16v turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Bättre å utgå från den turbo bilen du hade ju. Sitter sprut å allt som passar, eller du får bygga om eller skaffa en guldbox då. Börja med å skaffa en turbo, ic, koppling, spridare, soppapump å snacka med nån som kan mappa åt dig. Skaffa inga chip det blir bara pannkaka.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Grejen är att bilen jag har är en galet sunkig 940i som jag kört med som vinterbil och kommer aldrig gå att besikta mer (kanske om man lägger otroligt mycke jobb och pengar men det kommer jag inte) och den är allmänt bucklig rostig oså, dock går motor och låda bra, allt lirar bra utom att de sittet nåt konstigt viking chip i och att jag har en mini spricka i grenröret.
Så jag tänker köpa en annan bil som är sådär fin i kaross och sätta i dom grejerna jag har som funkar och sedan börja trimma från där, så desto mer "trim" oså bilen jag köper har desto billigare för mig.

Men du tycker alltså att jag ska bygga på en 8v om jag inte strävar efter att få ut över 300-350hk?
Tack för svaren :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Enklast och troligen billigast är att utgå från en 940 turbo. Sitter det en m90 så håller ju den utan problem för den önskade effekten om man inte försöker vålda i växlar, speciellt 3an som har en förmåga att liksom försvinna
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Ja jag har en m90 men antingen svettsar jag 3an eller ser om jag hittar en m90a eller vad den nu heter från 98.

Har du något "recept" på en 8v mä runt 300hk+?
Har ganska liten budget men köper så mycke jag kan begagnat :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Spridare kan du köpa av mig om du kommer förbi bänken för mappning, men du bör ju ha monterat antingen en cachetank i motorrummet med en 044 pump eller nåt eller en 040 i tankarmaturen

Turbo kanske en hx30 från speeding, bygga 3tum avgassystem eller grövre dp och en cutout.

Koppling som jag gillar är 618 tryckplatta och ett omsvarvat pottsvänghjul, det fixar Kwirk tidigare i tråden, han mappar även in allt åt dig sedan.

Köp en modellanpassad ic

Jag skulle köpt hårdare ventilfjädrar för då kan man varva myclet mer och dom kostar bara 40kr st.

Kam behöver du inte byta i första läget. Jag kan fixa en större lmm till dig det skadar inte då man anpassar upplösningen till det nya arbetsområdet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Räcker inte en t3/4 turbo?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Behöver jag nytt grenrör oxå?
Var bor du?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Motor:
531 topp
T3/T4 turbo, laddar ca 0,8.
V kam
12.9 bult, elring toppapackning
Anpassat chip
3" avgas (Original katalysator)
AEM Bredbandslambda
Catchcan
ASS motorfäste

Koppling:
Enkelmasse svänghjul
Sachs 712
Tenaci 240 mm 6-puck fjädrad sinter

Skulle detta "duga"?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det låter helt okej, jag och bänken är i Uddevalla. Å kwirk som kan mappa sprutet är en kompis som kan komma upp till mig å mappa åt dig.

Du behöver inte ha en bredbandslambda i bilen, det loggar vi å mappar in när vi kör den i bänken.

530 topp duger gott och väl och är nog bättre ihop med v kammen. Men om du nu ska byta kam så skaffa en sts 247. Det är den bästa turbokammen för gatbil jag sett och kört. Den å 530 topp med fjädrar som du köper ihop med kammen från Jensa här på forumet.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Men lägg hellre pengar på en riktig turbo, hx30 är inte mycket dyrare än en kina t3 t4 eller nåt sådant gammalt mög. En 19t skulle funka också, men det har jag ingen egen erfarenhet av. Eller varför inte en hx35, dom är riktigt trevliga och då kan du öka på effekten om du skulle bli sugen.

E85 är en klar fördel men inte absolut nödvändigt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Så de är "bara" turbo, 3tums, spridare och bränslepump som är nödvändigt i motorväg?
Koppling oså får jag ju oxå byta men är de "allt" eller behöver jag grenrör btr och sånt oxå?

Som sagt vill jag byta så lite som går men ändå få det att funka för jag vill hålla ner priset så mycke jag kan :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Bosch btr är nog den bästa du kan ha, om du inte tror kineserna gör bättre.

Det du inte ska snåla på är turbo. Du behöver mer soppa, spridare, intercooler, koppling, 3tum helst rensad katt du kommer igenom besiktning ändå på e85. En mappning är också nåt du inte ska snåla på.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Är det möjligt tror du att klara detta på en budget runt 10k i delar? Om jag köper så mycke som möjligt begagnat?
Vad kostar mappning av lh2.4 typ?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Du får räkna. Jag börjar känna mig skyldig, du har ju kallat tråden 16v turbo. Men blir garanterat billigare 300kusar med 8ventiler. Du behöver inte byta kam eller göra nåt i toppen eller motorn för 300. Som jag sagt turbo är det man inte ska snåla med. Vet inte vad orginal ic klarar men över 1bar nånstans så börjar dom spricka i gavlarna så en bättre ic är nästan helt nödvändigt.

Mappning får du fråga Kwirk vad han vill ha. Jag hyr ut bänken för 1500 när nån kommer å mappar själv. Då håller vi på citka 4 5 timmar. Finns loggning av lambda, temperaturer, knack om du kör bensin, laddtryck och mottryck om du har uttag för det osv. Vi håller koll på alla viktiga parametrar å optimerar bränsle å tändmapparna. Orginal soppa system klarar nog nästan 300 om du har nytt filter å lite tur på bensin. E85 ger mer effekt men då måste du uppgradera soppasystemet lite. Jag har 875 spridare som är lagom på e85 och 630 om du väljer bensin. Begagnade så billiga.. Försöker att inte sälja för man får inte det annat än på köp å sälj. Men du hittar nog inte bättre priser så jag måste ju tipsa.

Biltema har en fin ic för 1000kr, men den är inte modellanpassad så du får bygga om lite tryckrör. En modellanpassad är säkert 3 gånger dyrare, men du slipper skaffa grejer för nya laddrör. Sedan borde du nog banka ir innehållet i katten.

T kammen som sitter i turbomotorerna är underskattad, den är snäll men ändå rätt effektiv och man kan med större turbo få den att dra skapligt till 7000rpm med lite tur å medvind
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Skyldig för vad haha? Jag uppskattar all hjälp jag kan få, och är 8v billigare och bättre för 300 så kör jag nog på de, jag är lite trög men om jag vill köra e85, är allt jag behöver byta då turbo spridare och ic? ( vad tar du för spridarna? Både bensin och e85)
Skriv svar