Inget laddtryck

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inget laddtryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

ibland kan det va väldiga fel på kina turbos som har med spel mellan kåpa och hur den passar mot compressor hjulet och det kan va svårt att se och mäta med vanliga verktyg. ett väldigt känsligt ställe minsta lilla repor och turbon är helt kass också om det tagit i varndra eller passerat nått skrot där.

mvh jens
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Jens Gustavsson skrev:ibland kan det va väldiga fel på kina turbos som har med spel mellan kåpa och hur den passar mot compressor hjulet och det kan va svårt att se och mäta med vanliga verktyg. ett väldigt känsligt ställe minsta lilla repor och turbon är helt kass också om det tagit i varndra eller passerat nått skrot där.

mvh jens
Okej menar du inloppet på turbon, där den suger in luft? Att diametern på inloppet är förstort emot diametern på impellern? Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inget laddtryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej mer passningen och spelet längre in där man inte ser mellan propellern och kåpan.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Har nu hunnit skruvat isär turbon o tagit några bilder:

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Jens Gustavsson skrev:nej mer passningen och spelet längre in där man inte ser mellan propellern och kåpan.
Jaha okej då är jag med, ja de skulle ju säkert kunna var något sådant fel såfall! Men det är inget man kan göra något åt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inget laddtryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

inget är ju omöjligt som gunde säger men att köpa en turbo som är bra är nog det smarta. hellre en oljig rostig gammal turbo från skroten än en bling bling tubo från kina om man inte har de 5-7 tusen som en riktigt bra ny turbo kostar (holset)
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Ja de får helt enkelt bli en ny turbo. Känns smidigare o bättre en o laga denna.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Inget laddtryck

Inlägg av whilliam »

Vad är det för fel på turbon?
Vi behöver ha uppgifter om hela bilens set-up, är det exempelvis ett alldeles för trångt avgasrör så lider den större turbon mycket mer av detta än vad en originalturbo gör.

För min del så håller jag inte med Jens om att det (på ett självklart sätt) är fel på en turbo bara för att den marknadsförts från Kina. Tiderna förändras och vi är idag långt ifrån gamla tider när "kinaturbos" var ett skämt. Exempelvis så var Holset först av de "stora" tillverkarna att ha huvudproduktion i Kina (man kan/har kunnat köpa kinesiska turbos från samma fabriker som tillverkar åt Holset, fast "på sidan av")

Det viktigaste med en turbo är dimensioneringen och den du har kanske är alldeles för stor på inducern (diametern på vingspetsarna längst till vänster på din understa bild)

Hur många hästar vill du ha? Vilket bränsle? Sådana saker hjälper mycket att veta om man ska räkna på i fall turbon är lagom dimensionerad.

Ett tips är att snurra på axeln genom att ta tag i kompressorhjulets mutter när turbon är monterad på bilen, den ska gå väldigt lätt (detta kan du även kolla när den är isärtagen) Om den gör det så kan man köra bilen på startmotorn utan att ha spridarna igång (meningen är att oljetryck skall byggas) börjar då turbon gå tungt så kan det vara antingen för högt oljetryck, just för den turbon, eller för litet axiallagerspel i turbon.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inget laddtryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det är inte fel på turbon för att den kommer från kina utan för att det är en ful pirat kopia byggd bara för att va super billig och de skiter i både lagar och vad kunden får för funktion i slutändan.

har sett så många tråkiga resultat då folk bygger på sån skit.

mvh jens
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Okej ja angående Kina eller inte kan jag inte uttala mig så mycket då jag inte prövat själv, har inte haft så stor snurra en att Kina turbos varit ett val, är mer nu när man ska på större, som Jens säger kan de ju vara bra o skaffa begg "äkta" turbo samtidigt så vet man ju inte hundra vad man får när det inte är nytt... Men de är en diskution för de som kan mycket om sånt :thumbright:

Angående om för högt oljetryck så får jag skruva på turbon igen o återkomma, men den går väldigt lätt när motor är avstängd, varm som kall.

Okej till min motor

B230fk Block (orginal)

Hprofil stakar, (kan kolla exakt längd o de på dem om de är av intresse)

Orginal kolvar (är ju gatebil så kommer inte pressas under längre tider som på bana så hopppas de håller)

Packningar på motorn är alla nya och är org topppackning, samt att kolvringarna är slipade lite enligt vad jag läst mig till på forum 0.6 gap har jag för mig jag gjorde dem. (tagit kål på en kolv innan pga att de gått ihop så tänkte undvika detta denna gång :roll:)

530 topp som är urgröpt enligt Jens CNC frästa, dock för hand istället och även lättare portning. Inte ökat diametern i hela kanalen utan rundat till kanterna ner till ventilerna o matchportat mot grenrör o insug.

Hådare fjädrar ( hårdaste enkelfjädrarna KL hade)

KLR T3 kamaxel

Ngk bpr7es tändstift

KLs turbo grenrör för fram monterad turbo

Hks 38mm wg(svetsat I ett rör från kollektorn)

Turbon är ju Gt35 ( eller vad de bli om de blir ny)

3" avgasrör hela vägen med race katt och en dämpare

2,5" tryckrör

IC ca 500x400 mm har jag förmig

Org insug

790 cc spridare

3tum lmm

Chippade boxar för gröna R och 3" lmm

Org bränsle rör med org pump i tank och 044 under bilen.

98 bränsle

Ombyggd org btr till ställbar

Enkelmasse svänghjul

Komp vet jag Inte vad den ligger på än men har skaffat verktyg för o kunna testa nu så kan återkomma med de.

Hoppas väl kunna komma runt 400 hk utan att ligga på bristningsgräns.

Så de borde vara allt hoppas de inte vart för rörigt :)

Sen kan ja tillägga att ja chippen är inte rätt, o de ska i ms2 v3 men ville veta att motorn startade först så om de är något problem efter inkoppling så vet man att de är pga ms.
Jag har även AFR inkopplad för o se om den går hyfsat, går inte perfekt men helt dugligt för o testköra.

Är ju jätte schysst om någon kan tipsa om lagom turbo till mig, men samtidigt så finns de redan 100tals som Skapat trådar om det. jag vill ist gärna lära mig hur man kommer fram till vilken som passar, läst trådar men då är de väldigt seriöst uträkning där de har räknat "cmf"? Mm vilket jag inte har kunskap eller verktyg för o göra än. Men vad man ska tänka på/ vad som avgör vilken turbo de blir utifrån en simplare grund som den jag givit nu. Men de kanske ska tas till annan tråd.

Kan även tillägga att när jag starta den o har tomgångsmotor inkopplade så hittar den inte Tomgången när man ex varvat till så sjunker bara varvtalet tills den dör. Så har nu kört med den urkopplad o höjt Tomgången lite ist.



Till min Gt35
Kompressor sida
A/r 0,70 anti surge
Air inlet 4" air outlet 2,5"
Inducer 61,40 mm exducer 82 mm

Avgas sidan
a/r 0,82
T3 fläns
Inducer 68mm exducer 62,30 mm
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Gt35 är turbo för iaf 600whp, så blir ju onödigt laggigt, en gt30 passar fint för 400whp. Sen om du chansar pch köper en kina eller köper en garret orginal får du ju bestämma själv. Har du tur så håller kina snurran, jag skulle kika på maxspeedingrods turbos, bra priser och jag tog hem en av deras gt30 kopia med glidlager och plockade ner den i alla smådelar och jag hittade inget fel. Det var lite dåligt gradat innuti och kanske inte 100% rengjort. Men för 2000kr så var det riktigt fina grejer egentligen. Har inte hunnit provköra ännu men jag tror den håller helt ok sålänge den får olja och man inte överhettar den.

Men om du inte köpt snurra ännu så skulle jag rekommendera en holset hx35 eller hx40. Det är nästan lika bra att köra på hx40 direkt för det är inte mer än några hundra varv skillnad på när dom laddar fullt dock så är du uppe i en 600whp snurra igen då, men en twin entry hx40 passar mycket bättre än en gt35 på en rödblock 8v.

Överväg att åka på e85, 8v trivs mycket bättre med laddtryck och e85 än 98
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

dundersmurfen skrev:Gt35 är turbo för iaf 600whp, så blir ju onödigt laggigt, en gt30 passar fint för 400whp. Sen om du chansar pch köper en kina eller köper en garret orginal får du ju bestämma själv. Har du tur så håller kina snurran, jag skulle kika på maxspeedingrods turbos, bra priser och jag tog hem en av deras gt30 kopia med glidlager och plockade ner den i alla smådelar och jag hittade inget fel. Det var lite dåligt gradat innuti och kanske inte 100% rengjort. Men för 2000kr så var det riktigt fina grejer egentligen. Har inte hunnit provköra ännu men jag tror den håller helt ok sålänge den får olja och man inte överhettar den.

