Volvo B20 / B30 for historisk racing

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Tore Bjerke skrev:Takk for svar Erland. Hvor ligger effektområde da ?
Då drar den bra från 2500 varv till 8000.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Tore Bjerke »

Du trenger ikke effekt under 4 - 5000 hvis du kan dra 8000 +. Alt beroende på gearkasse.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Det trodde jag med men det har visat sig att ju färre gånger du växlar desto snabbare går det.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Tore Bjerke »

Helt klart best å gear så lite som mulig, men 2500-3000 er veldig lavt. Hvis du går et gear lettere så blir det 3500-4000. Da har du over 20% større moment på drivaksel. På en annen side : Hvis det ikke er vesentlig effekt å hente med mindre effektregister så er det selvfølgelig ikke noe poeng.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Jag har 2 ban 240. Den ena är enkel, har 2365cc och M47.
Den andra har allt, andra bromsar justerbar bromskraft, tät M47000, 2500cc osv.
Dom har samma maxeffekt och maxvrid men den med 2,5 motor har 700 varv tätare mellan max vrid och max effekt.
Bägge har 4,88 i bakaxeln.
På en raka måste jag använda 3 växlar på den med kortare register medan den andra kan växlas en gång eller köras i 3:an hela varvet.
Den som inte behöver växla är 2 sekunder snabbare per varv med samma däck.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Tore Bjerke »

Hvis moment og toppeffekt er samme så sier det seg selv at den med bredt register går bedre rundt banen. For å snu på det : Hvor mye mer effekt kan du få hvis du kan endre effektregister til 4 - 8000 + ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Jag har provat det med, jag tappade 10 hästar under 4000 med ett annat grenrör och vann 6 hästar runt maxeffekt och uppåt.
1,5 sekunder långsammare per varv.
Det blir väldigt svårt att köra runt tvära kurvor med högt varv.
Mycket motorbroms om man släpper och mycket reaktion på gasen.
Om man kan ligga på en högre växel är det mycket lättare att hålla farten uppe och att få bra driv ut ur kurvan.
Sturup är ingen GP bana direkt, korta rakor och mycket kurvor.
Det man tjänar mest tid på förutom hög kurvhastighet är hög acceleration ut ur kurvor så att man snabbt får upp farten.
Mellanregistret är viktigare än toppeffekten men motorn måste orka varva ut.
Jag har 240 hästar vid 6800 varv men fortfarande 220 vid 8000.
6 hästar vinst på 240 är ju mycket mindre skillnad än 10 hästars tapp där man har 100 till 150 hästar.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Tore Bjerke »

Nå har jeg aldri kjørt Starup men den ser veldig kroket ut. Flere svinger der det sikkert går veldig sakte. Da får du godt betalt for bredt register. Har kjørt Knutstorp med TZ 250 . Veldig artig bane. Langsom 180 grader på toppen før du begynner ned bakken.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Sturup är extrem men Knutstorp har också bara en riktig raka.
Jag har kört precis under 1,08 på Knutstorp 2017 men fick inte kört där med den snabba Volvon 2018.
På Sturup har jag kört 1,07,5 2018.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Ja men hur många hästar ger din svängmassekompensering extra?
På en B20 med godkända delar för app K.
Och ur designar du en custom kam till t.ex. en app K B20?
Hur styr du upp kurvan? Max vrid och max effekt är bara 2 punkter på en lång kurva.

Erland

svängmasse korrigeringen ger eller tar ingen effekt den gör bara att hk neutrala från hur motorn accelirerar utan att blanda in vilken svängmsassa men har i en motor eller i bromsbänken.

går att mäta effekt på olika sätt jag föredrar denna men det fins andra man kan använda om man vill?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Erland Cox »

Svängmassekompenseringen lägger till den effekt som du förlorar genom att accelerera motorns rörliga delar.
Prova med och utan nu när du bromsar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Kadett4wd »

Rätt inställd ska väl effekten bli lika mellan statisk och svep?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Svängmassekompenseringen lägger till den effekt som du förlorar genom att accelerera motorns rörliga delar.
Prova med och utan nu när du bromsar.

Erland
inte intressant för mig iallafall. man kan räkna på det om man vill? formeln vet jag har varit uppe tidigare i nån tråd...

patrik jo så är det (på alla "fabriks byggda mätutrustningar" för motor bromsning).

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Inlägg av Kadett4wd »

ja jag ser ingen anledning att forska i det, även om det flaxar nån tiondel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar