Overload Racing Volvo 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

I lördags (den 8/9) så åkte vi ner till Bråvalla utanför Norrköping för att köra lite på flygfältet där Racegruppen i Norrköping arrangerade en mindre tävling.

Väderprognosen visa att det skulle regna men att det skulle ge sig efter lunch så vi chansade och åkte neråt och efter en riktigt blöt morgon/förmiddag så lugnade regnet till slut ner sig och solen trängde sig sakta igenom dom mörka molnen och vädret blev bättre på eftermiddagen. Körning fram till kl 16.00 var utlovat och framåt 15-tiden så var det tillräckligt torrt för att påbörja körningen, man lyckades dessutom förhandla fram att körningen fick pågå fram till kl 17.00 istället och det var ju skönt för annars hade det inte blivit så mycket körning.

Helt opreppad bana så fästet var tyvärr ganska dåligt så tiderna blev nog för dom flesta lite sämre än vanligt och så även för mig, körde 10,2 220km/tim som bäst med en usel 60fot på 1,80 :thumbdown: Hjulspinn som var svårt att kontrollera pga helt avsaknaden av fäste i starten men det var ändå ett bra tillfälle att testa bilen efter mappningen. Tyckte ändå att det tog något längre tid än vanligt att bygga laddtryck i starten samt att bilen borde haft en bättre slutfart men tänkte att det var nog jag som var ovan efter ett helt år utan körning. Tillbaka i depån efter 3e försöket så upptäckte vi att den plastslang jag har mellan laddtrycksstyrningen och kompressorhuset nästan helt smält av… Ett hyfsat stort läckage i den slangen så jag antar att med en hel slang där och lite bättre fäste i starten så bör bilen gå 9or igen.

Annars ett trevligt och bra arrangemang som jag gärna åker på fler gånger när vädret och temperaturen är lite bättre!

Ett litet klipp på första försöket och tyvärr var det lika dåligt fäste i samtliga försök
https://www.youtube.com/watch?v=Il7UyJUy3Fk

Vi får se om man hittar något mer lämpligt tillfälle att testa bilen innan vintern, ska i alla fall byta slang och testa om laddtrycksstyrningen fungerar bättre :eclipsee_steering:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Blev dessvärre ingen mer körning i år för min del… Eller i alla fall inte något mer på banan men har kört bilen lite på gatan för att se så att allt fungerar som det ska och det mesta verkar fungera bra!
Här på senhösten var det ett lite mindre Swapmeet med bilutställning här i staden/byn där jag bor så passade på att köra dit och visa upp bilen. Det var lite kul då en del bara sett eller hört bilen på avstånd och dom fick nu chansen att kika närmare på bilen 

En bild från när vi nästan nyss kommit dit (det blev som tur var betydligt fler fordon under dagen). Det var en kul blandning av nyare gatbilar, gamla veteranbilar, motorcyklar samt mopeder (även brorsan var dit med min gamla Kadett).

Bild

Bild från den lokala tidningen
Bild


För ca 3 veckor sedan var det invigning av en ny eller snarare ombyggd huvudgata i hemstaden/byn så den lokala Bil och MC klubben hade lovat kommunen att ordna med en liten fordonsutställning där för att visa upp att det fortfarande finns motorintresse så jag och min far som köpt sig en busbil på äldre dagar passade på att köra dit och stötta dom. Helt kass bild från när det i princip var slut men hittade tyvärr ingen annan bild från detta :wink:
Bild


Utöver det här lilla så har det faktiskt inte hänt så mycket med bilen då jag bygger om lite i hemmet och det behövs det med, åtminstone för husfridens skull :lol:

Har lite svårt att stalla och därmed även svårt att bygga laddtryck snabbt så får då mycket svårt att köra efter granen så det är väl något som jag börjat kikat på lite smått. Min 8” turbin är kanske lite för tight och har därför blivit rekommenderad av han som beställt turbin samt byggt lådan att montera det lustgaskitt som jag har liggandes för att avhjälpa problemet men är lite osäker på installation och inställningarna i Autronic SM4 så söker därför lite hjälp med information gällande detta. Vet du som läser här hur man gör så får du gärna skicka PM eller liknande

Det är i så fall ett vått 75hp lustgaskitt som jag eventuellt tänkt koppla in, tänkte i alla fall dra fram kablage osv så är den biten färdigt i bilen om man bestämmer sig för att använda det sen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Fick en liten stund över och eftersom det var länge sedan jag skrev något här så tänkte jag uppdatera er om lite vad som hänt med bilen, kanske finns det någon som tycker att det kan vara intressant :-D Det blir jäkligt mycket text nu så jag hoppas att någon orkar läsa men lägger upp några bilder och något filmklipp som kanske lättar upp lite :-D

