bränsle var då 98 oktan)
Skriv svar