BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar !
Jag skrev ju om den innan, men den ständiga följetongen med åldrande bränsle slangar fortsätter.
Nästan jag ångrar att jag byggde med vanliga komponenter istället för AN koppling, men men.
1 år med Biltemas metallomspunna bränsle slang, och det ser ut såhär.
Ja jo, jag kör E85 också ibland, men oftast inte "Ren E85" utan mer som E50 eller liknande.
Nästa försök.
Också ifrån Biltemas sortiment, denna gången en Marin slang, som är E10 certifierad.
Lite klumpig, då den ska tåla höga temperaturer, men ändå väldigt flexibel, och verkar överlag lovande.
Annars blir nästa steg en sån här slang.
https://www.ebay.com/itm/Ethanol-Sicher ... DlojI3bD6A
Som uppfyller DIN 73379 TYP 3 E
Jag skrev ju om den innan, men den ständiga följetongen med åldrande bränsle slangar fortsätter.
Nästan jag ångrar att jag byggde med vanliga komponenter istället för AN koppling, men men.
1 år med Biltemas metallomspunna bränsle slang, och det ser ut såhär.
Ja jo, jag kör E85 också ibland, men oftast inte "Ren E85" utan mer som E50 eller liknande.
Nästa försök.
Också ifrån Biltemas sortiment, denna gången en Marin slang, som är E10 certifierad.
Lite klumpig, då den ska tåla höga temperaturer, men ändå väldigt flexibel, och verkar överlag lovande.
Annars blir nästa steg en sån här slang.
https://www.ebay.com/itm/Ethanol-Sicher ... DlojI3bD6A
Som uppfyller DIN 73379 TYP 3 E
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Förstår inte att folk fortfarande köper slang på biltema, den tål ju inte ens att ligga svalt och mörkt utan att spricka sönder..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tycker de där med slang och E85 verkar vara en djungel. Köpte nu slang på hydroscand som säljarnas tålde E85 och att fler hade köpt till bilar så får se hur de går! Tråkigt om slangen på sugsida pump havererar och tanken rinner tom i garaget
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Lycka till. Testat under 5års tid 6olika slangar
För bensin. (Kör på 98)
Alla har torkat och sprickor. Biltema. Mekonomen.Swedol. hydroscand.
Nu testar jag en slang från streetpower.
Mvh anttoni
För bensin. (Kör på 98)
Alla har torkat och sprickor. Biltema. Mekonomen.Swedol. hydroscand.
Nu testar jag en slang från streetpower.
Mvh anttoni
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Om du vill slippa gummislang som spricker så kanske PTFE slang kan vara något, lite dyrare men man slipper lukten/ångorna som gummislangen släpper igenom. Finns vanligt PTFE slang sen finns de en som är böjbar men den är snäppet dyrare ändå. Kör inte med de just nu men något jag kommer köra med på nästa bygge.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem ... -ptfe.html
http://an3parts.com/index.html dom här vet jag har den böjbara PTFE slangen och kan göra slangar efter beställning också.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem ... -ptfe.html
http://an3parts.com/index.html dom här vet jag har den böjbara PTFE slangen och kan göra slangar efter beställning också.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Antagligen har det med Etanol innehållet i Bensinen att göra.
Jag har provat flera olika, att senaste bytet blev en Biltema slang igen, beror till 100% att dom hade Söndagsöppet
Att jag testar denna nu, beror på att den är just E10 certifierad. (Alltså "Bensin" med 10 % Etanol)
Jag byggde bränsle systemet utan AN kopplingar för det är så klumpigt.
Nu är hela systemet med dubbla pumpar catchtank och filter extremt kompakt.
Om någon kan identifiera den tjocka slangen med grön text på bilden skriv gärna vad det kan vara.
Nu är det visserligen en sugslang, men den monterades 2004 och verkar vara av helt annan kvalité
Jag har provat flera olika, att senaste bytet blev en Biltema slang igen, beror till 100% att dom hade Söndagsöppet
Att jag testar denna nu, beror på att den är just E10 certifierad. (Alltså "Bensin" med 10 % Etanol)
Jag byggde bränsle systemet utan AN kopplingar för det är så klumpigt.
