Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av 1800 »

Körde i somras med en helt standard bmw m54b25 motor (enda modifieringen är m50 insug) och minsta bw s200. Tyvärr inget under i spool och inget i hästväg :D ca 300hk.
Planen är att byta till 3 liters versionen av m54:an till vintern.

Turbovalet behöver jag hjälp med. Motorn vill jag behålla så original som möjligt, utöver m50 insuget. Ev kan dubbla insugskammar vara aktuellt om det är värt.
Men står å väljer mellan olika BW turbos, har kikat på största s200 sxe, 7670. Den har 57 mm inlopp. Eller om man går upp till s300 sxe serien?

Är det någon som har provat dessa turbos på liknande koncept? Vilken turbo är vettigast?
600 hk hade varit kul men då blir kanske hållbarheten på motorn lidande..
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av mattias »

Hoppas ägaren till bilen är med på noterna om jag tar det jag minns. Mappade denna i augusti och det var för regbes, inte optimalt för att ta ut effekt och med svag wg-fjäder (bottnad styrsignal vid 0.6 bar). Gav förväntat vrid efter det laddtryck som gavs så inte direkt att motorn var strypt på något sätt. Det var som att laddtrycket smög på för att riktigt ladda vid 4000 rpm men just inget laddtryck troligen pga det blödde bort så mycket med svag fjäder. Det är nog bara sätta större grejer och ladda mer så blir det nog ordning.

Med 3 liter måste man börja fundera lite på både turbo och vad M54 håller för. Jag hade nog valt HX40, har haft M54B30 med sådan (Super HX40, 14 avgashus) i dynon och det är fullt ladd från 3500 rpm. Kört en med EFR 8374 och det kom 300 rpm tidigare men till 3x priset (om det räcker) och lite bättre transient-svar kanske.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av 1800 »

Precis som Mattias säger så beror den dåliga responsen i dagens setup på klen WG-fjäder (borde nämnts i mitt första inlägg).
Även toppeffekten beror på det, men turbon har 46 mm inducer så lär inte orka så jätte mycket mer än effekten som bromsades.
Kammarna ställdes in i bänk av Mattias och motorn känns riktigt stark redan från tomgångsvarv!

Men funderingen är mer om det är ett dumt val att gå på en s300 sxe istället för s200 sxe vad gäller respons?
(Tack för tipset ang. Holset hx40, Mattias men håller mig gärna till BorgWarner p.g.a. besiktningtekniska skäl )

Så här ser jag på det:
s257 sxe:
Mindre turbo —> bättre respons. Påverkar avgasmottryck hållbarheten? Räcker den till 600 hk?
s362 sxe:
Större turbin —> mindre mottryck, skonsammare för motorn? Sämre respons.

Jämförelse av mått på s362 sxe vs holset hx40;
S362
Kompressor
Inducer: 61,4 mm
Exducer: 83,5 mm
Turbin
Inducer: 76,2 mm
Exducer: 67,6 mm
Avgashus motsvarande holset 14 cm2 borde motsvara A/R 0,88?

Holset super hx40
Kompressor
Inducer: 60 mm
Exducer: 86 mm
Turbin
Inducer: 75 mm
Exducer: 65 mm

Med tanke på måtten så borde s362 sxe vara lite mera segspoolad jämfört med super hx40.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av mattias »

Jag tror S257 skulle vara roligare att köra i praktiken, den blir säkert rapp och stark, men en propp till slut då turbinhjulet ut är 61 mm. Det går troligen köra 500 whp och mer Nm än det finns fäste för utan att det blir för mycket mottryck med en 3.0 liters bottendel. På en 2.5 liters blir den nog lite lämpligare.
S362 är nog jämförbar med HX40 hur den beter sig, båda räcker förbi 600 whp och S362 kan säkert på rätt motor nå 700 whp. Vet att jag kört 650 whp i dynon med en 2.8 liters M50. Men registret är nog mer intressant än topp-effekten hur som helst. Beror lite på vad man ska ha bilen till och ur man vill köra den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av 1800 »

