Tjena, jag köpte förra hösten ett modifierat 188k (188 kompakt) diffhus till min bmw e46a med en renoverad 188 zf lamelldiff monterad och inchimsad. Körde inte bilen destomer under hösten/vintern men nu då jag tog fram den under våren å började köra för att besikta den så började jag märka av ett vinande/sjungande ljud bakifrån bilen.
Det låter inte, eller iallafall betydligt mindre, då jag accelererar eller motorbromsar. Det blir en högre ton på ljudet med hastigheten, börjar vara märkbart från 80 och uppåt ungefär. Det låter i både fyran och femman (svårt att testa i lägre växlar pga varv i den hastigheten)
Hade upp bilen på lyft å "körde" å ljudet kommer bakifrån men är väldigt svårt att lokalisera bättre än så.
Tänkte då att jag tömmer ut oljan å kollar så det inte är massa metallspån i den, oljan såg fin ut. Kände då lite på ingående medbringaren å jag tycker att det är mer spel i den jämfört med min originaldiff som jag har liggande på sidan om.
Möjliga felkällor utöver diffen är väl cv-knuten på kardanen, stödlager eller drivaxlarna.
Hjullagren är bytta förra sommaren och ljudet är oforändrat om jag svänger fram och tillbaks i hastigheten det hörs.
Vad tror ni? Hur ska jag bättre kunna lokalisera felet förutom att börja byta diffen till min original?
Sjungande/vinande diff
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Sjungande/vinande diff
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: Sjungande/vinande diff
Vi kan ju bara gissa men jag som stått och byggt diffar till vardags vet hur tight det är med toleranser. Min gissning är att anliggningsyta mellan pinjong och kronhjul inte är optimal. Det behöver ju inte vara mer än en kosmetisk defekt men i värsta fall kan ju styrka på drev bli påverkad
Jens Karlsson
Re: Sjungande/vinande diff
Det är med stor sannolikhet drevsatsen i bakaxeln. Jag håller i stort med JensK.
Själv fick jag exakt den effekten när jag lät en duktig kille shimsa om min tidigare helt tysta bakdiff pga att spelet blivit lite stort. Jag tror inte det behöver vara något egentligt fel utan det kan räcka med att ytorna som ligger mot varandra (pinjong / kronhjul) förskjutits lite grann över en "slitagekant" så de inte längre är lika släta och jämna som tidigare.
Men det kan givetvis också vara att pinjong och kronhjul inte ligger i precis rätt läge mot varandra. Fel shimsat mao.
Om du vill vara säker försöker du kolla upp hur ingreppsavtrycken ser ut på pinjong o kronhjul. I med t.ex. molyfett i kuggingreppet och så vrider man kardanen fram o tillbaka. Sen tittar man på hur avtrycket på kuggarna ser ut. Fram- o baksidan på en kugg skall se lika ut, avtrycken skall ligga exakt mitt för varandra och längdmässigt nära mitten på kuggen . Ingreppsdjupet bedöms av spelet. För mycket eller för litet är dåligt. Exakt rätt mått beror på hur stora dreven är men bör gå att googla fram. Eller rådfråga någon kunnig. Verkar allt OK så fortsätt kör men kolla oljan ibland. Om shimsningen är rätt bör ljudet minska i takt med att ytorna sliter in sig mot varandra. Tyder avtrycken på att shimsningen kan vara fel bör du lämna in den till nån som kan shimsa om den.
Själv fick jag exakt den effekten när jag lät en duktig kille shimsa om min tidigare helt tysta bakdiff pga att spelet blivit lite stort. Jag tror inte det behöver vara något egentligt fel utan det kan räcka med att ytorna som ligger mot varandra (pinjong / kronhjul) förskjutits lite grann över en "slitagekant" så de inte längre är lika släta och jämna som tidigare.
Men det kan givetvis också vara att pinjong och kronhjul inte ligger i precis rätt läge mot varandra. Fel shimsat mao.
Om du vill vara säker försöker du kolla upp hur ingreppsavtrycken ser ut på pinjong o kronhjul. I med t.ex. molyfett i kuggingreppet och så vrider man kardanen fram o tillbaka. Sen tittar man på hur avtrycket på kuggarna ser ut. Fram- o baksidan på en kugg skall se lika ut, avtrycken skall ligga exakt mitt för varandra och längdmässigt nära mitten på kuggen . Ingreppsdjupet bedöms av spelet. För mycket eller för litet är dåligt. Exakt rätt mått beror på hur stora dreven är men bör gå att googla fram. Eller rådfråga någon kunnig. Verkar allt OK så fortsätt kör men kolla oljan ibland. Om shimsningen är rätt bör ljudet minska i takt med att ytorna sliter in sig mot varandra. Tyder avtrycken på att shimsningen kan vara fel bör du lämna in den till nån som kan shimsa om den.
Re: Sjungande/vinande diff
Om man använder beg utväxling gäller det att inte shimsa "rätt" utan att det blir likadant som det var.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Sjungande/vinande diff
Om man använder beg utväxling gäller det att inte shimsa "rätt" utan att det blir likadant som det var.
Jag skulle säga att det beror helt på hur sliten den är. Det viktigaste för att den skall hålla är att dels kuggflanksanliggningen på både pinjong och kronhjul ligger där de skall ligga och dels att spelet är inom tolerans.
Min uppfattning är att man i princip skall strunta i hur den varit justerad förut.
Är den så sliten att man bedömer att den inte går att shimsa till rätt läge så bör man skaffa en ny utväxling.
Jag skulle säga att det beror helt på hur sliten den är. Det viktigaste för att den skall hålla är att dels kuggflanksanliggningen på både pinjong och kronhjul ligger där de skall ligga och dels att spelet är inom tolerans.
Min uppfattning är att man i princip skall strunta i hur den varit justerad förut.
Är den så sliten att man bedömer att den inte går att shimsa till rätt läge så bör man skaffa en ny utväxling.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: Sjungande/vinande diff
Här har ni ett filmklipp där man hör ljudet.
https://youtu.be/Rsbb6kDx3Hw
Ska nog kolla stödlagret för att utesluta det nångång när ork och lust infinner sig. Läste nånstans att det inte är helt ovanligt att fettet i cv knuten i kardanden torkar men jag tycker inte det känns som att det ska vara boven utan är precis som ni mer inne på dreven.
https://youtu.be/Rsbb6kDx3Hw
Ska nog kolla stödlagret för att utesluta det nångång när ork och lust infinner sig. Läste nånstans att det inte är helt ovanligt att fettet i cv knuten i kardanden torkar men jag tycker inte det känns som att det ska vara boven utan är precis som ni mer inne på dreven.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888