Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Blev inte nöjd med fästena i karossen så jag knäppte loss dessa. Var mer noggrann idag och nu hamnade dessa rakt. Därefter punktade jag ihop "växellådsbalken"
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
För att kunna göra klar växellådsbalken måste jag få koll på hur högt motorn kommer sitta. Naturligtvis vill jag ha den så lågt som möjligt, men detta begränsas av aggregataxeln som går under tråget. På insidan tråget sticker vevstakarna upp lite också, så det går inte att gena någonstans. Började med att mäta hur långt över packningsytan stakarna sticker upp och kom fram till måttet 6 mm. De flänsar jag låtit vattna fram är 10 mm, så om jag efter svetsning låter hyresvärden hyvla av ytan 2 mm har jag ytterligare 2 mm frigång mellan stake och tråg. Undrar om detta räcker?
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Insåg att det inte skulle bli bra med den här trånga luftpassagen där en halvliter luft ska passera 8000 gånger per minut. Fick fundera ut något bättre...
Fick forma en plåt för lite bättre utrymme för luften.
Det ska så klart sitta en sil i botten som suger oljan. Dock får det effekten att då nivån i tråget är 25 mm över botten så börjar silarna suga luft.
Med en sån är hylsa så kommer oljenivån i tråget bara vara 5 mm. Då är det alltså mindre som slaskar runt inuti motorn. Silarna skyddas också i händelse av ett haveri.
Började bocka plåt och passa till.
Man ska nog inte kapa plåtarna med vinkelslip. Det verkar som att det blir något skit med plåten då. Precis i början av fogen har det kokat upp en massa skit.
Ungefär så....
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:40 pm, redigerad totalt 7 gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Blev så himla förvånad över att det verkar ha blivit rätt redan på första försöket. Brukar få göra om allt tre gånger annars.
Motorn ser ut att hamna rätt i längdled. Centrum på de två bulthålen ska vara i bakkant av balken och axeln ska vara mitt i rännan, vilket det ser ut att vara. Måste nog mäta en gång till för att vara säker...
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Ibland förvånat man sig själv. Blev det rätt även andra mätningen?
Du får ta och öka lite om du ska hinna ut med bilen innan den är klassad som veteran!
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Du får ta och öka lite om du ska hinna ut med bilen innan den är klassad som veteran!
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Wiktor!
Jo, det blev rätt. Motorn lutar lite bakåt också, så jag känner att jag ligger på plus gentemot reglementet.
Det spelar nog ingen större roll när eller om bilen blir klar, för jag har börjat se så dåligt att jag ändå inte kommer kunna köra.
Hade tillverkat motorfästen tidigare som jag nu knäppte loss och vattrade in. Brände fast dessa....
...och började snida på ett motorfäste. Måste kolla så startmotor och oljepump går fritt och då blev det jobbigt, så jag åkte hem istället.
Jo, det blev rätt. Motorn lutar lite bakåt också, så jag känner att jag ligger på plus gentemot reglementet.
Det spelar nog ingen större roll när eller om bilen blir klar, för jag har börjat se så dåligt att jag ändå inte kommer kunna köra.
Hade tillverkat motorfästen tidigare som jag nu knäppte loss och vattrade in. Brände fast dessa....
...och började snida på ett motorfäste. Måste kolla så startmotor och oljepump går fritt och då blev det jobbigt, så jag åkte hem istället.
Där du har seglat, där har jag rott!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Är rattstången och pinionen vinklade lika mycket? Ser ju inte så ut, blir inte ratten ojämn i motståndet då? Om inte hur stor vinkelskillnad har du? Eller vet du hur stor skillnad som är acceptabel.
mvh! Jonathan Hall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jonathan!
Antar att du syftar till att knutarna på rattstången inte linjerar, och är medveten om detta. Aluminiumdelen av rattstången är original Volvo 940. Den är alltså utvecklad av Volvos räseravdelning. Det enda jag gjort är att korta den. Har ännu inte bestämt om jag ska byta ut den delen mot ett rör i CrMo, men det får vi ta då bilen är lackad och ska sättas ihop.
Antar att du syftar till att knutarna på rattstången inte linjerar, och är medveten om detta. Aluminiumdelen av rattstången är original Volvo 940. Den är alltså utvecklad av Volvos räseravdelning. Det enda jag gjort är att korta den. Har ännu inte bestämt om jag ska byta ut den delen mot ett rör i CrMo, men det får vi ta då bilen är lackad och ska sättas ihop.
Där du har seglat, där har jag rott!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Märker du av någon problematik av detta? För min del råkade vi bygga ihop det ca 25 graders skillnad mellan rattstång och pinion. Så känner man i ratten så är det lite ojämnt motstånd. den blir lite trögare å lite trögare och sedan "släpper" den och blir lätt för att sedan bli lite trögare igen. har förstått att man vill ha samma vinkel i båda knutarna(eller ganska nära). Jag tror Detta beror på att aluminium staget mellan knutarnas rotationshastighet inte blir konstant när man har en vinkel på input-knuten och om man inte har samma vinkel på output-knuten så får man en ojämn rotationshastighet på pinionen och ojämnt motstånd.Per Ohlsson skrev:Jonathan!
