Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej vi tänkte lägga upp en liten tråd om en roligt sävar bromsning där en gammal motor/bil som stått väldigt länge håller på komma tillbaka till livet med en del uppdaterigar.

jonas får kompletera historien men jag skriver ned lite grund data

B230 FB 96x80mm

lite koniskt avsvarvade kolvar ca 8.5:1 kompa?

kina H stakar i standard mått.

46x38 ventiler i 531 toppen som jonas har portat själv ca 220/150cfm och AGAP R33 273 kam och fjädrar+titan retaners

custom P/S grenrör och wg system med en äldre HOLSET HX 50 med 63mm inlopp och 73mm ut ur turbinen #22 avgashus.

Autronic SM4 med MSD6 tändning + fördelare och 1680cc spridare med E85 (bra hjälp här av peter och conny)

insug hemma gjort.



Här promenerar vi över med motorn från jonas till min verkstad (ca 402m)

Bild


uppsatt i dynon men bara startad sugmotor

Bild


efter lite barnsukdommar med trigger missar mm så börja vi i dag få till en bra grund mapp på 0.80 bars laddtryck. bra drag ca 213 hk/atmosfär. 385hk (utan väder korr).

Bild

bilen sist den satt i hop för ca 16 år sen? då med B21 och delorto förgasare men samma turbosystem. den gick 10.99 med en dålig 60 fot och TH400 låda med koppling på ca 1.5bar och 98oktan.

Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: Jonas S amazon bromsning. 385hk/7500/0.8bar

Inlägg av zeke varg »

Det är nog egentligen bara grenröret som är samma som senast den var igång. Jag tror året var 2002. En detalj i grenrörets utformning är en passage som öppnar mellan höger och vänster sida i kollektorn. Tanken var då att dra nytta av den mer lättstartade turbon med dual inlopp men att kunna öppna upp för pulserna när man kommit upp i snurr och därigenom skulle avgaserna flöda bättre. På den tid det begav sig hade motorn en 3LM turbo som var svårflörtad. Ville man ha värre så var det S81 som gjällde. Dagens aggregat är så fina så det är knappast lika intressant längre, men det ska bli spännande att se om det faktiskt gör någon skillnad eller om det bara är att stänga den dörren. Stor ventil där inne i kollektorn. Tror den är 63mm från en raggarbil.
Senast redigerad av zeke varg den mån mar 11, 2019 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Sandström SÄVAR
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. 385hk/7500/0.8bar

Inlägg av whilliam »

Kurvan ser bra ut :thumbright: Räknade Nm/Bar/liter vid punkten för maxvrid (405Nm) svårt att se exakt på diagrammet men räknade att det var 1.736 Bar absolut där.
resultat = 101.4 Nm/Bar/liter och det är bra värde mitt under en mappning, lite tuffare tändning just där resulterar säkert i 3-5% mera vrid/ladd.

Vid punkten för maxeffekt är det 88.3 Nm/Bar/Liter och det är också hyffsat för en sån motor. (blir säkert också bättre när tändningen har finlirats)


Naturligtvis kommer även en modern turbo att må bra av trixet med Wastegaten, vad man kan finlira med är ju storleken på Avgashus och turbinhjul för att "hämta hem" så bra effekt som möjligt av skillnaden mellan öppen/stängd "kortslutningskanal" Men oavsett så kommer den att göra positivt för registret i motorn.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. 385hk/7500/0.8bar

Inlägg av whilliam »

Fick nyss höra att avgashus 22 är betydligt bättre än andra just till den typen av turbo, så ska det jagas nåt så är det ett sånt (om det inte redan är det)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 385hk/7500/0.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska kolla upp mer exakt vad det va för turbo men det är en HX50 med den stora turbin den som har 78mm ut och xx mm stora diametern om jag mins rätt? jo det är #22 avgashus. ca 64mm in lopp i kompressorn. borde pumpa nära 700hk om allt lirar utan att börja jobba allt för hårt. men vi har nog inte stort nog bränslesystem för att testa yttre gränserna i turbon denna gång i bänken.

