BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Okej, lite garage aktivitet.
635an på pallbockar för service.
Lite diverse vätskor och även bränsleslang.
Ska prova Biltemas nya bränsleslang i båt sortimentet, den ska vara E10 kompatibel.
Återstår att se om den håller bättre.
Lite större ytter diameter då den ska klara flamskydd för båtar, men också tätare (luktar mindre) än vanlig bränsleslang.
Ur med hokuspokus oljan ur växellådan.
Och in med den nya, kör "folk" på Redline nuförtiden eller ?
Den har blivit väldigt mycket dyrare märkte jag (329:- litern.)
Inspektion av oljeretur pump.
Biltema pumpen installerades 2013 och har om jag kollar bakåt gått ca. 1600 mil.
Med 60 km/h i medelhastighet skulle det bli 266 timmar nu.
Manualen säger att "kolborstarna" ska bytas var 500:e timme (Hur det nu skulle gå till då de är lödda)
Nåja allt ser faktiskt mycket bra ut, faktiskt ganska välbyggd pump.
Kollektorn mätte jag inte, men slitaget var kanske max 0,1-0,2mm.
Inget synligt slitage varken på pumphus eller täckplattan.
Hjulen är i Brons och är också mycket fina.
HOPP
Till den andra bilen, 528an.
Takluckan är ur, det "sista" kvar på renoveringen (Om man någonsin blir klar)
"lite rost"
IIIIIIIIIHhhhhh
Höll på någon timme innan jag gav upp, och gick lös på Ebay istället.
"Nya" Takluckan ser BETYDLIGT bättre ut !
635an på pallbockar för service.
Lite diverse vätskor och även bränsleslang.
Ska prova Biltemas nya bränsleslang i båt sortimentet, den ska vara E10 kompatibel.
Återstår att se om den håller bättre.
Lite större ytter diameter då den ska klara flamskydd för båtar, men också tätare (luktar mindre) än vanlig bränsleslang.
Ur med hokuspokus oljan ur växellådan.
Och in med den nya, kör "folk" på Redline nuförtiden eller ?
Den har blivit väldigt mycket dyrare märkte jag (329:- litern.)
Inspektion av oljeretur pump.
Biltema pumpen installerades 2013 och har om jag kollar bakåt gått ca. 1600 mil.
Med 60 km/h i medelhastighet skulle det bli 266 timmar nu.
Manualen säger att "kolborstarna" ska bytas var 500:e timme (Hur det nu skulle gå till då de är lödda)
Nåja allt ser faktiskt mycket bra ut, faktiskt ganska välbyggd pump.
Kollektorn mätte jag inte, men slitaget var kanske max 0,1-0,2mm.
Inget synligt slitage varken på pumphus eller täckplattan.
Hjulen är i Brons och är också mycket fina.
HOPP
Till den andra bilen, 528an.
Takluckan är ur, det "sista" kvar på renoveringen (Om man någonsin blir klar)
"lite rost"
IIIIIIIIIHhhhhh
Höll på någon timme innan jag gav upp, och gick lös på Ebay istället.
"Nya" Takluckan ser BETYDLIGT bättre ut !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Synd på takluckan, där gick du miste om många sköna timmar med plåt och svets!
Det sparar mycket tid att hitta några bra bitar. Jag letade rätt mkt efter golvplåten i kofferten på Kadetten utan framgång, när jag hade drygt 3 timmar kvar från att vara klar med den jag tillverkade och svetsade dit så hittade jag den som ekonomiplåt när jag letade efter annat på Ebay..
635:an gör sig bra på kort!
/David
Det sparar mycket tid att hitta några bra bitar. Jag letade rätt mkt efter golvplåten i kofferten på Kadetten utan framgång, när jag hade drygt 3 timmar kvar från att vara klar med den jag tillverkade och svetsade dit så hittade jag den som ekonomiplåt när jag letade efter annat på Ebay..
635:an gör sig bra på kort!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag kör med redline oljor i det mesta
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tack, nya Sony A7II kameran på översta bilden ihop med ett gammalt 70 tals objektiv !
Ja rostlagning har jag redan överdoserat på tidigare, därav att jag gärna hejar på er som kämpar
Bilder på min 635a.