Nu är hela systemet med dubbla pumpar catchtank och filter extremt kompakt.
Om någon kan identifiera den tjocka slangen med grön text på bilden skriv gärna vad det kan vara.
Nu är det visserligen en sugslang, men den monterades 2004 och verkar vara av helt annan kvalité
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Finns ju alla typer av AN kopplingar, banjo, raka, krokiga för nippel eller gänga. Så de går säkert få ihop det med AN och PTFE om man nu vill! Fortsätter de strula får du väl ta dig en funderare på om de är värt mödan att bygga om
Främsta nackdelen med AN är tillgången på ersättningsmaterial om något går sönder, det finns inte riktigt överallt tyvärr.
Främsta nackdelen med AN är tillgången på ersättningsmaterial om något går sönder, det finns inte riktigt överallt tyvärr.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön nov 25, 2007 10:21 pm
- Ort: Norge
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Slangen med grønn text er en codan slange
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tror det är nån ändring i mjukmedel som gör att dom spricker, har en burk med e85 med olika slangar och rör i. Biltemas har inte ändrat sig alls när den legat där i 2år. Tror dom torkar i luften och spricker
Både koppar aluminium och ett isärkapat bränslefilter ligger i burken å inget ha tappat integritet, brukar ta upp å visa kunder som tror att e85 är boven å vill byta allt i bränsleväg när dom ska byta till sprit
Både koppar aluminium och ett isärkapat bränslefilter ligger i burken å inget ha tappat integritet, brukar ta upp å visa kunder som tror att e85 är boven å vill byta allt i bränsleväg när dom ska byta till sprit
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Roger tack för slang tipset !
Dundersmurfen.
Jag tror att de vanliga gummislangarna drar åt sig alkoholen, och svullnar.
Om du plockar ut slangen ur burken kommer den minska i tjocklek, krympa och spricka.
Slangen på ebay jag länkade till innan har en kärna av Polyamid / Nylon tror jag.
Över till 528an.
ÄNTLIGEN är nya takluckan monterad, jädrar va mycket arbete.
Jag har filmat en hel del, så det kommer nog upp en film på stora delar av det arbetet framöver.
Jag blir dock inte klok på räkneverken på Internet, tråden får tusen visningar på kort tid och Youtube klippen knappa 100.
Är bilder bättre än Youtube, hinner folk inte kolla på filmklipp ?
Nåja, filma och fota är lite hobby också, så det kommer mer.
Våtslipning och maskin polering av alla små defekter.
Riktigt nöjd med lacken, trots att det vart mycket skräp och rinningar har det till slut blivit riktigt bra!
Dundersmurfen.
Jag tror att de vanliga gummislangarna drar åt sig alkoholen, och svullnar.
Om du plockar ut slangen ur burken kommer den minska i tjocklek, krympa och spricka.
Slangen på ebay jag länkade till innan har en kärna av Polyamid / Nylon tror jag.
Över till 528an.
ÄNTLIGEN är nya takluckan monterad, jädrar va mycket arbete.
Jag har filmat en hel del, så det kommer nog upp en film på stora delar av det arbetet framöver.
Jag blir dock inte klok på räkneverken på Internet, tråden får tusen visningar på kort tid och Youtube klippen knappa 100.
Är bilder bättre än Youtube, hinner folk inte kolla på filmklipp ?
Nåja, filma och fota är lite hobby också, så det kommer mer.
Våtslipning och maskin polering av alla små defekter.
Riktigt nöjd med lacken, trots att det vart mycket skräp och rinningar har det till slut blivit riktigt bra!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt!
Vilken kulör är det?
Man kollar en 5 minuter-film som är länkad till och sen har det helt plötsligt gått 2 timmar!
Vilken kulör är det?
Själv försökar jag undvika tuben...Daniel-635 skrev:Jag blir dock inte klok på räkneverken på Internet, tråden får tusen visningar på kort tid och Youtube klippen knappa 100.
Är bilder bättre än Youtube, hinner folk inte kolla på filmklipp ?
Man kollar en 5 minuter-film som är länkad till och sen har det helt plötsligt gått 2 timmar!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag tycker det är en väldigt rolig tråd, men är alldeles för dålig på att kommentera.
