En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Motorn är på plats i bänken. Lite detaljer kring grenrör och wastegates. Ser konstigt ut, kanske är konstigt dessutom. Bänken får visa. 20 år gamla teorier kan nu testas.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Lycka till
// Peter
// Peter
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Blir spännande att se, lycka till!
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Gul tändspole kräver ju nästan gula tändkablar...
Häftigt!
Häftigt!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Gul accel spole säger lite om hur gammalt detta bygge är haha! jag har börjat en dyno tråd om motorn här nu också
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=96690
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=96690
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Det är många system på bilen som uppdateras nu när den ska igång igen. Insåg när jag läste igenom min egen tråd att jag trott uppstart varit stundande vid flera tidigare tillfällen... En av de största förbättringarna i bilen förutom motorn är en th400 byggd av BTE transmissions. Manuellt ventilhus och transbrake. En relativt enkel installation då bilen körts med th400 tidigare. Den nya lådan kommer köras med en flexplatta från GM monterad med adapter mot motorn.
Bakaxeln som är en Chrysler 8 3/4 kommer få en ny (begagnad) 4:88 utväxling. Tillsammans med spole och 31spline Strange axlar som redan sitter i axeln så hoppas jag att transmissionen ska fungera utan problem. Den gamla utväxlingen på 5.38 var för låg tillsammans med automat.
Det har även gjorts en del förbättringar i upphängningen av axeln med stabilare panhard stag och bättre stötdämpare.
Bränslesystmet uppgraderas med 044 kopior och en fuelcell. Fram på motorn används orginal Volvo bränsleskena och regulator så länge.
Fram på bilen så blev det nya ventilerade broms skivor. Skivorna kommer från en BMW, tror det var 5 serie, som togs ned i diameter och modifierades invändigt för att passa mot amazon navet. Skivan är lika bred som en 240 skiva så jag monterade 240 ok på Amazonens orginal infästningar. Hoppas att allt kommer funka. I just bromsar finns det utrymme för barnsjukdomar och särskilt om man tittar på historiken för just denna trevliga amazon.
Ska ta några bilder på chassit när motorn är klar i bänken.
Bakaxeln som är en Chrysler 8 3/4 kommer få en ny (begagnad) 4:88 utväxling. Tillsammans med spole och 31spline Strange axlar som redan sitter i axeln så hoppas jag att transmissionen ska fungera utan problem. Den gamla utväxlingen på 5.38 var för låg tillsammans med automat.
Det har även gjorts en del förbättringar i upphängningen av axeln med stabilare panhard stag och bättre stötdämpare.
Bränslesystmet uppgraderas med 044 kopior och en fuelcell. Fram på motorn används orginal Volvo bränsleskena och regulator så länge.
Fram på bilen så blev det nya ventilerade broms skivor. Skivorna kommer från en BMW, tror det var 5 serie, som togs ned i diameter och modifierades invändigt för att passa mot amazon navet. Skivan är lika bred som en 240 skiva så jag monterade 240 ok på Amazonens orginal infästningar. Hoppas att allt kommer funka. I just bromsar finns det utrymme för barnsjukdomar och särskilt om man tittar på historiken för just denna trevliga amazon.
Ska ta några bilder på chassit när motorn är klar i bänken.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Är det en -69/-70 Amazon du har ?
Det är väl ett annat cc mått på broms oket -69 och -70 mot -65 till -68 oken ?
/Peter
Det är väl ett annat cc mått på broms oket -69 och -70 mot -65 till -68 oken ?
/Peter
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Det kan stämma. Det är en -69:a. CC måttet var samma som 240 oken men det var en grövre bult på Amazonen så jag fick borra upp hålen något.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Ok bra att veta
/ Peter
/ Peter
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
De äldre Amazonerna har ett cc på 90 mm. och de senare 69/70 (tvåkrets) tror jag har ett cc mått på 76 mm.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Bra resultat i bänken i afton hemma hos Jens. 679hp vid två bars laddtryck och E85. Film på bromsningen i länken nedan.
https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0
https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Ser riktigt bra ut! Gratulerar! Blir de att ge sig på soppasystemet för mer effekt?
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Just nu är pumpar, spridare och turbo i en bra balans. Uppgradering på bränsle sidan kanske bara skulle räcka till 30 hästar till där turbon tar slut. Så en stor investering med begränsad utdelning. Jag kommer trivas fint med denna effekt den här säsongen. Motorn kommer bli stark nog att enkelt stalla turbinen så som den är byggd nu med tillfälle att utvärdera chassi m.m. Sedan får vi se om det blir omtag på dessa delar till en annan säsong
Jonas Sandström SÄVAR