Ersvikens grå 242a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Turbokoftan »

Ser mycket bra ut Oskar, långt mellan uppdateringarna men det syns att det händer saker.
Vad är det för avgashus på den hx40:in? Såg väldigt nätt ut på bilden.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Tack tack, jo jag försöker dra på mig lite prylar nu undertiden man inte är hemma, fixat coils, frambromsar modell stor och lite andra smågrejjer nu i veckan, får rita upp allt i cad istället för att testmontera :)

Avgashuset är ett specialbygge, utgått från ett #16 med wastegate och t3 fläns, väl klumpigt orginal så jag kapade bort allt vad wastegate hette samt bad Ajden byta från bultad fläns till 4" v band, tro de blev 3kg lättare, kan lägga upp en jämförande bild sen på mitt nya och ett ganska std #16 :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Turbokoftan »

Jaså lär bli en trevlig bil att köra med dom prylarna. Finns det att köpa färdiga coils till dom här eller får man bygga själv?

Låter intressant, Chris har bytt till hx40 på sin 16v men tror den är med #19. Är din motor en 2,3-liters?
Ja posta gärna en sån bild, vore även kul att se hur han löste övergången till v-band/4".
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Klart det finns färdiga coils att köpa men jag vill bygga själv, är en byggsats, smidigt när man vill byta fjäder/dämpare så man kan variera mellan bana/streetraceuppsättning. Ska bygga om spindlarna också så det stämmer med sänkningen. Bild

Jo min motor är på 2,3 liter, bygger för att testa om jag kan få ännu bättre respons än förra motorn som hade 0,5 bar på 2500 rpm, vill ha register med positivt laddtryck gärna från 2000rpm.
Bild
Bild
Hittade bilder där man lite kan se skillnaden, även på det med fläns har jag kapat men ändå är det ju stort som ett ahs :)

Hela flänsen för dp är bortsvarvad (typ 4cm gods) sen kapade jag av en v-bandfläns till en större KKK turbo som vi svetsade fast, invändigt svarvad kona för fint flöde.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Varit lite less sen Photobucket ballat ur men desto bättre har det hänt rätt mycket med bilen, ska försöka ta uppdateringar lite framöver så allt kommer i rätt ordning.
Saker som hänt nyligt på bilen är mer aktuellt på instagram så detta blir en efterhandkonstruktion för att jag ska komma ihåg saker sen:)

Bild

Så här så motor och grenrör ut ett tag.

Bild

Huv lackades så bilen blev i samma färg, typ.

Bild

drog på mig lite autronicburkar, SM4an som skall användas har fått senaste chippet med flexfuelsensor mm.

Bild

Fick tag på en i-bräda i nyskick.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/yNBvc ... SqV=s1264-

Fler bilder kommer om intresse finns! :) <--- jultomte??
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av viking »

Interesse finn's !!
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja de e bara fortsätta..
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av DanielW »

Inte ofta man ser en sprickfri instr.bräda.
Ös på med uppdateringar :thumbright:
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av jonas landin »

Fan va gött med breddade polaris!
Va betalade du för breddningen?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Ska jag vara helt ärlig minns jag inte då det var en 5år sen nu, gissar på 1000kr/per fälg om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Så... spolar fram till 2017 då man äntligen fått tag på ett hus med 100 kvadrat garage.
Kunde då ta "hem" bilen och slapp ha 22mil till garaget.

Bild

Ett bevis på att även audi kan bringa körglädje.

Bild

Kapade ur hela buren och satsade då istället på att få till något svenskt pro-touring stuk. Hittade en fin 80 tals recarostol i Vännäs och dammsugde sedan nätet i 1,5 år innan jag hittade en till likadan. Tur som man har så fanns den i stockholm... ett halvår senare hade svärfar passerat där och tagit med den upp.
En kompis skrotade ned en s70 sedan så på sikt ska ett sånt baksäte passas in bak.

Bild


Blev många resor hem till ladan med släpvagn för att få med sig "speedparts"

Bild


Bild


Bild


Bild

Efter att svetsvagnar och rörgata till kompressorn monterats så köptes även pulverlackprylar.

Bild

Motorblocket 3d scannades för att snabbt kunna bygga diverse fästen och på sikt ha några mått gratis om man får för sig att rita ett billetblock.
Har ritat in adaptrar på bilden för att lätt kunna ändra till tvärspolning av blocket om nuvarande pump inte funkar som det är tänkt.

Bild

Hittade 2st bromsskivor på tradera för 300kr, dessa var 320mm och gjorda för lösa "bells", caddade upp passande bells och en kompis 3d printade dem för att verifiera att jag ritat rätt.

Bild

Ritade upp och 3d printade en prototyp till slangfästen till coiloverbenen så man slipper dela bromsslangar när man lossar fjäderbenen.

Slut för idag! :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Fick tag på en "ny" grill som legar i förråd hos en bilplåtslagare sedan slutet på 70 talet, volvo hade även lyktsargarna nya.
Bild

Eftersom 940 elfläkt inte fick plats så fick fronten som kändes "klar" rivas för att flytta in intercoolern nog mycket att nya "J-spec" kylaren skulle få plats.
Bild

Kapade sidorplåtarna efter IC:n och satte sedan gummilister för att få det tätt.

Bild

Nu passade nya kylaren där den gamla suttit och även elfläkt får plats.
Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Fortsätter uppdaterandet mot modern tid.

Skulle bygga klart växellådsbalken till Getrag 265an och kom snabbt fram till att motorfärstena jag snabbgjort tidigare inte passade så bra..
Insåg att jag aldrig lär ha ork att riva allt och bygga nya om jag inte gör det direkt så..
Slet upp 3d caddningen av blocket och ritade fram plåtarna till motorn.
Beställde framre länkarmsbussningar till 940 och började smida.

Bild

Sneglade på Steves bygge och gjorde en jigg för att centrera motorn i motorrummet (centrerar på skruven till remskivan)
Bild
Efter bilden togs förstärktes fästet med plattjärn på kanten för att få det mer vridstyvt.

Bild
Å vänster sida.
Bild

När motorn satt där den skulle gick det smidigt att bygga växellådsbalk också.

Bild

Slut för idag.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av robinb3rgsten »

Snyggt jobbat
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

tack! :)
Skriv svar