Antar att du syftar till att knutarna på rattstången inte linjerar, och är medveten om detta. Aluminiumdelen av rattstången är original Volvo 940. Den är alltså utvecklad av Volvos räseravdelning. Det enda jag gjort är att korta den. Har ännu inte bestämt om jag ska byta ut den delen mot ett rör i CrMo, men det får vi ta då bilen är lackad och ska sättas ihop.
Jag undrar för att jag vill veta om det påverkar mycket att vinklarna är olika eller om det är något annat som spökar i min styrning.
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo C30 Rallycross
Om det finns utrymme så kan du ju skruva lös styrväxeln och flytta den och se om det blir bättre.
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jonathan!
Det funkar ju problemfritt på Volvo 940, så jag gissar att det är något annat som spökar för dig. Det kanske "kalvar" på något sätt? Antar att det är därför Volvo förskjutit snutarna något. Jag har ännu inte tillverkat styrstagen som nu inte når ända fram till de yttre styrlederna. Får återkomma i ärendet då vi kommit så långt. Dock blir det först när allt är lackat och bilen monteras ihop.
Det kan vara som Love säger att ni råkat få för mycket vinkel i någon av knutarna. Då kan man få det fenomen du beskriver.
Det funkar ju problemfritt på Volvo 940, så jag gissar att det är något annat som spökar för dig. Det kanske "kalvar" på något sätt? Antar att det är därför Volvo förskjutit snutarna något. Jag har ännu inte tillverkat styrstagen som nu inte når ända fram till de yttre styrlederna. Får återkomma i ärendet då vi kommit så långt. Dock blir det först när allt är lackat och bilen monteras ihop.
Det kan vara som Love säger att ni råkat få för mycket vinkel i någon av knutarna. Då kan man få det fenomen du beskriver.
Där du har seglat, där har jag rott!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Men när jag kollar på min 940 inte har den samma vinklar som du, men funkar det bra för dig så är det ju bra. Men nyfikenheten tar över, sitter verkligen din rattstång likadant i förhållande till kuggstången som den gör på 940? lurar man sig på din bild? har den leden som är i pinion ändan en vinkel mot torpeden som inte syns på bilden? ursäkta mitt tjat.
mvh! Jonathan Hall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Jonathan!
I mitt tidigare liv hade jag en S40 rallycrossbil. Den hade samma typ av nedre rattstång som jag nu använder på C30:n. På den bilen använde jag en servostyrväxel och då vill jag minnas att knuten passade rakt på. Kan inte minnas hur det såg ut i nuläget dock.
På det här projektet tvingades jag förlänga pinjongen då frigång saknades vid flänsen för det inre knutkorset. I samband med detta kortades den nedre rattstången helt sonika och parades ihop ned den lätta knut som JEG i Amerika tillverkat. Du har helt rätt i att axeln är förskjuten och att det borde bli en ryckig känsla i ratten. Dock är den nedre knuten i det närmaste rak nu, varför dylik känsla inte uppstår. De övre knutarna (vid servon som sitter vid ratten och den mittre knuten som sitter strax framför torpeden) har jag linjerat då den axeln tillverkats av mig. Om jag även bygger en nedre rattstång i CrMo så kommer jag se till att knutarna linjerar.
I mitt tidigare liv hade jag en S40 rallycrossbil. Den hade samma typ av nedre rattstång som jag nu använder på C30:n. På den bilen använde jag en servostyrväxel och då vill jag minnas att knuten passade rakt på. Kan inte minnas hur det såg ut i nuläget dock.
På det här projektet tvingades jag förlänga pinjongen då frigång saknades vid flänsen för det inre knutkorset. I samband med detta kortades den nedre rattstången helt sonika och parades ihop ned den lätta knut som JEG i Amerika tillverkat. Du har helt rätt i att axeln är förskjuten och att det borde bli en ryckig känsla i ratten. Dock är den nedre knuten i det närmaste rak nu, varför dylik känsla inte uppstår. De övre knutarna (vid servon som sitter vid ratten och den mittre knuten som sitter strax framför torpeden) har jag linjerat då den axeln tillverkats av mig. Om jag även bygger en nedre rattstång i CrMo så kommer jag se till att knutarna linjerar.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Lejde bort svetsningen av växellådsbalken. Dels för att jag inte hade rätt tillsatsmaterial men framförallt för att jag inte kan.
Balken blev säkert över 1,5 kilo lättare än den jag hade i min Supernationella bil. Men...
...det gick att lätta den lite mer. Lyckades få bort 60 gram vilket är en viktminskning med 8%
Senast redigerad av Per Ohlsson den lör aug 17, 2019 4:57 pm, redigerad totalt 2 gång.
Där du har seglat, där har jag rott!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Du "cut´ar" inte ekonomiska corners för att spara pengar, du "cut´ar" onördiga corners för att spara vikt.
Om nån undrar så har vi löst vårt problem med ojämnt motstånd rattstången, problemet var förmodligen en kombination av att vinklarna på knutarna var olika och att den ena knutens vinkel var kanske i skarpaste laget.
Om nån undrar så har vi löst vårt problem med ojämnt motstånd rattstången, problemet var förmodligen en kombination av att vinklarna på knutarna var olika och att den ena knutens vinkel var kanske i skarpaste laget.
mvh! Jonathan Hall