Porta spridare typ weber

Diskussioner för erfaret folk
Bjornsitsen
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm

Porta spridare typ weber

Inlägg av Bjornsitsen »

Nån som kan beskriva eller lägga upp bild på hur man kan göra när man portar spridare? Mina gasare lider av för lite flöde....

Tack på förhand!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Erland Cox »

Dom har 2 ben. Genom det ena går det bensin så du kan kanske ta 1mm per sida.
Det andra är bara ett stöd.
Vissa tar bort det helt men jag tar ner det till ca 2mm tjocklek.

Erland
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av JLundin »

Från min Weber artikel i Bilsport 1982... 8)
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Kadett4wd »

Man kan väl ta bort ena benet om man låter 'ringen' vara kvar, och låter andra benet vara orört, en del holley är ju så.
Sen kan man mickla med spjällaxeln, slipa ned eller ta väck ena sidan av den(det som går över spjällen)

Ultimat om man trixar länge är ju att ta bort spridaren och köra 'annular discharge' genom halsringen istället.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av JE Jr »

Finns det ingen risk för vibrationer som har negativ effekt på bränslemängden vid vissa fall om man tar bort ena stödet?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Erland Cox »

Dellorto har bara ett ben men ringen på dom brukar bli oval.
Jan Lundin. Så ser spridarna till IDA förgasare ut.
Har funderat på såna för att minska fetning på låga varv.
Har du provat på en motor med ett spjäll per cylinder och vass kam?

Erland
Bjornsitsen
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Bjornsitsen »

Tack! Bekräftar mina tankar! Vilken ökning av cfm och hk vågar man tro på? Gäller dubbla 40:or. Några rekommendationer ang kam när flödet begränsas av gasarna? Gäller en 230. En snäll typ 122 känns lite tråkigt. Hade velat använda en omslipad med ca 13mm lyft och 265 grader vid 1,25. Ca 300 vid ventlispel. Misstänker dock att en sån kam stryps för mycket av gasarna... Ska användas som entusiastbil.

Mvh Anders
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av JLundin »

Erland, det stämmer. idén med förlängt rör kommer ifrån raceförgasaren IDA och tanken med det var att snygga till bränslekurvan. Att jag behöll armen var för att ringen till spridaren annars skulle buckla till sig vid åtdragning, ringen var dessutom ett onödigt skrot i förgasarhalsen.

Förgasaren satt enkelmonterad på ett Lynx insug då bilen besiktigades, hade varit utsiktslöst att försöka få igenom turbo på den tiden. Kammen som jag körde med var på +300 grader och motorn gick ruggigt bra med momentant gassvar fast insuget såg ut som det gjorde. Grenröret var från dåtidens "Svenska rörbock" ett kromat..!! 1 3/4 av 4-2-1 modell
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Kadett4wd »

JE Jr skrev:Finns det ingen risk för vibrationer som har negativ effekt på bränslemängden vid vissa fall om man tar bort ena stödet?

Det bestyckar man ju rätt på igen såklart ;)
Och om ringen blir oval så drar man ju givetvis för hårt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av »

40or finns ju också med olika spridare dom som ser ut som på en 45a och en längre från förgasare monterade på nån standardbil, den längre måste det gå ändra väldigt mkt på till det bättre.
En kam med dom värdena går bra att använda med 40er men blir troligen onödigt bottensvag utan att ge så mkt mera på topp än en lite snällare.
Pratar man med en kamslipare direkt kan man ju tex slipa en sådan profil på insug sedan en snällare på avgas och då ksk ämnet tillåter att man drar ihop nockvinkeln några grader
Bjornsitsen
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Bjornsitsen »

Ok! Med nockvinkel menar du en högre numerisk siffra tex bättre med 108 än 105?! En kam typ ky 128 med 265 i duration vid 1mm och 108 i nock gör det nån större skillnad? Steget ner i kam blir ju typ 122 med typ 250 nånting i duration. Men en sån kam blir ju inte särskilt vassare än en H kam vilket känns lite tråkigt. Men kanske det smartaste.... Vilket är det största i halsring på 40:or? Vet ju att vissa kör med i princip utan halsringar men misstänker att flödet ändå begränsas i halsen med spridare å spjäll så det blir meningslöst och dessutom värdelöst på lågfart. Kan man svarva till 38mm?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Jonas Enderlein »

Nej, dra ihop nockvinkeln, tex från 108 till 104, duration är inte allt, sen kan du ha 2st kammar med samma duration vid 1mm och den ena är vassare pga hur profilen ser ut.
/Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore kul janne att läsa mer i den bilsporten :thumbright: tror inte jag har läst den?

tidiga holley 4500 som va gjorda för IR insug hade sånna långa spridare också som weber ida men vet inte vem som va först?

janne din uppfattning mellan delorto VS weber spridare nått du testat? har läst i visards böcker att delorto finfördelar bättre men bara bra på vissa motorer enligt han.

mvh jens
Bjornsitsen
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Bjornsitsen »

Jo har koll på dubbla profiler. Men nockvinkel trodde jag var så att en vassare km har mindre nockvinkel. Kan nån förklara närmare? Finns inte mkt skrivet om detta! En liknande 128 med 265 vid 1 mm men med 105 i nock, skulle den fungera bättre eller är det bara marginell skillnad?
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Porta spridare typ weber

Inlägg av Jonas Enderlein »

Ju mer du lär dig om kammaxlar ju mer inser du hur lite du kan, jag har talat med i alla fall 2st motortrimmare som inte vetat vad dom snackat om när det gäller kammar..... Upp given kam data på duration som kammen är specad med, stämmer inte alltid, så det bästa är att mäta kammen själv och prova sig fram. I ditt fall så hade jag satsat på ett par Weber 45or istället och typ en Enem K15 kam med komp 11 till 1.

/Jonas E
Skriv svar