Senaste uppdateringen här var hösten 2018 och under det året blev det tyvärr inte mycket kört då bilen blev mappad sent så det fanns inte så många tillfällen kvar den säsongen… Bilen gick ganska bra efter mappningen men jag hade som många andra med rödblock och PG en del problem med att få motorn att orka stalla tillräckligt snabbt och det tog dessutom ganska lång tid att bygga upp laddtryck (både med och utan launch). Blev ofta rekommenderad att montera lustgas som jag dessutom hade ett kitt liggandes då det varit nödlösningen då dom flesta med samma problematik löst det så men har själv ingen erfarenhet av lustgas sedan tidigare så var lite skeptisk så började därför leta efter andra lösningar istället….

Grenröret jag hade var tex inte byggt med pulssplit så tänkte att jag först ville testa om det gjorde någon skillnad med att ha pulssplit, tänkte först bygga om befintligt grenrör men eftersom det var ganska fint förövrigt så sålde jag det istället och byggde ett helt nytt. Gjorde en fixtur för att få samma placering på turbon så man inte skulle behöva bygga om tryckrör osv men insåg ganska snabbt att det skulle bli trångt och ganska mycket böjar på rören om man skulle ha pulssplit och turbon placerad som innan… Bestämde mig då för att byta placering på turbon men var lite osäker på design/utformning osv så läste en massa trådar i ämnet men många verkade ha olika teorier så bestämde mig till slut för att kopiera grenrörs designen från en B230 16v Turbo som fungerat bra och som även gått ganska snabbt på banan. Jag byggde och punktade upp grenröret och brorsan helsvetsade det åt mig, ingen av oss har byggt grenrör tidigare så det var ett kul projekt och jag tycker att helheten blev helt okej ändå med tanke på att det var första gången. Säkert felbyggt enligt vissa men jag ville ha så här och så fick det bli då :wink: Invändig coating hos Weird Performance och utvändig coating med VHT´s spray, ska blästra av det utvändigt och lämna iväg det för att få riktig coating även utvändigt när man får tid och ork till att skruva bort det 

En hög med rör inhandlades
Bild

Grenröret påbörjat
Bild

Bild

Det nya grenröret färdigt
Bild

Varmkörning med det nya grenröret m.m
Bild


Eftersom kammarna hela tiden varit inställda efter ”nollmarkeringarna” på kamdreven så ville jag även prova med ett annat inställningsmått för att se om motorn gick bättre. Kammarna stod på 2,58 in och 2,11 ut och mina kammar är slipade med Enem L9 profil så valde tillslut att gå efter deras rekommenderade inställningsmått (2,1/1,7). Motorn gick mycket jämnare efter justeringen vilket den bör göra med så snälla kammar som jag har så jag tror det blev ganska bra.

Lite synd egentligen att man gjorde flera saker samtidigt då det hade varit kul att se skillnaden steg för steg men ville få bilen färdig tidigt i år så man kunde mappa bilen i god tid innan det var dags för körning och på så sätt undvika den stress som man brukar ha varje vår…. Bokade tid för mappning hos PPF redan i slutet av Mars och tänkte att om något strular där så finns det lite marginal tills första inplanerade körningen var i mitten på Maj.

Mappningen på deras rulle gick fint och egentligen helt utan problem! Bytte tändstift från 7or till 8or när vi gick upp över 2bar men utöver det så skruvades ingenting vilket kändes väldigt skönt. Motorn blev starkare i botten så nu orkar den stalla bättre och bygger upp 1,5bar på ca 2-3sekunder vilket känns helt okej utan gas!? Flyttade upp effekten något i registret för att skona bl.a. blocket och vi bottnade mina 1712cc spridare vid 2,5bars laddtryck så där fick vi vara nöjda. Effekten uppmättes till 649hp via mina 29,5x10,5 slicks så vet inte riktigt vad det motsvarar i motoreffekt men gissar att även PG:n stjäl en hel del effekt.

Riggat och klart hos PPF
Bild

Filmklipp hos PPF: https://youtu.be/DE6YCL-NmtM

Efter mappningen så byggde jag om lite så att jag kunde aktivera transbreak och launch på samma knapp då jag hade 2st knappar till detta innan, nu är det endast en knapp på spaken som aktiverar båda funktionerna och det verkar fungera riktigt bra. Små enkla förbättringar egentligen men guld värt när det är dags för race!




