Ska sätta ihop en b230 underdel som ska köras med 16V toppen.Det är sugmotor det gäller. Finns lite planer för lustgas i framtiden och då undrar jag om lämpligt kolvrings gap till det?
Och hur stor kommer effektförlusten och de negativa effekterna bli jämfört med normalt gap utan gas?
Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
http://www.totalseal.com/pdf/GAPCHART.pdf
annars kolla med leverantören utav era kolvringar va dom rekommenderar.
annars kolla med leverantören utav era kolvringar va dom rekommenderar.
Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
Om jag använder totalseals tabell som David länkade till skull det göra 0,63 gap på första och andra ringen på en B230. 0,38 på oljeringen men där var det samma oavsett applikation.
Då stod det är för 150-300 hk gas. Utgår att tabellen avser V8:or
Någon som har input på det?
Då stod det är för 150-300 hk gas. Utgår att tabellen avser V8:or
Någon som har input på det?
Roger
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
snackar vi orginal kolvar?
hur mycket gas och hur sofistikerad är styrningen och hur bra kommer den att tunas in? och hur?
vilket bränsle?
mvh jens
hur mycket gas och hur sofistikerad är styrningen och hur bra kommer den att tunas in? och hur?
vilket bränsle?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
Det blir nog acm av den gamla modellen för sugmotor. Vet att de kolvarna har lite dåligt rykte men det verkar vara mest när det gäller turbo.
Tänker 100 hk gas bestyckning och beroende på hur det svarar kanske 120.
Inte aktuellt med något avancerat system utan snarare typ fogger och tändnings retard. Ska ju köra förgasare på motorn.
Mack bensin på motorn och race bensin för gasen är tanken.
Hur att tuna gasen är nästa fråga... Har inte planerat bromsa bilen för det, men har funderat på hur bra bredbands lamdan funkar för det?
Har en Lm-2 som man kan spela in på.
Funderingen är ju från början om de negativa sidorna med att anpassa motorn för gas är att jag helt enkelt struntar i det. Huvudsaken är att motorn presterar utan gasen.
Jag har kört gas förut på en Opel cih fyra och det är jäkligt skoj
Tänker 100 hk gas bestyckning och beroende på hur det svarar kanske 120.
Inte aktuellt med något avancerat system utan snarare typ fogger och tändnings retard. Ska ju köra förgasare på motorn.
Mack bensin på motorn och race bensin för gasen är tanken.
Hur att tuna gasen är nästa fråga... Har inte planerat bromsa bilen för det, men har funderat på hur bra bredbands lamdan funkar för det?
Har en Lm-2 som man kan spela in på.
Funderingen är ju från början om de negativa sidorna med att anpassa motorn för gas är att jag helt enkelt struntar i det. Huvudsaken är att motorn presterar utan gasen.
Jag har kört gas förut på en Opel cih fyra och det är jäkligt skoj
Roger
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?
Hej svår fråga då mycket inte är optimalt tunat eller full koll på kanske men jag mins vilda västern tiderna med turbo på -90 talet med 98 oktan soppa och ingen bb lamda då vet jag vi körde upp mot 0.75mm kolvrings gap för att inte ringarna skulle gå ihop sig på B23. i dag så kör jag 0.35 gap i B18 (86mm) om jag mins rätt? står i min tråd. men nuförtiden har vi bänk tunade motorer med E85 och loggning var repa på strippen och det är alldrig nå problem med sånt än fast vi laddar dubbelt så mycket i dag.
leek down mätaren gillar inte stora gap men skillnaden i effekt i dynon värkar inte ha jätte stor betydelse.
mvh jens
leek down mätaren gillar inte stora gap men skillnaden i effekt i dynon värkar inte ha jätte stor betydelse.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/