Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

:thumbright:
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av fugazi »

Det där är ju häftigt på riktigt!
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Fransson »

Riktigt imponerande :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av blackadder »

Wow!

/Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här är grabbarna som lägger mer tid på jobb än snack :thumbright:

ser jäkligt fint ut!

mvh jens
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Bjarne Cox »

Bild

Kanske dags att uppdatera här lite. Toppen är tillbaka efter uppdatering hos Heka. Lite modifikationer på förbränningsrummen är väl största skillnaden. Målet nu är att få kam och ventiler beställda så fort som möjligt och få i styrningar samt säten så att man får ett kvitto på arbetet innan säsongens slut.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

Är det av spik-skäl klämspaltsytan är lutat mot förbränningsrummet? som det var tal om i någon tråd för en liten tid sen.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Utformningen på förbränningsutrymmet är designat för maximalt flöde samt optimerat för att undvika spikningar.
Det är därför alla ytorna är körda med radie för att få dom mjuka övergångarna.
Även taket är fasat 3 grader på den plana ytan.
Vi kommer köra med 1,5mm i klämspalt.


Bild
.
Bild


//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den tis feb 25, 2020 3:52 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Nästa evolution borde ju vara att tråckla in fler topplocksbultar.
Sen kan man skita i lyftkrafterna ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland
Ok, menar du då att syftet är att hålla nere förbränningshastigheten då? jag tänker på den höga klämspalten och att min intuition säger att man får lägre turbulens med lutade ytor, m.a.o. lägre förbränningshastighet. och varför vill man hålla nere hastigheten? spikskäl eller är det för hålla nere kraften på toppen att max trycket blir lägre med långsammare förbränning?
Kadett4wd skrev:jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)
Man skulle ha monoblock som gamla Bugatti! bara så jobbigt att att få ner sätesfräsen i cylinder :doh:
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Ju tätare packade molekylerna är i förbränningsrummet desto snabbare brinner det.
Så med 4+ bar i laddtryck måste man lugna ner förbränningshastigheten för att kompensera den högre densiteten.
Parallella squishytor har visat sig fungera dåligt vid höga laddtryck så därför får man luta squishen antingen på squishytan eller på kolven.
Om man delar in förbränningsrummet i tårtbitar så ser man att gasens färdväg minskar i bredd in mot centrum så hastigheten
kommer att öka linjärt hela vägen in.
Med 3 graders lutning så har jag för mig att hastigheten höll sig samma hela vägen in längs squishytan.
3 grader funkade bra med den förbränningsrumsvolymen som toppen skulle ha och med mer vinkel hade kanten kommit för nära stiftet.
Det finns gränser för max cylindertryck som man kan uppnå utan problem, det är bättre att sprida ut trycket och ha lägre maxtryck och mer medeltryck efter maxtryck.
Så därför kär man lite långsammare förbränning.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Det var en lång diskussion om förbränningsrum här och där står utförligare om hur jag tänker och att alla inte håller med:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 2&start=15

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl metanol den går på?,
Svårt att få det att spika om man vet vad man gör med mappningen.
De laddar ju runt 4bar med 'varm' insugsluft i top alcohol, detta på upp mot 12-1 i kompression.

Varm inom citationstecken pga luften kyls av metanolen, men de har ingen intercooler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar