Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor???
Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor???
Hej!
Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.
Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?
Mvh/ M
Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.
Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?
Mvh/ M
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
Det är för att vev staken ska få olja hela varvet. O ja det funkar, kommer va folk som säger motsatsen. Men Jernberg mfl hade så i sina div1 motorer (idag supercar).Magistern skrev:Hej!
Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.
Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?
Mvh/ M
Vi har kört så i grp h Volvo med, det funkar!
Skickat från min H8324 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
Man minskar bärigheten något i ramlagren på detta vis, men säkerställer smörjning i vevlagren.
Sen kan man sedan börja fundera på vilka lager som oftast ger sig först
Sen kan man sedan börja fundera på vilka lager som oftast ger sig först
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
Tack för svar.
På min maskin är det framförallt vevlager som brukar kunna få stryk. Jag hade tänkt varva mer i år. 8500rpm, dock utan denna modd. I år är det även en 80mm turbo så jag borde kunna komma upp i 4siffrigt. Frågan är då hur motorn kommer gilla orginal lagerspel...
På min maskin är det framförallt vevlager som brukar kunna få stryk. Jag hade tänkt varva mer i år. 8500rpm, dock utan denna modd. I år är det även en 80mm turbo så jag borde kunna komma upp i 4siffrigt. Frågan är då hur motorn kommer gilla orginal lagerspel...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
då vevlagren ser dåliga ut så beror det nästan alltid på att oljepumpen sugit luft har jag kommit fram till den hårda vägen.
logga oljetrycket det är mitt tipps då ser man hur bra tråget fungerar. (gäller alla motor sporter)
på min 900+hk B230 8v motor så körde vi standard vevlager med standard spel men vi varvade bara 8200rpm i den. såg ut som nya efter en månads dyno körning.
i min comp B18 så har jag lite mer spel på de mittre ramlagren då den varvas mot 9000rpm. jag höjde oljetrycket till 6 bar också i år för att få lite mer olje flöde igenom vevlagren.
mvh jens
logga oljetrycket det är mitt tipps då ser man hur bra tråget fungerar. (gäller alla motor sporter)
på min 900+hk B230 8v motor så körde vi standard vevlager med standard spel men vi varvade bara 8200rpm i den. såg ut som nya efter en månads dyno körning.
i min comp B18 så har jag lite mer spel på de mittre ramlagren då den varvas mot 9000rpm. jag höjde oljetrycket till 6 bar också i år för att få lite mer olje flöde igenom vevlagren.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
Tack för svar!
Vad tror du är rimligt maxvarv som den är idag? Jag menar är 8500rpm rimligt?
Mvh
Vad tror du är rimligt maxvarv som den är idag? Jag menar är 8500rpm rimligt?
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
då man går över 8200 med en sån motor så börjar det lita på grejorna klart mera och man får toretions svägningar och slitage här och där. med lättare grejor (kolvar, svänghjul mm) och en ATI dämpare fram kan man så klart varma mer. även då man har en turbin istället för svänghjul så ser jag att det går att varva mer då det tar ut vridmoments pikar och dämpar vevaxeln.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
Det intressanta tycker jag vore att mäta om man kunde tjäna nåt på mindre friktion. Bärigheten tror jag inte blir ett problem
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor
I mycket enkelt princip kan man kompensera större lageryta med tunnare olja för att minska friktion.