Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Lite bygg bilder på ett finsk Folkrace bygge. En micra k10 med vw dogbox med billet swing drivaxlar och Honda B16 1650cc motor. I finland fårman flytta motorn bak på bilar som har blivit tillvärkade bakefter 1990. Bilen måste väga 710kg utan chaufför och måste vara under 1650cc och man får endast använda förgasare på max 2st. 45mm spjällhål. Hjulbasen får ändras 50mm men har ingen begränsning var hjulen står. Priset på bilar a i finland är 1500€ ca. 15000kr.
Bygde nåntyp av 4-link med Gaz dämpare, övre staget är ca. 73% av längden av den nedre. Framändan blev med fiat 850 näver, micra dämpare och fiat framblad.
Karossen börjar bli färdig, håller på med motorn såm bäst.
Bygde nåntyp av 4-link med Gaz dämpare, övre staget är ca. 73% av längden av den nedre. Framändan blev med fiat 850 näver, micra dämpare och fiat framblad.
Karossen börjar bli färdig, håller på med motorn såm bäst.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
oj, bilens delar ser dyrare ut än 1500 euro, hade vart synd att tappa den direkt
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Bara moroten med tillbehör hamnar en bit över 15kkr...
SKOJ BYGGE!
SKOJ BYGGE!
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Roligt att se ett folkrace bygge här
Tyvär är det ju mer regel än undantag att en konkurenskraftig fr bil blir dyrare än anbudspriset här i landet och säkerligen samma i Finland även med nära dubbla anbudspriset.
Visst finns det även en större klass med mera volym och utan begränsningen på förgasare?
Bygger du den till någon speciell tävling?
Tyvär är det ju mer regel än undantag att en konkurenskraftig fr bil blir dyrare än anbudspriset här i landet och säkerligen samma i Finland även med nära dubbla anbudspriset.
Visst finns det även en större klass med mera volym och utan begränsningen på förgasare?
Bygger du den till någon speciell tävling?
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Har bygt micran sakta men säkert snart i 1.5år så på de sättet käns det inte lika dyrt såm att köpa alla greijor på en gång. Men tror att som färdig ligger budjeten på kring 4-5500€ såm är betydlit mindre än att bygga en fiat. Har intte bestämt på vilken tävling den ska gå på, men troligen först några klubbtävlingar där man slipper sälja o sen på nån större tävling med goda priser. Håller på bygger 2st. Honda motorer, en att köra in karossen med och den andra till att slå nya bänkrekord med. Dom här b16 motorna är ganska svåra att få tag i här i landet, men hittade ena från tyskland och 2st. från en skrot i england. Denhär "tränings" motorn har jag borrat till 82mm TypeR kolvar, kopierat bara vtec nokken från äkta skunk2 kammar och ska köra med låst vtec. Blir med "lite" svetsad orginal insug med 2st. Kina 45hsr kopior och megasquirt tändning. Billet svänghjul och en kubota startmotor då motorn går felväg. Kronhjulet har bytt sida på lådorna.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Finns inte nån större klass för större volym. På kardan/framhjulsdrivna fritt med förgasare/sprut. Max 2250cc om bytt motor. Dehär max 1650cc och max 2st.45mm späll bara på bilar med bakmotor, för att få det jämnare. På bilar som är nyare än 1990 får det användas 16v motor. Annars bara 8v. Dock är det svårt att bygga en 16v bätre än en gammal fiat twincam motor med 44/36 ventiler, hemi förbränningsrum och 14:1 comp. De bästa fiaterna har kring 160-165 ärliga hästar på hjulen. Ca. 110-115hp/L.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Vart hittar du Kina HSR45?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
På eBay och Aliexpress.
Kostar ungefär 1200kr och uppåt.
Kostar ungefär 1200kr och uppåt.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Riktigt häftigt bygge! Gärna mer info om hur designen av insug blir med två 45 mm spjäll.
Är förgasarna begränsande och hur fungerar det att sätta förgasarna på ett plenum istället?
Är förgasarna begränsande och hur fungerar det att sätta förgasarna på ett plenum istället?
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Insuget till evo 2 trenings motorn blir ett svetsad orginal insug, med först rör med inre dia på 45mm sen med inne dia på 36mm sen resten av orginal insug.
På evo 1 motorn blir det ett insug som är lyftat c. 6mm mot toppflänsen och blir plastad för att få det konigt. På den vänstranedre bilden ett fiat twincam insug för 2xdellorto phm 41, hela vägen konad. På högra bilden honda b16 2xmikuni hsr 1+4 och 2+3 på samma gasare.
På evo 1 motorn blir det ett insug som är lyftat c. 6mm mot toppflänsen och blir plastad för att få det konigt. På den vänstranedre bilden ett fiat twincam insug för 2xdellorto phm 41, hela vägen konad. På högra bilden honda b16 2xmikuni hsr 1+4 och 2+3 på samma gasare.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Hela poängen med att inte ha plenum är väl att likna en port per cylinder så mycket som möjligt.
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Hur mycket effekt räcker två såna där HSR45or till? Kan man komma till gränsen där det lönar sig att sätta bägge på ett plenum där alla runnerserna ansluter istället för att köra uppdelat två cylindrar på varje?
Re: Finsk Folkrace micrak10 b16a2 svansmotor
Går väl att jämnföra typ. en 3.0 evo motor med mikuni brygga lämnar väl ca. 110-115hp/liter, så på en 1650cc begränsar gasarna inte mycket före 8000rpm. Tror det blir svårt att få ett plenum insug att funka med mikunisar, bör nästan använda en 45 weber med 32-34 halsringar i stället.