Vad hände här?
Vad hände här?
Hej
Jag gjorde en topp tils en 2jz, och sen hände de här under bromsing.
Har den spikat och sen lyft toppen och sen gick trycket ur i vatten kanalen?
Enligt kunden, så kunne man se lite spik på cyl 4, lite mer på cyl 5 och sen på cyl 6 var de håll rakt ur i vatten kanalen.
700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo.
bild på cylinder 6.
Efter havariet var ju toppen banan och samtliga ventiler inte tätt längre pga värmen som blir, och han som bromsar sejer at havariet kommer från utätta ventiler, men det går jag inte med på för dåm mirade jag själv som jag har gjort på 100talls toppar och dåm hadde Max vacum på min vacum testare.
Bilder på toppen innan bromsing.
y
Ny bygd motor, smidd all ting, arp studs och mls, planat block och topp, billet mains osv...
Ferrea 1mm+ ventiler, dubbla fjäder BC 264 kammar osv
Toppen blev fixade medan bilen stod i dynon, Svetsad, planad, fixade ventilerna, detta blev inte gjort av mig nu då, dåm bytade tils coopering packning och annu värre studs, typ arp 625 skulle jag tro, sen bytades bränsel pumporna och de fylldes E100 och laddade 2.5bar och de blev 900whp och 1050wnm, så blien funkar, men jag vil veta vad som hände på bensin mappet...
jag ska inte nämna nävn eller hänga ut nånn för gjort är gjort, jag vil bara analysera och forstå vad som faktiskt hände.
Mvh
Jag gjorde en topp tils en 2jz, och sen hände de här under bromsing.
Har den spikat och sen lyft toppen och sen gick trycket ur i vatten kanalen?
Enligt kunden, så kunne man se lite spik på cyl 4, lite mer på cyl 5 och sen på cyl 6 var de håll rakt ur i vatten kanalen.
700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo.
bild på cylinder 6.
Efter havariet var ju toppen banan och samtliga ventiler inte tätt längre pga värmen som blir, och han som bromsar sejer at havariet kommer från utätta ventiler, men det går jag inte med på för dåm mirade jag själv som jag har gjort på 100talls toppar och dåm hadde Max vacum på min vacum testare.
Bilder på toppen innan bromsing.
y
Ny bygd motor, smidd all ting, arp studs och mls, planat block och topp, billet mains osv...
Ferrea 1mm+ ventiler, dubbla fjäder BC 264 kammar osv
Toppen blev fixade medan bilen stod i dynon, Svetsad, planad, fixade ventilerna, detta blev inte gjort av mig nu då, dåm bytade tils coopering packning och annu värre studs, typ arp 625 skulle jag tro, sen bytades bränsel pumporna och de fylldes E100 och laddade 2.5bar och de blev 900whp och 1050wnm, så blien funkar, men jag vil veta vad som hände på bensin mappet...
jag ska inte nämna nävn eller hänga ut nånn för gjort är gjort, jag vil bara analysera och forstå vad som faktiskt hände.
Mvh
Senast redigerad av MGP den tis jun 04, 2019 10:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
MG Performance
Re: Vad hände här?
När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Vad hände här?
Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst
Re: Vad hände här?
jag var inte där tyvär, motorn styrs med maxxecu RACE och de skal vara oppkoblat två banks sensorer på motorn som styrs via maxxecu, men om dom var aktiv vet jag ei, sen vet jag inte om mapparn hadde spik lurorna på.mattias skrev:När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?
ja jag VET den har spikat, men inta hela vägen, jag är rädd den spikade på moment toppen då turbon bygde trykk mycket snabbt, jag vet inte om dom kjörde laddtrycks styrning för at holda igjen trycket heller.
och får man spik på dessa tryck och effekter med bf98 så är de helt slut bare om man har spik en liten stund.
men som sagt jag gillar at analysera och dela med fler, så man kan lära mer.
mvh
MG Performance
Re: Vad hände här?
holder med 100%DreRacing@ skrev:Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst
MG Performance
Re: Vad hände här?
