Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Har testat allt utom cdi box typ msd 6 och en blaster spole. Visst volvos 601 håller ett tag och har samma knuff som vagspolar, men med höga laddtryck och ej knackade stift så är livslängden ganska kort.

Jag är ovanligt envis, vill inte knacka stiften, för jag vill ha fin gång och bra förbrukning på låglast.

Dom såkallade mototron spolarna ska ju vara elaka, men dom är rätt lika vagspolar. Har haft ihjäl några och provbelastat och det är samma slaglängd så att säga som volvo 601 och vagspolen.

Vanlig bosch rund från typ 940 är samma knuff i som bosch motorsport coilpacken. Lite mindre knuff än dom andra spolarna jag pratat om.

Ska mäta när jag får hem cdi boxen vad den orkar med.

En kompis var på traktorpulling och snackade med några där som hade en v12 som dom laddade hårt med å körde på metanol. Dom hade tydligen provat en massa olika fabrikat på vagspolar och tillslut hittat en som funkade och höll
Om någon vet vilket team det kan vara och vilken spole dom körde med vore de najs. Kompisen kommer intr ihåg vilket team det var men dom var på Lidköping city pull förra sommaren.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Thunderbo1t »

Kanske inte direkt relaterar till dina byggen, men..
Jag har kört med en sån här box i snart 20 år,
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Cheva V8 med lite olika fördelare, med den kraftigaste rekommenderade Crane tändspolen så hördes gnistorna innefrån fördelaren in i kupen i låga farter, kolet brändes upp och ramlade bort ur fördelarlocket till slut, gick lika bra att köra ändå :shock: men till slut så brändes rotorn igenom :hihi:
Byte till en lite mildare tändspole sedan, för att förlänga serviceintervallen :eclipsee_steering:

Dessa boxar orkar med MSD 7 tändspolar, kommer nog att fälla en liten tår när den till slut går sönder :hihi:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av DreRacing@ »

blir det mer förbrukning med 0.5 vs 1.1 i stiftgap?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Det där med gnistgap är bara en grej jag hakat upp mig på. Jag vill ha ork i tändningen så jag inte behöver knacka
Har inte gjort praktiska tester ännu på gnistgap. Men vet att det påverkar gången på låglast för det hör man och risken för små misständningar under normal drift ökar.

Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.

Vad är det som är dåligt med msd 6a? Trodde det var cdi som gav lite punsch å skicka typ 500volt på primärlindningen?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Vilka tändsteg ska man använda? Vad menar du med 7a och 11a tändsteg?

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en booster krets där man kan öka spänningen man skickar över primären, men trodde det var typ det msd 6a boxen gjorde och tänker att dom vet nog mer än mig
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av DreRacing@ »

kolla upp plasma tänding
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Thunderbo1t »

dundersmurfen skrev: Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.
Hmmm, det verkar finnas hopp ändå :thumbright: , den här verkar vara lika som Cranes:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Fireball boxen har ett enkelt diagnos system med blinkkoder, och ett test för varvräknarens noggranhet, FAST gissar jag har tagit över tillverkningen?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Har mätt orginal spolen, i 850 som detta handlar om, nästan lika mycket krydda som en vagspole. Mätt upp via provbelastning att alla tändkablar är ok ändå missar den. Mycket irriterande. Har provat mototron och vagspole också som matning till fördelaren.

Men eftersom den missar redan på atmosfärs tryck så måste det vara nåt annat fel.

Jag uppdaterar när jag kommer på nåt.

Tänkte skaffa en spn msd 6, vad är det som är så dåligt med blaster 2spolen?

Tack för alla svar, uppskattar det mycket!!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror inget är direkt "dåligt" med Blaster 2 spolen, den är bara inte speciellt "märkvärdigt bra", finns andra som är bättre, kanske en del OEM spolar också, beror ju på mycket runt omkring. Vissa tändspolar verkar dock ge upp efter ett tag med MSD boxar, har själv råkat ut för det. Kan det vara för att de inte tål att bli matade med ca 400v istället för 12V?
Oj tvåa på bollen :hihi:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag är nyfiken på att testa ett msd 6 iaf. Nån annan spole jag ska kika på? En snubbe kom förbi med en jag provkörde, den var redigt matig å tung. Hittade tyvärr ingen märkning så man kan leta rätt på den.

Nu har den jäkla bilen nästan slutat misstända efter jag gjort lite fler tester å inte hittat nåt fel.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av The »

Bosch motorsport prylar är väl ganska ok, och inte speciellt dyra faktisk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Ett CDI-system tex MSD lagrar energin i en kondensatorbank och skickar en (kort)puls på
kanske 4-600V till spolen som då ger gnista direkt utan att ladda spolen som i ett "vanligt" tändsystem
där själva spolen laddas innan.
en optimal tändspole är inte samma i båda systemen.

ett CDI-tändsteg ger full effekt upp till ca 12000 rpm på en cylinder
och till 3000 på en fyrcylindrig,1500 på en åtta.
därför brukar man köra med ett steg per cylinder

/F
Skriv svar