jag ska koppla in loggning på avgasmotryck till nästa körning så ser vi hur det fungerar iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 385hk/7500/0.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi körde ett par dyno repor före jonas började sitt jobb i dag och det ser lovande ut effekten.

va ca -15 grader ute så vart ganska kall insugs temp ca 2 grader så det kan ju ge några glädje hk men hur som helst 543hk/7600rpm och bara 1.42bar ladd är ju jätte bra ! inte långt från 100 liter hk/sugmotor på en 8v motor är ju fantastiskt :thumbright:

den ger också 204nm vid 3000rpm som är viktigt på en converter maskin. borde gå rätt fort att stalla.

har lagt över tändkurvan från 900hk motorn men backat av några grader här och där då det är mindre turbo på denna.

ingen styrning på laddtrycket än heller så wg tjuv öppnar nog lite tidigt. men vi har dragit på justerskruvarna så grundtrycket då är 1.4bar med varm fjäder (ca 0.15 bar mer med kall fjäder första pullet)

lamdan kring 0.82


Bild

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av whilliam »

Ser fortfarande fint ut! Nm/Bar har ökat vid punkten du anger, 92.9Nm/Bar absolut/liter. Jag räknade inte längre ner i registret men där brukar det vara bättre värden.
Om den orkar enkelt upp till 3000 rpm så skulle du kunna testa en punkt med extremt låg tändning nånstans mellan 2400 - 2850

Nu blir det ju lite andra förutsättningar när ni har "kortslutnings wastegaten" men om det ligger ett 25 hus i närheten så är det ju ett gyllene tillfälle att kolla fall Martins utsago stämmer, just att 22 huset är bättre, ska tydligen ge samma eller högre effekt än 25 men ändå spoola bättre. Allt beroende på bättre intern utformning.

Holsets turbiner på den tiden fanns i flera "kundanpassade" varianter, alla hade 86mm inducer och den största 80mm exducer, näst största 79mm och därefter 78mm.
Just det trim som blir med 78mm ut får anses mest lämpligt till en "körbar motor" medan 80mm blir bäst till "dyno queen" eller tillsammans med ett litet avgashus från annan turbotillverkare (omsvarvat)

Verkar som att ni hittat en lämplig turbo :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog lite stort avgashuset redan som det är så #25 lär inte va åt "rätt håll".

vi ska prova att köra med öppen delnings väggs ventil sen och se skilnden. det blir kul då man sellan kan testa så on/off enkelt på 5 minuter :thumbright:

På B18 comp motorn så har jag den mindre HX 50 turbinen som är ca 72mm ut (lilla diametern) och den har #19 hus om jag mins rätt? och den har ändå en större 66mm compressor induser och ca halva laddtrycket i avgastryck men den har modärnare och kompressor.

jag vet att ni inte gillar avgas medeltrycks mätning men jag anser att det är en väldigt bra input i brist på ett system man bara kan fantisera om med snabba tryck givare och vevaxel uplöst mätning. man ser direkt då man kommer fel i tryck iallafall.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av whilliam »

Enligt vad Martin kommer ihåg så spoolar 22 huset nästan lika bra som 16 huset och har även i vissa fall gett högre effekt än 25 huset. Han brukar ju porta husen och just 22 har av någon anledning blivit väldigt bra från fabrik.

Ju mer man "snöar in" på turbos desto mer ointressant blir det att mäta avgasmottryck, dels säger det inget, det finns liksom inget fast värde. Det finns exempel på statisk mottrycksmätning där effekten bara ändras med 2-3Hp fast avgasmottrycket är 2 Bar på ena och 4 Bar på andra :shock:

Det man egentligen ser när man mäter på det sättet är att kompressorns tryck sjunker då den börjar bli ineffektiv, egentligen sjunker trycket nån millimeter in bakom inducerbladen och den tvingas då gå upp i höga P/R som den inte klarar. Turbinen börjar få jobba stenhårt och W/G stängs mer o mer.
Det är alltså egentligen inte avgastrycket man ser utan man ser (huvudsakligen) en kompressor som är bottnad och detta kan man titta på innan man ens startar motorn, dels kan man låta nån kunnig räkna på var effekten på en viss kompressor ligger eller så kan man titta på ett kompressordiagram.

Man kan säga att varje kompressor har en "sweetspot" och det är just på det laddtrycket man skall ligga helt oavsett avgasmottryck, utan att räkna efter så blir den ni kör nu ungefär 2.2- 2.5 Bar och effekten 750Hp. När effekttoppen börjar krypa nedåt i registret så att den kanske lägger sig kring 6500Rpm i stället då börjar man närma sig vad kompressorn klarar. (och då får man kanske backa på laddet på de högre varvtalen)

Men om du gillar att mäta avgasmottryck så ska jag inte tjata på dig att sluta, vill bara, i all välmening, öka förståelsen lite.
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av Gson adak »

Jens Gustavsson skrev:det är nog lite stort avgashuset redan som det är så #25 lär inte va åt "rätt håll".

vi ska prova att köra med öppen delnings väggs ventil sen och se skilnden. det blir kul då man sellan kan testa så on/off enkelt på 5 minuter :thumbright:

På B18 comp motorn så har jag den mindre HX 50 turbinen som är ca 72mm ut (lilla diametern) och den har #19 hus om jag mins rätt? och den har ändå en större 66mm compressor induser och ca halva laddtrycket i avgastryck men den har modärnare och kompressor.

jag vet att ni inte gillar avgas medeltrycks mätning men jag anser att det är en väldigt bra input i brist på ett system man bara kan fantisera om med snabba tryck givare och vevaxel uplöst mätning. man ser direkt då man kommer fel i tryck iallafall.
Kan ni inte köra ett pull med stängd och med öppen vägg från typ 4000 för å se skillnaden? Vore intressant tycker jag :) mvh richard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

på lite mer exakt vilka motorer och i vilka bromsningar har inte avgasmotrycket haft nån påverkan?

lite konstigt då jag har sett stora skillnader på väldigt många motorer på mina 10 år som professionell motor bromsare.
bara riktigt mesiga standardbils turbo system är relativt okänsliga på avgastryck men det är ju inget som är intressant :lol:


jag håller dock med om att det inte alltid betyder att det är avgashuset/turbinen som blir för liten det hänger ihop alla grejor i en turbo.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 542hk/7500/1.42bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har gasat på lite mer nu och är uppe i 607hk vid 1.75bar ladd och 7500rpm.

jonas kan nog sen länka till nån liten film snutt.

mvh jens och jonas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 607hk/7500/1.75bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har också gjort ett snabbt test på 3000rpm först med stängd vellen väggs ventil och då ger motorn 214nm efter en 3-4 sekunder. sen testade vi öppen ventil och motorn vart väldigt stökig och svår på full gas 3000rpm och väldigt svår att stabilisera på 3000rpm och det högsta vi såg va 181nm. tappa effekt hela vägen upp till 7500 där över samma effekt som tidigare. hoppas hinna testa lite mer av detta sen.

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 607hk/7500/1.75bar

Inlägg av Roger Berglund »

vad händer om man öppnar ventil direkt det börjar byggas tryck säg typ 0.5 bar eller så sen uppöver spelar de nån roll? :). ni får ju djup dyka i detta tycker jag! :thumbright:
kanske endast funkar då det blir riktigt riktigt trångt i avgashuset för annars lär väl avgaspulserna köra direkt in i turbon och ut iställe för att det bli som en bilkö och det måste puls utgämnas?tänker nog galet men frågar man får man ju aldrig veta :scratch: :read:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jonas S amazon bromsning. 607hk/7500/1.75bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu har vi gasat lite mer med jonas motor och nått toppeffekt på bränslesystemet och turbon på 678hk och 2 bar och 7500rpm. motorn går som en klocka och en nöjd ägare. gick inte att ladda upp bilden kanske jonas har en bild på kurvan?

mvh jens
Skriv svar