Den 19 Maj var det dags för Streetrace SM deltävling 1 på Lunda och det ville man ju inte missa så vi lastade bilen och rullade upp dit. Första start var planerad vid 12.00 men vädret såg lite osäkert ut och lagom när vi kom fram och hade besiktat bilen så kom regnet, blev lång väntan i depån och en tävling i uthållighet påbörjades  En del gav upp efter ett par timmar och rullade hemåt men jag ville så gärna testa bilen så vi valde att fortsätta vänta och tur var väl det för vid 16.45 så stod jag som första bil vid startlinjen :-D Det blev TT under ett par timmar och första repan körde jag 6,06 på 201m och 9,40 på 402m vilket är nytt PB på 402m, fästet var väl kanske inte optimalt efter allt regn så 60foten var inte så bra med 1,51 som bäst under dagen så där finns det förbättringspotential då jag kört bättre 60fot tidigare med den här bilen.

Körde 3 testrepor och inväntade stegen men tyvärr så hade det dåliga vädret gjort så att några gett upp i förväg och åkt hem men vi var ett gäng som fortfarande var sugna på race. Stegen gick fint och det slutade med att jag vann min klass vilket kändes väldigt roligt efter diverse motgångar tidigare år! Klassen som jag kör begränsas till 29,5x10,5" däck och är en kul klass då många av bilarna går ungefär som min så det blir jämna fina race :wink:


Bild
Foto: Cippesfoto

Bild
Foto: Cippesfoto


En samling glada vinnare i dom olika klasserna i Streetrace SM deltävling 1 2019 hos Landracing
Bild
Foto: Landracing




Efter allt detta så skulle en av Overload Racings samarbetspartner Mälarhydraulik i Köping ha öppet hus/jubileum och när man firade detta tillsammans med sina kunder så önskade man att bl.a. vi skulle köra dit våra fordon så kunderna hade något skoj att kika på medans man fick lite mat och dryck, ett lyckat event men missade större delen av det då jag jobbade. Min gamla Kadett som brorsan har nu, min nuvarande Volvo och Magnus Perssons dragbike var våra bidrag till detta!



Bild


Många kunder på plats
Bild


Jag bjöd så klart på en liten burnis innan vi åkte hem :hey: (ursäkta kass kvalité)
https://youtu.be/TY8MiOjaR9k



Tanken var väl egentligen att köra på Kjula nu den 15-16 Juni men ska åka bort med familjen då så missar tyvärr den körningen så får se vad nästa blir!


Ut och fira Sverige nu :!:
Senast redigerad av Kim Norgren den tor jun 06, 2019 8:11 pm, redigerad totalt 2 gång.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av blackadder »

Kul uppdatering!

Snyggt byggt och bra skrivet.

Hoppas det blir många tävlingar i sommar och att allt funkar.

/Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av p.hedman »

Kul uppdatering sånt tycker vi om :)
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

blackadder skrev:Kul uppdatering!

Snyggt byggt och bra skrivet.

Hoppas det blir många tävlingar i sommar och att allt funkar.

/Peter
p.hedman skrev:Kul uppdatering sånt tycker vi om :)
/ Peter
Tack så mycket :)

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av DanielW »

GRATTIS! En utförlig race rapport får du allt lämna sen :thumbright:
Gick fort för Kim och hans bror i Kims gamla Kadett på kjula idag
Mvh Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Tusen tack Danne :D Det känns jäkligt skönt att det fungerar hyffsat bra nu!

Försöker skriva ihop en liten uppdatering idag eller imorgon :thumbright:

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Fick en stund över så skriver ihop några rader om vad som hänt sedan sist

Nu i helgen som gick (den 15-16/6) så fanns det möjlighet att tävla på Kjula Dragway men eftersom jag sedan tidigare hade planerat en resa tillsammans med familjen just den aktuella helgen så skulle jag missa den körningen och föranmälde mig aldrig pga detta. Ganska tätt inpå så bestämde vi att inte resan skulle genomföras och eftersom det bara var ett par dagar kvar till Kjula då så var föranmälan till klasserna stängd så därför bestämde jag mig för att hjälpa min bror istället när han skulle köra premiär med min gamla Kadett i en av 4to6 klasserna! Efter en lyckad men mycket varm lördag så övertalades jag av min bror att ta med bilen till Kjula på söndagen för lite Test and Tune mellan brorsans elimineringar osv, bilen som var orörd sedan Streetrace SM på Lunda gjorde jag färdig för race sent på lördagskvällen :lol:

Det blev ungefär lika varmt på Kjula på söndagen och eftersom man måste få gnälla av sig lite så var det snudd på för varmt för att köra, det var nästan olidligt att sitta fastspänd i bilen på startplattan men hellre för varmt än regn för det har vi testat allt för många gånger!

