Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 19, 2019 8:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 392 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 06, 2019 9:37 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 277
Ort: Torslanda
:thumbright:

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 11:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1495
Ort: Vällingby
Det där är ju häftigt på riktigt!

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 7:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 253
Ort: västerbotten.Norsjö
Riktigt imponerande :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 7:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 665
Ort: Dingle
Wow!

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 11:38 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20888
Ort: Tomterna/sävar
Här är grabbarna som lägger mer tid på jobb än snack :thumbright:

ser jäkligt fint ut!

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 09, 2019 11:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Inlägg: 36
Bild

Kanske dags att uppdatera här lite. Toppen är tillbaka efter uppdatering hos Heka. Lite modifikationer på förbränningsrummen är väl största skillnaden. Målet nu är att få kam och ventiler beställda så fort som möjligt och få i styrningar samt säten så att man får ett kvitto på arbetet innan säsongens slut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 13, 2019 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 277
Ort: Torslanda
Är det av spik-skäl klämspaltsytan är lutat mot förbränningsrummet? som det var tal om i någon tråd för en liten tid sen.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 8:12 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 211
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Utformningen på förbränningsutrymmet är designat för maximalt flöde samt optimerat för att undvika spikningar.
Det är därför alla ytorna är körda med radie för att få dom mjuka övergångarna.
Även taket är fasat 3 grader på den plana ytan.
Vi kommer köra med 1,5mm i klämspalt.

//Rickard
.


Senast redigerad av TurboRickard fre maj 17, 2019 6:33 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9520
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nästa evolution borde ju vara att tråckla in fler topplocksbultar.
Sen kan man skita i lyftkrafterna ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 5:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6205
Ort: Lund
Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 6:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9520
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 17, 2019 7:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 277
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland

Ok, menar du då att syftet är att hålla nere förbränningshastigheten då? jag tänker på den höga klämspalten och att min intuition säger att man får lägre turbulens med lutade ytor, m.a.o. lägre förbränningshastighet. och varför vill man hålla nere hastigheten? spikskäl eller är det för hålla nere kraften på toppen att max trycket blir lägre med långsammare förbränning?

Kadett4wd skrev:
jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)

Man skulle ha monoblock som gamla Bugatti! bara så jobbigt att att få ner sätesfräsen i cylinder :doh:

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 18, 2019 12:16 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6205
Ort: Lund
Ju tätare packade molekylerna är i förbränningsrummet desto snabbare brinner det.
Så med 4+ bar i laddtryck måste man lugna ner förbränningshastigheten för att kompensera den högre densiteten.
Parallella squishytor har visat sig fungera dåligt vid höga laddtryck så därför får man luta squishen antingen på squishytan eller på kolven.
Om man delar in förbränningsrummet i tårtbitar så ser man att gasens färdväg minskar i bredd in mot centrum så hastigheten
kommer att öka linjärt hela vägen in.
Med 3 graders lutning så har jag för mig att hastigheten höll sig samma hela vägen in längs squishytan.
3 grader funkade bra med den förbränningsrumsvolymen som toppen skulle ha och med mer vinkel hade kanten kommit för nära stiftet.
Det finns gränser för max cylindertryck som man kan uppnå utan problem, det är bättre att sprida ut trycket och ha lägre maxtryck och mer medeltryck efter maxtryck.
Så därför kär man lite långsammare förbränning.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 18, 2019 12:22 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6205
Ort: Lund
Det var en lång diskussion om förbränningsrum här och där står utförligare om hur jag tänker och att alla inte håller med:

viewtopic.php?f=11&t=93712&start=15

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 19, 2019 11:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9520
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är väl metanol den går på?,
Svårt att få det att spika om man vet vad man gör med mappningen.
De laddar ju runt 4bar med 'varm' insugsluft i top alcohol, detta på upp mot 12-1 i kompression.

Varm inom citationstecken pga luften kyls av metanolen, men de har ingen intercooler.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 392 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010