Fy fan va den såg ut egentligen
Man kanske skulle göra en tillbaka blick med före / efter bilder
Dock finns det andra problem än rost, fast ja, jo även här var ju rost problemet
För att hålla fast takluckan sitter det en plast skida.
I denna satt ingjutna muttrar, som givetvis vart fastrostade.
Inte lätt att värma loss precis, så plastskenan sprack.
Och den finns bara att köpa för ena sidan, så det får bli någon form av epoxi limning här framöver.
Ja rostlagning har jag redan överdoserat på tidigare, därav att jag gärna hejar på er som kämpar
Bilder på min 635a.
Fy fan va den såg ut egentligen
Man kanske skulle göra en tillbaka blick med före / efter bilder
Dock finns det andra problem än rost, fast ja, jo även här var ju rost problemet
För att hålla fast takluckan sitter det en plast skida.
I denna satt ingjutna muttrar, som givetvis vart fastrostade.
Inte lätt att värma loss precis, så plastskenan sprack.
Och den finns bara att köpa för ena sidan, så det får bli någon form av epoxi limning här framöver.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
3D printing? Såg ett avsnitt av Wheeler Dealers där dom fixade med en Carpi i USA där dom också behövde nya plastdelar till takluckan. Då 3D printade dom fram sakerna! Borde ju funka för dig med
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det här är lagt många timmar på, och jag tjatar om det i videon också.
Men sen har det också blivit ett grymt resultat !
Ny finns styrarmarna framtagna i en hel 3D solid modell, med samma mått som min ursprungliga arm.
Fast i en snyggare, något lättare, och dessutom starkare design.
Där man dessutom slipper svets förbandet, till konan för styrarmen.
Smått galet !
Men har man en kompis som bara säger "inga problem" när man undrar om fräs bearbetning, ja då skenar det så här helt enkelt.
6 minuter om det hela.
Ifrån Solidworks, via prototyper, till testfixturer, vissa nederlag och fräsbearbetning av slutgiltiga detaljer.
https://youtu.be/oQRQJ-BUu_A
Men sen har det också blivit ett grymt resultat !
Ny finns styrarmarna framtagna i en hel 3D solid modell, med samma mått som min ursprungliga arm.
Fast i en snyggare, något lättare, och dessutom starkare design.
Där man dessutom slipper svets förbandet, till konan för styrarmen.
Smått galet !
Men har man en kompis som bara säger "inga problem" när man undrar om fräs bearbetning, ja då skenar det så här helt enkelt.
6 minuter om det hela.
Ifrån Solidworks, via prototyper, till testfixturer, vissa nederlag och fräsbearbetning av slutgiltiga detaljer.
https://youtu.be/oQRQJ-BUu_A
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt!
Kan tänka mig att det tagit en hel del tid att få till dom där.
Kan tänka mig att det tagit en hel del tid att få till dom där.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Helt galet, va gött med folk som brinner för att göra bättre än OEM.
Förfinad 635:a.
Tummen upp.
//Hasse.
Förfinad 635:a.
Tummen upp.
//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Imponerande!
Kul att du tagit dig tiden att göra en video, väldigt roligt att se.
/Peter
Kul att du tagit dig tiden att göra en video, väldigt roligt att se.
/Peter
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Behöver du 3d printat så har vi en som klarar cirka 60cm långt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar allihopa, kul att det uppskattas när man lägger tiden på att göra video.
Dundersmurfen, kan vara bra att veta.
Jag tror dock jag har lösningen till takluckans reparation.
Nackdelen med 3D printning är som med avancerad fräsning, man måste rita detaljerna först
Dundersmurfen, kan vara bra att veta.
Jag tror dock jag har lösningen till takluckans reparation.
Nackdelen med 3D printning är som med avancerad fräsning, man måste rita detaljerna först
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det går lite tid mellan uppdateringarna men lite har hänt iallafall.
Oljereturerna är lite omgjorda ifrån turbo aggregaten, jag har hela tiden haft lite oljeläckage, oklart var.
Men nu är lilla behållaren ombyggd tät och gamla flottören är borta.
Istället en Volt och ampere mätare för att övervaka returpumpen.