Det gick bra för brorsan med Kadetten i elimineringen och när det fanns lite tid över så tog jag nån testrepa med min bil som kändes mycket bra. Körde totalt 4st repor i Test and Tune och resultatet är jag ändå ganska nöjd med då samtliga test kändes hyffsat bra och jag lyckades förbättra mitt gamla PB redan på första försöket. Mitt gamla PB från Lunda var 9,40 231,26km/h och så här såg tiderna ut på Kjula:

1.
5,91 187,4km/h
9,29 232,03km/h

2.
5,81 194,23km/h
9,08 239,20km/h

3.
5,85 191,90km/h
9,17 236,38km/h
Film https://youtu.be/j5oDq7g0Lgc

4.
5.83 193,76km/h
9,11 238,49km/h
Film https://youtu.be/EaQ7HqBpg-E

Fick tyvärr bara två av mina repor filmade men sammanfattningsvis så gick körningen bra och bilen är hel och bara det känns ju som en framgång, sen att 8an är/var inom räckhåll gör inte saken sämre 8) Bästa 60fot för dagen för min del var bara 1,41 så där behöver vi nog tuna vidare lite vid nästa tillfälle, testade med lite olika startvarv den här gången så ska testa att höja laddtrycket något i starten nästa gång och se vad som händer med 60foten då. Förövrigt så är det alltid kul att träffa trevliga deltagare samt publik på plats men även ett mycket trevligt crew på Kjula som skötte evenemanget exemplariskt, en kanonhelg helt enkelt!

Bra skylt så man hittar rätt :thumbright:
Bild


Båda bilarna på plats i depån tidigt på söndagsmorgonen
Bild


En liten värmare i solskenet. Foto J&H Bild (Joakim Jedholt)
Bild


Dagens höjdpunkt för min del under söndagen
Bild


Utöver min "framgångar" så vann brorsan sin klass i 4to6 vilket var riktigt kul! Han har lite strul ibland med att launchen inte är konsekvent men det gick ju vägen ändå :hey:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat med båda bilarna och mycket bra skrivit :thumbright: :thumbright: :thumbright:

med en bättre 60 fot så blir det en åtta väldigt snart !
lundstrom
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jul 15, 2013 10:14 pm

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av lundstrom »

Ser ut att gå rakt och prydligt! Imponerande tider! :thumbright:
Nova-65 Grocery getter
6.32 @ 173kmh N/A
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:bra jobbat med båda bilarna och mycket bra skrivit :thumbright: :thumbright: :thumbright:

med en bättre 60 fot så blir det en åtta väldigt snart !
Tack Jens! Ja nu gäller det att få till 60foten som sagt om det ska bli några ytterligare förbättringar :) Kul att det uppskattas :thumbright:
lundstrom skrev:Ser ut att gå rakt och prydligt! Imponerande tider! :thumbright:
Tack snälla :thumbright:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Åk med baklänges på Kjula, lite kul perspektiv när man ser startlinjen försvinna bakom bilen :)
https://youtu.be/AjG1roODMsw
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Kim Norgren »

Tänkte avlägga lite rapport då det gått ett tag sedan sist…

Det har inte hänt så mycket med bilen sedan den senaste uppdateringen pga semestertider och det brukar dessutom vara ganska lugnt med körningar under semesterperioden men för att bilen inte skulle rosta fast där den stod så tog jag med mig den till en bilträff vid Westerqwarn för ca 3veckor sedan. Träffen anordnas varje vecka under sommarmånaderna och det samlas mycket fordon och mycket folk när vädret är bra och det var åtminstone hyfsat väder när jag var där. Totalt blev det 355st bilar och 154st mc/mopeder som var på plats den kvällen

Bild

Bild

Bild


Efter det så anmälde jag mig till en tävling på Kjula Dragway som var nu i helgen som gick (10-11 Augusti). Anmälde mig i 4to6 klassen som är en kul klass men med hård konkurrens med BO på 6,0 så man kan få möta nästan vad som helst i den klassen :)