Det vart en s200 sxe, med största kompressorhjulet (57 mm).
Nästa fundering:
Jag har två avgashus till den, 0,83 och 1,15. Känns som att det större är lämpligast, vad tror expertisen?
Ska sitta på m54b30, alltså 3 liters versionen.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag skulle kört på hx40 eller s360. Har kört en M54B25 eller b28 och s257, den vaknade sjukt tidigt höll i bra och gav bra effekt. Problemet var att den kom så hårt och tidigt så vi fick hålla igen för den gick i surge för hårt. Så i praktiken hade en s360 av nåt slag varit mer rätt tror jag

Synd att jag svarade för sent men om du inte kört med den kan du säkert byta. Grejen är att det spela ingen roll vilket turbinhus du tar, den kommer komma igång för tidigt för sitt eget bästa, å maskinen klarar knuffa ut avgaserna genom det lilla huset med då den är tålig mot mottryck pga snälla kammar å sjukt effektiv motor. Men det enda rätta valet om du behåller din s257 är det största huset. Då kanske den blir nåt mindre benägen att komma i surge. Lycka till och återkom me hur det gick
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av whilliam »

När en turbo kommer i surge, så är det ett bevis på att kompressorn är feldimensionerad till den motorn.

Har du beteckningen på den S-257 som kördes? Jag tror att om du skulle kört en med största turbinen (74x64mm) och kompressor som har 81 eller 84mm exducer så hade den inte hamnat i surge, förmodligen hade du mindre turbin och ett mindre trimförhållande på kompressorn (högre trim "beteckningssiffror")
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av 1800 »

Fick tag i en oanvänd begagnad, så finns ingen möjlighet att byta.
Men kommer köra med s257an och 1,15 avgashus så får vi se hur det går. Återkommer efter bänkning.

Whilliam; tror att dessa bara finns med en storlek turbinhjul?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av whilliam »

Nej!! Schwitzer och senare Borg Warner S-200 är en gammal modellserie, den finns i MASSOR av olika dimensioner och utföranden. Den enda turbomodell jag kommer att tänka på som det finns fler varianter på är KKK K27.

Ge oss något turbonummer från identifieringsbricka eller mät de totalt 4 olika diametrarna på kompressor+turbinhjul, så ska vi hjälpa dig med "artbestämning"
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av 1800 »

Jo, s200 finns i en mängd varianter men den vi pratar om här är s200 sx-e. Den tror jag inte finns i så många varianter.

Dundersmurfen hade kört en s257, vilket borde vara en sx-e det också för tror inte den gamla fanns med 57 mm in.

S257 sx-e
https://www.full-race.com/store/borgwar ... xe-7670-1/
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips inför vinterns uppgraderingar, turboval?

Inlägg av whilliam »

En "systermodell" till S-200 har beteckningen S2B och ser väldigt snarlik ut. Man kan bedöma på olika sätt men jag tycker att en turbo hör till S-200 "familjen" så länge den har 7mm axel diameter till kompressorhjulet och det har denna S2B (S-300 har 8mm axel)

Att jag nämner just S2B är för att den har det största hjul jag känner till, original sitter den på en 7.6 liter Iveco dieselmotor med beteckning 6076 som i sin tur är monterad i bland annat John Deere. Kompressorhjulet har artikelnummer 199403 och är 6+6 (för större/högre flöde) blad samt 62x83.5 mm diametrar, trbinhjulet på denna turbo är det stora 74x64mm

Så letar man bland dieselturbo aggregat så hittar man andra mått än om man letar "raceturbo" och hittar man rätt dimensioner så funkar de, såklart, mycket bättre än "raceturbon"

Den turbo du länkar till har näst minsta turbin (70x62mm) och ett kompressorhjul med litet trimförhållande (hög trim-nummerbeteckning) 67x76mm
Skriv svar