Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Diskussioner för erfaret folk
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av OttoB »

Kolvhastighet och position anses ofta som en Excel-exercise.

I verkligheten det är lite annorlunda. Motor varvtal är inte konstant, och TDC är nånstans annan plats än 360 Deg. Vi gjorde en artikel av det.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av Erland Cox »

Men om TDC inte hamnar vid 360 grader så är väl antingen kolvbulten eller vevaxeln förskjuten mot cylindern?

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av Tore Bjerke »

Du får høgre vridmoment på medium varvtal med kortere vevstake. På en turbomotor er det merkbar forskjell. Oscillerende krefter ( tap ) øker med varvtal i 2. potens. Du har ca 6% større tap med slag /vevstake 1,5 enn 2.0. Med samme kamaksel vil innsug ha 3-4 grader større durasjon med slag / vevstake forhold 2.0 vs 1,5
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av Erland Cox »

Vibrationerna med 180 graders V8 vev gjorde tydligen så att de motorerna behövde lång stake.
Men 90 graders V8 verkar inte påverkas mycket.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av Erland Cox »

OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Inlägg av OttoB »

On that report there was a hypothesis that if less exhaust gases are left in combustion chamber, higher the efficiency will be. On SI engines EGR (internal or external) increases efficiency, because it reduces pumping losses.
Skriv svar