Men om du inte köpt snurra ännu så skulle jag rekommendera en holset hx35 eller hx40. Det är nästan lika bra att köra på hx40 direkt för det är inte mer än några hundra varv skillnad på när dom laddar fullt dock så är du uppe i en 600whp snurra igen då, men en twin entry hx40 passar mycket bättre än en gt35 på en rödblock 8v.

Överväg att åka på e85, 8v trivs mycket bättre med laddtryck och e85 än 98
Jo kommer säkert bygga vidare o då hade de varit skönt om turbon orkade för ca 100 hästar till så slipper man köpa ny igen. E85 är tanken I framtiden men då måste ju allt i bränsleväg uppgraderas, pumpar bränsle rör osv men om man kan under sommaren annars är tanken o byta till e85 under kommande vinter. Har inte köpt ny än men har kikat på hx35, problemet med hx40 är att de är t4 fläns som jag inte har.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Hx40 finns med t3. Men för riktig funktion så tänk på att bygga ett riktigt pulssplitt grenrör. 1 och 4 i samma port på turbon å i andra porten ska cylinder 2 och 3. Å wg ska man ha 2st eller se till att dela uttaget ända upp till ventilen så man inte läcker över pulser.
Du behöver inte byta några rör eller slangar för att köra e85, det är en myt. Det går åt mer soppa helt klart men sätt en 040 i tanken sp räcker det till cirka 500whp, eller en cachetank i motorrummet och en 044 som matar railen lokalt så att säga
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Inget laddtryck

Inlägg av whilliam »

Är det detta grenrör du har https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... enror.html Jag tycker nog att ett sånt grenrör kan vara ok till 350-400 hästar (och därmed en liten o rapp turbo) men vill man ha mer än så är det nedanstående som gäller.

Det Dundersmurfen skriver är helt riktigt, vill du att motorn ska få ett bra register så är ett divided grenrör nästan ett måste, det blir också enklare att hitta begagnade turbos från dieselmotorer som passar (dessa är nästan alltid pulssplit)

Han har också helt rätt om att den turbo du har nu är alldeles för stor för 400 hästar. Ett enkelt sätt att räkna är kompressorns inducer i mm gånger sig själv och därefter delat med faktorn 6
Exempelvis: 51x51 = 2601 delat med 6= 433.5 Detta är effekten i Hp som du enkelt får i motorn på 98oktan, åker du E-85 så får du minst 10% till.

En väldigt "lagom" turbo till dig är en Gammal Schwitzer S-200 med just 51mm inducer, att jag skriver gammal beror på att de ofta har 74x64mm turbinhjul medan de (flesta) nya som numera är uppköpta av Borg Warner har 70x62mm turbin och det är det inga fördelar med.
De har T3 divided fläns på avgashuset
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Kul att vi är överens whilliam, jag skulle nämna min favorit turbo när vi pratar borg warner, s256. Nu har jag inte koll på vilken turbin men med den turbon så har jag varit med om sjukt fint resultat på min brors gamla nissan 200 med 1.8litarn.

Den gick med en turbobandit tb60 t3 divided och den turbon var helt kass på den maskinen. Har inte varit imponerad av tb agg nåt alls faktiskt, förutom hans garanti som verkar vara oändlig vilket är grymt bra support.

Iaf skaffade en gammal industri version på blocket av bw s256, pluggade den interna wg å konstaterades att turbon gick trögt i lagren på nåt sätt. Mycket märkligt men vi har alltid haft inställningen att det sliter in sig på fullgas så den åkte på och rackarns vad förvånad vi blev. Den sjukt vridklena trågiga kass register motorn blev som förbytt.

Fullt ös precis innan 4k och drog hårdare å hårdare ända till stoppet som vi hade på 8.5k. Nu kändes bilen vridstark och rapp i stort sett överallt utom på tomgång. Den gick så med mycket sladdande å våldandande av däck men började aldrig snurra lätt. Den gick alltså märkvärdigt trögt och vägrade snurra på torrgas. Nåt så märkligt men bra funkade den.

Nu ska man nämna att b230 8v är ett vridmonster jämfört med ca18det nissan motorn som egentligen bara är bra på att varva så registret kommer bli helt underbart på volvo motorn.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar