Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Har blivit lite dåligt med uppdateringar, avsaknaden av lite delar har gjort att det stått still ett par veckor.. Bilen är hemma i garaget iaf, och jag har påbörjar lite småsaker medans man väntat på koppling och lite annat. Skruvade tillbaka lite gångjärn till huv och skuff, petade in smårutorna bak. Även nya styrväxeln med servo monterades för nån vecka sedan. Blev tvungen att korta rattstången 80mm.

Ska beställa ny bult till svänghjulet om jag inte har nånting liggandes hemma, sen ska jag väl försöka få ihop motor och låda och lyfta i motorn. Tänkte göra ett försök till detta på Söndag, händer det nått spännande så återkommer jag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Fick tag i Brembo ok för ett bra pris, så dessa renoverades och gjordes i ordning för att monteras.
Ni behöver inte tala om för mig att dom är överdimentionerade osv, jag vet hur det funkar. Dom ska dit för att jag tycker att det ser fränt ut :thumbright:

Bild

Får se hur det blir under helgen, om det saknas nånting för att lyckas sänka ner motorn i bilen, eller om jag bara är tidsoptimist som vanligt.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Lappen »

Mycket snygg färg! Sobert, elegant.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tackar!

Blev ingen framgång i garaget i helgen då det var brist på delar..
Har iaf kirrat fram svänghjulsbultar nu, lokala bilbolaget hade hemma, 460:- för tio stycken :shock:
Så jag och brorsan kikade lite på prylarna och tänkte börja lira ihop svänghjul och tryckplattan igår. Men det tog stopp där då hålen i tryckplattan visade sig vara 6,1mm medans stiften är 6mm...
Så det var bara att inse att omstiftning var ett faktum. Så till helgen när det är lugnt på alla andra fronter så ska jag väl ta tag i det, och sen till veckan lämna in prylarna på balansering.

Under tiden får jag väl hitta nått annat att pyssla med.
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Var till garaget och fick lite gjort idag, ingen milstolpe eller så men nånting iaf.

Fick tag i en snubbe lokalt som kunde ta på sig balanseringen av svänghjul och tryckplatta, så jag röck ur veven ur gamla 960 motorn jag har ståendes på sidan om och monterade prylarna på den. Jag behövde ändå ta tråget från den då tråget från S80:in är mycket lägre, det tar i framvagnsbalken. ska ringa upp han i morgon och se vilken dag han har tid att ta emot grejerna, just nu ligger dom i bilen.


Bild



Sedan hängde jag och brorsan upp nya motorn i motorstativet och började plocka bort tråget från den. Jag har inte öppnat motorn nånting tidigare, men den skulle ju vara helt ny. Aldrig monterad i bil osv, men man vet ju hur det kan vara med blocket annonser och folk. Men det var som det var sagt, oljan helt gul, och inte det minsta slitage på en pryl av det som gick att se. Så motorn är nog fan helt ny som utlovat :thumbright:

Bild
Bild
Bild
Bild

Sen hängde vi upp dörrarna lite snabbt utan att mäta in dom eller nått. Bara för att slippa ha dom ståendes efter väggarna och riskera nå skador då jag ofta går mellan bilen och väggen där dom står. Det gav ju en liten överblick på bilen även om dörrarna hänger helt åt helvete just nu. Märkte också att jag slarvat bort schimsen till gångjärnen på dörrarna, nån som har liggandes?

Bild
Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Fasen vad häftigt med flångny motor


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

thomass skrev:Fasen vad häftigt med flångny motor Bild


/Thomas Sörensen
Tackar Thomas! Hur går det själv med vofflan förresten? :)


Bytte ut ledningarna på styrväxeln idag då dom som satt där var dålig i gängorna efter demontage för renoveringen. Körde med Biltemas koningsverktyg, och det funkade faktiskt ypperligt.

Bild

Bild



Fick tillbaka svänghjul och tryckplatta från balansering i fredags, så detta monterades ihop.
Lyckades även få ner motor och låda idag efter mycket om och men, skulle spara mig besväret att behöva montera lådan underifrån bilen. Så bror kikade förbi och hjälpte till att lyfta ner paketet. Det var väldigt tight mellan torpedvägg och framvagnsbalk, både tråg och topp skulle prompt lyckas ta i oavsett vinkel, höjd och lutning på motorn. Men tillslut fick vi ner skiten.


Bild

Bild


Nu när lack och motor och låda är på plats känns det äntligen som att man kommit någon vart i projektet. Har kommit fram till att det blir en annan bakaxel bak för att kunna göra en Sfro på bilen. Blev rekommenderad en 740 axel. Någon här som testat det tidigare och kan dela med sig av lite erfarenheter? Eller om det finns någon annan axel som är lämplig och lätt att få tag på?

Nästa prio blir soppaledningar och bromsledningar/bromsok på bilen. Nya pumpen anländer i veckan, så det blir till att börja dra ledningar snart. Kärran förbereds för E85. Har försökt hitta lite info om vilka ledningar som är okey med E85 men det verkar vara ett väldigt luddigt ämne. Har även läst i SFRO boken men inte hittat något som säger varken eller om koppar. Och läser man på nätet så råder det väldigt delade meningar om det... Tips? :D
Volvo 244 - B6304
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Jäkla snyggt de kommer bli.

Funkar de inte med plastslang? Kommer inte på rätt namn nu men har kört med sån på min förra 240 som gick på e85
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

robinb3rgsten skrev:Jäkla snyggt de kommer bli.

Funkar de inte med plastslang? Kommer inte på rätt namn nu men har kört med sån på min förra 240 som gick på e85
Plastslang borde nog funka ypperligt, PTFE tänkte du kanske på?
Men det blev rostfria 10mm rör som jag beställde genom jobbet för en struntsumma. 12 meter borde räcka :hihi:

Styrstång är på plats nu också, vart tvungen att göra en distans då orginalbiten som satt där med gummi var slut. Så jag gjorde en egen stum variant. Får se vad bilprovningen och övriga tycker om det. I mina ögon är det bra iaf. Men vad vet jag.

Sen så beställde jag en soppapump för ett bra tag sedan, planen var att få ner en intank pump i min orginaltank. Men efter lite funderingar och googling så var det inte lika lätt som jag trodde från början... Har insett att en in-line pump nog är enklast att montera och blir bäst för säkerhetens skull.
Så om någon är ute efter en intank pump så har ni en schysst DW 300 E85 pump här för bra pris. helt ny, bara öppnad, tillbehör medföljer. Alternativt byte mot en likvärdig in-line.

Har svetsat in nipplar i tanken för tur/retur
Så till helgen tänkte jag försöka dra lite rör fram till motorn. Jag tänkte köra med vvs prylar då jag har tillgång till sånt för lite bättre priser än An kopplingarna. Rostfria klämring är tanken att det ska bli.

Bild


Bild


Bild
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Fick tillbaka front plåtarna och huv som jag lämnade efter mig på lacken, dessa monterades i veckan som var. Lite andra detaljer också så som huvlås, generator, servopump och lite annat.
Bockade även till två nya ledningar till bränslet, det fick bli koppar ändå... Rören jag beställde kom på vift, och jag hittade nya 10mm koppar på jobbet som skulle kastas.. Så jag tog dom och bockade dom tidigare ikväll, höll upp dom och det såg bra ut. Ska bara köpa lite fästen och skruva fast dom. Får se om dom åker upp i morgon då.

Påbörjade ett nytt grenrör för någon vecka sedan. Inget som egentligen var nödvändigt, kände bara att jag ville ha lite mer finish på grejerna, så jag håller nu på med ett i rostfritt istället. Inget som ligger på priolistan så det blir klart när det blir klart helt enkelt. Lyckades sy ihop två kollektorer förra veckan iaf.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Det tar sig och fint blir det! Det där med grenrör verka du ju kunna


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Japp de va de ja mena med plastslang. Blir ju bara bättre o bättre
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av dundersmurfen »

Har haft koppar å alurör liggande i e85 bad i några år, inga problem. Biltemas bränsleslang också, den torkar inte när den ligger täckt av e85 iaf. Snygg bil!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Jiimpan »

Härligt projekt :thumbright: Väntar med spänning på färdig produkt :mrgreen:
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tack för kommentarerna, alltid kul att se :thumbright:

Har gått lite segt ett tag nu, känns som att det mest är pga att man alltid lyckas få hem prylar som inte passar. Köpte en kylare till en Volvo s80 exempelvis som skulle vara 410mm hög.. fick hem den och den mätte 450mm. Så den gick ju inte att använda... :doh:

Har lyckats få ordning på soppasystemet från tank fram till motor nu iaf. Ska bara rigga upp spjällhusen och montera spridare och fuelrail så jag kan mäta lite och pressa slang till sista biten, sen kan man förhoppningsvis bocka av det från listan :)

Bild

Bild

Bild

Bild



Fick hem en efterlängtad del till insuget igår, en spjällhusaddapter för att få fast s54 spjällhusen i volvo toppen. Stort tack till Daniel som hjälpte till med den biten :thumbright:

Inväntar lite nya T-klammer till reduceringsslangarna sen kan man börja passa in trattar osv. Nån som vet hur man räknar på sånt? :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Provmonterade en xc90 skiva och försökte se hur det skulle funka med brembo oken, helst vill man ju ha en skiva som går rätt på ifall man ska byta i framtiden. Jag han inte kolla så mycket innan jag lämnade garaget, oket bygger rätt långt utanför skivan då dessa skivor är rätt grund. Ska se vad som händer med en spacer nästa gång det blir en sväng till garaget. Samt testa att montera en fälg och kolla lite et och andra saker.

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

dundersmurfen skrev:Har haft koppar å alurör liggande i e85 bad i några år, inga problem. Biltemas bränsleslang också, den torkar inte när den ligger täckt av e85 iaf. Snygg bil!
Okey, bra att det finns några som experimenterar lite :D
Det fick bli ptfe slang från tank fram till kopparrören, slangen är från Biltema. Så det känns ju skönt att höra :thumbright:
Volvo 244 - B6304
Skriv svar