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Vad hände här?
Patrik har du mer information om det? Kanske nån loggfil där det är problem eller något annat konkret?
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
- Maxxtuning
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: lör maj 19, 2012 6:45 pm
- Ort: Vrigstad
- Kontakt:
Re: Vad hände här?
Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.
Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.
Re: Vad hände här?
Jag anklagar absolut inte maxxecu'n för at det knackade sönder, och de tror jag heller inte Packman gjör,.Maxxtuning skrev:Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.
Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.
ansvaret sitte ju hos mapparn som gassar, trykker på datorn och lysnar, uavsett sprut
MG Performance
Re: Vad hände här?
Jag har inte anklagat någon för något mer än att den som mappat inte haft koll på knack.
I övrigt har jag bara informerat om något som inte är en lögn, eller hur Natanael. Det är ju inte ens säkert att vederbörande uppdaterat firmware till senaste versionen eller liknande. Det kan man verkligen inte lasta er för, snarare tvärtom. Jag skrev ju även att ni gör allt ni kan för att lösa problemet vilket du nu bekräftar då att ni gjort. Bra så!
I övrigt har jag bara informerat om något som inte är en lögn, eller hur Natanael. Det är ju inte ens säkert att vederbörande uppdaterat firmware till senaste versionen eller liknande. Det kan man verkligen inte lasta er för, snarare tvärtom. Jag skrev ju även att ni gör allt ni kan för att lösa problemet vilket du nu bekräftar då att ni gjort. Bra så!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Vad hände här?
Hva er kompresjon på denne motoren ?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vad hände här?
Maxxtuning skrev:Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.
Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.
När fick ni knackstyrningen till att fungera?
Det Maxxecut vi kört loggar knack men sänker inte.
Bjarne har kontaktat dig om detta.
Erland
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vad hände här?
Jag hoppar också in här, har kört maxxecu med knack reglering aktiverat flera gånger och tycker det gjorde precis det jag ville..
Sedan måste man ha koll på vad man gör på bensin så är det bara. Körde en supra med samma kammar här om dagen på bensin utan problem. Men jag höll ett vakande öga på alla parametrar jag kan för å upptäcka onormal förbränning. Vi hamnade på 1.8bar och 600nåt på hjulen och där var kunden nöjd. Kan inte säga att den var direkt spikkänslig..
På bilden ovan ser det ut som toppen har lyft och man ändå fortsatt gasa, för det tar en stund innan materialet blir så varmt att det blåser bort sådär. Man borde hört spik, och kört ändå. Det som kan lyfta toppen jag kommer på är pre-ignition på bensin.. undrar hur kolvarna klarade sig. Men kan ju vara så enkelt som att man glömt dra dom bakre toppbultarna, vet ju hur snurrig man kan vara ibland (hela tiden)
Sedan måste man ha koll på vad man gör på bensin så är det bara. Körde en supra med samma kammar här om dagen på bensin utan problem. Men jag höll ett vakande öga på alla parametrar jag kan för å upptäcka onormal förbränning. Vi hamnade på 1.8bar och 600nåt på hjulen och där var kunden nöjd. Kan inte säga att den var direkt spikkänslig..
På bilden ovan ser det ut som toppen har lyft och man ändå fortsatt gasa, för det tar en stund innan materialet blir så varmt att det blåser bort sådär. Man borde hört spik, och kört ändå. Det som kan lyfta toppen jag kommer på är pre-ignition på bensin.. undrar hur kolvarna klarade sig. Men kan ju vara så enkelt som att man glömt dra dom bakre toppbultarna, vet ju hur snurrig man kan vara ibland (hela tiden)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vad hände här?
Så du har sett att sprutet har backat tändningen i loggen?
För det kan vi nämligen inte se.
Erland
För det kan vi nämligen inte se.
Erland