Jag kan skumma igenom ett inlägg ett par gånger om det är mycket skrivet, för att sedan läsa det ordentligt.
Filmklipp ser jag sällan mer än en gång.
/Peter
Jag kan skumma igenom ett inlägg ett par gånger om det är mycket skrivet, för att sedan läsa det ordentligt.
Filmklipp ser jag sällan mer än en gång.
/Peter
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Galet fräsch E28!
Jo det där med slangar är ju magiskt, nog kan det ha att göra med att de torkar ut i kontakt med atmosfären men det är ändå hemskt vad det kan ställa till med i form av onödiga bränder och annat..
Jag följer som alltid trådarna, men tid för att kommentera finns inte alltid. Det är alltid kul läsning i den här tråden!
Jo det där med slangar är ju magiskt, nog kan det ha att göra med att de torkar ut i kontakt med atmosfären men det är ändå hemskt vad det kan ställa till med i form av onödiga bränder och annat..
Jag följer som alltid trådarna, men tid för att kommentera finns inte alltid. Det är alltid kul läsning i den här tråden!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tackar, intressant ger lite insikt i era vanor
Fugazi, på en enkel fråga ska jag överförklara.
Metallic, färgmatchning och annat har jag precis pratat i telefon om, så på förekommen anledning.
Taket är inte omlackerat på bilen, därför det är så jäkla svårt.
Så att takluckan skulle matcha var viktigt.
Provlackade därför med två olika slattar på min gamla lucka.
Som synes nedan, vart jag inte speciellt mycket klokare...
Jämför jag sen med bilen blev jag ännu mer förvirrad.
Ovan här är alltså huven och gamla takluckan bredvid varandra.
Det mörka fältet till höger är alltså ifrån samma färgburk som huven
MEN när jag testlackade hade den helt fel viskositet
Hursomhelst jag valde att lacka med den "Skitmörka" fast i rätt viskositet, eller tom lite tunnare och det blev väldigt nära takets kulör.
JODÅ ganska irriterande att jag polerat igenom klarlacken vid lackskarven emot A-Stolpen, men vad fasen det finns ju gränser...
Eh ja, färgen.
Diamant Schwartz metallic 181 , eller M Grå som transportstyrelsen säger.
Går ifrån svart till grå, vissa gånger med bruna eller Lila undertoner, ihop med guld och gröna glitter. (Jodå jag gillart)
Denna färg är köpt av Tipro.
https://www.tipro.se/sv/artiklar/ic-bas ... arl-3.html
Och den är lite grovkornigare än originallacken på bilen, men kulören stämmer nog så bra man kan begära på en 32 år gammal originallack.
Fugazi, på en enkel fråga ska jag överförklara.
Metallic, färgmatchning och annat har jag precis pratat i telefon om, så på förekommen anledning.
Taket är inte omlackerat på bilen, därför det är så jäkla svårt.
Så att takluckan skulle matcha var viktigt.
Provlackade därför med två olika slattar på min gamla lucka.
Som synes nedan, vart jag inte speciellt mycket klokare...
Jämför jag sen med bilen blev jag ännu mer förvirrad.
Ovan här är alltså huven och gamla takluckan bredvid varandra.
Det mörka fältet till höger är alltså ifrån samma färgburk som huven
MEN när jag testlackade hade den helt fel viskositet
Hursomhelst jag valde att lacka med den "Skitmörka" fast i rätt viskositet, eller tom lite tunnare och det blev väldigt nära takets kulör.
JODÅ ganska irriterande att jag polerat igenom klarlacken vid lackskarven emot A-Stolpen, men vad fasen det finns ju gränser...
Eh ja, färgen.
Diamant Schwartz metallic 181 , eller M Grå som transportstyrelsen säger.
Går ifrån svart till grå, vissa gånger med bruna eller Lila undertoner, ihop med guld och gröna glitter. (Jodå jag gillart)
Denna färg är köpt av Tipro.
https://www.tipro.se/sv/artiklar/ic-bas ... arl-3.html
Och den är lite grovkornigare än originallacken på bilen, men kulören stämmer nog så bra man kan begära på en 32 år gammal originallack.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Sjukt snyggt med det där gröna!