2 dagar innan det var dags för race så hissade jag upp bilen för att byta framhjul och hörde då att något droppade/rann under bilen, kikade in under bilen och såg då att det läckte ut olja i bakkant på växellådan..
Det var packboxen vid utgående axeln som hade åkt ut ur lådan och även bussningen för yoken hade följt med en bit ut… Förmodligen var fel strut/lager monterat eftersom man såg att lagret snurrat med litegrann i struten. Bytte till en annan strut med ny (rätt) bussning och packbox så var problemet löst! Tur att det inte hände under en repa för det hade inte varit bra för varken banan eller växellådan att köra med oljan rinnandes under bilen :roll:

Struten demonterad
Bild



På fredagen så lastade jag och min kompis Tompa bilen och skulle precis köra mot Kjula när brorsan som också skulle till Kjula med sin bil ringer och säger att han fått in vatten i en cylinder när han höll på och försökte justera launchen precis innan avfärd. Vi bestämde oss för att chansa och ta med båda bilarna ändå och försöka fixa den när vi kom fram. När vi kom till Kjula så ordnade vi med tält osv i depån och ställde in bilarna och började skruva med brorsans bil och det var bara topp-packningen som var blåst så det blev noggrann kontroll av allt samt rengöring och byte av packning, samma kväll så var hans bil ihop igen men tyvärr så kvarstod problemet med launchen under hela helgen så hans kvalrepor blev dessvärre inte så bra…

Fredagskväll i depån
Bild


På lördagen var vädret bra under körningen och jag körde totalt 3st kvalrepor under dagen men kunde ha kört fler om jag ville men eftersom det var förhållandevis jämna tider och eftersom jag låg kvaltrea så kände jag mig nöjd med dagen och ställde därför bilen i depån och inväntade elimineringen/stegen som var planerad till söndagen. Kvalettan och kvaltvåan var dessutom ca en halv sekund snabbare än mig så det var inte så stor mening att sitta och nöta med bilen. Så här såg kvalreporna ut på pappret:

60fot 1,42
201m 5,90 192km/h
402m 9,22 235km/h

60fot 1,39
201m 5,81 193km/h
402m 9,11 236km/h

60fot 1,37
201m 5,79 193km/h
402m 9,10 236km/h


Efter en trevlig lördagskväll i depån med grillning och några öl tillsammans med vårt eget och ett par andra team så var det söndag och dags för eliminering. Det hade kommit en hel del regn under natten till söndagen och efter förarmötet kom det mer regn så starten blev framflyttad några timmar men runt lunch så började banan torka upp och vi kunde varmköra bilarna.

Depån tidigt på söndagsmorgonen, lugnt och blött :doh:
Bild

Bild

Några bilar i min klass hade gått sönder under kvalen så jag fick köra singelrepa 2ggr och tog mig därför ganska enkelt vidare mot finalen men eftersom jag ändå var sugen på att köra nytt PB med bilen så gjorde jag seriösa försök trots att jag körde ensam, kanske lite dumt egentligen med tanke på att bilen kan gå sönder så man får lov att lämna WO i stegen pga det men det fick bära eller brista i jakten på ett förbättrat PB. Putsade tillslut mitt förra PB lite:

60fot 1,34
201m 5,75 193km/h
402m 9,05 237km/h

I finalen så skulle jag möta en mycket snabb Volvo 740 och eftersom banan hade bra fäste så ökade vi laddtryck och startvarv något för att komma iväg lite snabbare. Tyvärr så gick motståndarens bil sönder vid målgången i semifinalen så han lämnade WO och jag fick därför ännu en singelrepa och vann alltså stegen. Ibland behöver man inte vara snabbast utan det kan räcka med en del tur och en bil som fungerar genom hela tävlingen och så var det för mig den här gången 8) Det visade sig att min bil läckte lite vatten i sista repan för efter bara någon meter ut på banan blev det lite drifting pga detta, lite otäckt då bilen gått rakt och fint hela helgen. Inga mängder med vatten som läckte ut på högersidan och som hamnade vid mitt bakhjul men det behövs inte så mycket för att det skall släppa rejält!

Bild

Det filmades tyvärr inte så mycket men la upp lite bilder (även om dom blev små av någon anledning) samt länk till en film som en kompis gjort som visar lite från kvalreporna på lördagen i alla fall 
https://youtu.be/CCE1aEGHJks
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Overload Racing Volvo 142

Inlägg av Streetvw »

Grattis till vinst och PB! :thumbright:

/M
Skriv svar