Framvagnsdelarna / spindlarna är ytbehandlade, och mina egna är monterade på bilen. (Zink järn behandling)
Under Påskhelgen vart det operation luftfilter, äntligen är båda flyttade upp till motorutrymmet.
Bakre turbons luftfilter satt bara 10-12 cm över asfalten, och blev extremt skitigt fort.
Det blev en del timmar, innan jag vart framme med rören.
Fick bli mycket ryssböjar eller Pie cuts, tur att jag gav upp idéerna på att göra detta i aluminium, då hade jag hållit på fortfarande.
Här är delarna lackade. (Två delar till vänster, är omlackerade tryckrör)
Lackade med Biltemas gamla Polyurethan lack som tyvärr utgått ur sortimentet. (Tikkurilia Temadur 90 är lik)
Enormt förlåtande lack, ser helt "Pulverlackat" ut.
Ganska rörigt i garaget, och "nya" bruksbilen har fått komma in i garaget för den har pollen allergi.
Oljereturerna är lite omgjorda ifrån turbo aggregaten, jag har hela tiden haft lite oljeläckage, oklart var.
Men nu är lilla behållaren ombyggd tät och gamla flottören är borta.
Istället en Volt och ampere mätare för att övervaka returpumpen.
Framvagnsdelarna / spindlarna är ytbehandlade, och mina egna är monterade på bilen. (Zink järn behandling)
Under Påskhelgen vart det operation luftfilter, äntligen är båda flyttade upp till motorutrymmet.
Bakre turbons luftfilter satt bara 10-12 cm över asfalten, och blev extremt skitigt fort.
Det blev en del timmar, innan jag vart framme med rören.
Fick bli mycket ryssböjar eller Pie cuts, tur att jag gav upp idéerna på att göra detta i aluminium, då hade jag hållit på fortfarande.
Här är delarna lackade. (Två delar till vänster, är omlackerade tryckrör)
Lackade med Biltemas gamla Polyurethan lack som tyvärr utgått ur sortimentet. (Tikkurilia Temadur 90 är lik)
Enormt förlåtande lack, ser helt "Pulverlackat" ut.
Ganska rörigt i garaget, och "nya" bruksbilen har fått komma in i garaget för den har pollen allergi.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Filmen om tillverkningen av styrarmarna är ju rena porren!
Snygga lösningar över lag.
Lyfter på hatten!
Skickligt.
Snygga lösningar över lag.
Lyfter på hatten!
Skickligt.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tack Toni.
Nu är 635an äntligen färdig att ta sig an vägarna.
Båda luftfilterna är monterade, och det vart ett jäkla sug och blås ljud i bilen.
Så nu har jag tillverkat en värme och ljud avskärmning.
Ljudmässigt vart det förvånande stor skillnad.
Nu är Intercoolern så stor, men det är ju alltid gratis effekt om man suger in kallast möjliga luft.
Den når nästan upp till huven, några mm. saknas.
Och emot skärmen måste Gasdämparen till huven ha lite plats, men ganska tätt blev det.
Och så en liten video när jag tillverkar själva avskärmningen. (2mm aluminium.)
Lite mer Low tech handarbete denna gången.
https://www.youtube.com/watch?v=wZaDuYIqqpg
Nu är 635an äntligen färdig att ta sig an vägarna.
Båda luftfilterna är monterade, och det vart ett jäkla sug och blås ljud i bilen.
Så nu har jag tillverkat en värme och ljud avskärmning.
Ljudmässigt vart det förvånande stor skillnad.
Nu är Intercoolern så stor, men det är ju alltid gratis effekt om man suger in kallast möjliga luft.
Den når nästan upp till huven, några mm. saknas.
Och emot skärmen måste Gasdämparen till huven ha lite plats, men ganska tätt blev det.
Och så en liten video när jag tillverkar själva avskärmningen. (2mm aluminium.)
Lite mer Low tech handarbete denna gången.
https://www.youtube.com/watch?v=wZaDuYIqqpg
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Klockrent, så snyggt.
Det ser ju fabriks 80-tal ut.
Hela bilen är ju så jävla bra.
Det ser ju fabriks 80-tal ut.
Hela bilen är ju så jävla bra.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.