Luftfjädring och prestanda.

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av Firenza »

Hejsan.
Då inget är 100 spikat i mitt projekt så har jag börjat fundera på luftfjädring.
Men hur är egentligen prestandan på ett system med luftfjädring jämfört med vanliga spiralfjädrar och dämpare?

Bilen de skall sitta på kommer inte vara någon banåka bil utan mer en korvkioskräcer. kommer satsa på att hamna runt 250 - 300 Hk i registreringsbeviset beroende på vad bilen väger sedan. (Den diskussionen får jag ta med min SFRO kille)

Men det jag är intresserad av just nu är vad ni andra säger om själva prestandan på ett välbyggt system med luft.
Har kunskapen i dessa byggnationer tvärs över gatan då grannen bygger lowriders och har tävlat i flera år med hoppbilar. (Min kommer inte hoppa!) Bara kaxigt o kunna lägga den ner på backen när man har parkerat.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av robinb3rgsten »

Kör inte grannen med hydraulik om han har hoppande lowrider?
Rickard Kulle
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 13, 2013 2:21 pm

Re: Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av Rickard Kulle »

Hej, jag kör luftfjädring på min med Chevrolet LS och dubbla Precision Turbo, i en ganska lätt bil och hyfsat med effekt. Jag tycker att det går fint!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av therealpinto »

Jag har hittills aldrig besiktat en bil med luftfjädring som är "bra" ur ett prestandaperspektiv men det beror nog mer på val av komponenter och injustering än att det är just "luft" som är fel. Men jag anar att det är enklare att hitta konventionell fjädring som är anpassad för att ge bra vägegenskaper.

Det är ju också så att målbilden kanske är annorlunda för en lowrider jämfört med en sportbil också...så att hitta bra fakta och hjälp kan vara en utmaning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av Firenza »

Ja jag har väl kommit fram till samma sak.
Det finns dom som har fått det bra och det går säkerligen få det riktigt bra. speciellt om man kollar på alla nya bilar med olika typer av höj och sänkningssystem som sitter original.

Men hade man haft en kraft skala mm för mm i kompression av en luftbälg och kunnat jämföra skalan mot en fjäder så hade man kunnat jämföra lite bättre. kanske gjort någon form av mer eller mindre progressiv utväxling.

Men jag kommer ge upp denna iden då bilen redan är relativt låg och ballfaktorn är mindre än än motivationen att få det hela klart.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Luftfjädring och prestanda.

Inlägg av Cassius »

https://www.youtube.com/watch?v=3KPYIaks1UY

De går som sagt göra mycke kul med luftfjädring :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar