Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 17, 2019 3:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 04, 2019 7:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 665
Ort: Dingle
Vad som är avancerat är ju tämligen subjektivt

Det finns ingen anledning att ha en raljerande ton mot de som testar, för dom, nya saker.

Vissa lär sig genom att göra, och vissa genom att läsa. Det ena är inte bättre än det andra.

Jag läser gärna några av dina anekdoter Jlundin, men det hade varit roligt med några som inte gör sig rolig över hur dumt andra beter sig.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 04, 2019 2:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
"men det hade varit roligt med några som inte gör sig rolig över hur dumt andra beter sig." ?
Om du menar min polare med EB svetsningen så fungerade det alldeles utmärkt på dom vevstakar han byggde om. Att tro att man kan svetsa fast plåtar på det sätt som visats och sedan få dom att sitta kan man glömma helt, det är helt fel approach att närma sig problemet med vevstakar som böjer sig....!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 04, 2019 3:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2466
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kan man bortse ifrån HAZ vid EB svetsningen ?

Eller gjordes någon värmebehandling efteråt för att motverka detta ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 04, 2019 7:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Ja, jag tror att man kan göra det, själva svetsskarven är ju extremt tunn och vad jag kan minnas så har jag aldrig sett att man värmebehandlat EB svetsade detaljer. Oftast är det ju väldigt känsliga material som man svetsar på detta sätt.
En turbinaxel vi hade på en JT8D-219 byttes det splines ände på eftersom den var sliten, godstjockleken på axeln var 20 mm, materialet var HSS (låglegerat höghållfast stål) och känsligt för värme. Denna axel vred sig ca: 15 grader under take-off för att sedan fjädra tillbaks till sitt normala läge. Svetsskarven såg ut som ett tunt streck då vi fick tillbaks axeln efter reparation, den axeln var definitivt inte värmebehandlad.

Kolla gärna in Bodycote´s hemsida, där står det en del om EB svetsning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 05, 2019 8:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9516
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Spelar väl ingen roll hur smal svetsfogen är, matrialet blir ju påverkat i fogen ändå?
Bara att det inte spridit ut sig lika mycket.

Svetsa i en tjock plåt för skojs skull, låt svetsen penetrera säg 3mm, fräs sedan bort 3,1mm och återkom med resultatet.
Jag kan garantera att det blir en annan yta på matrialet just där svetsen varit.

Då har man mao en påverkad yta, och då får man fråga sig om det påverkar hållfastheten också.
Det KAN få en 'intern' brottanvisning pga matrialstrukturen är annorlunda.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 05, 2019 3:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Du slår in öppna dörrar, har varit involverad i mängder med svetsfrågor på allsköns material under de 23 år jag jobbade med reparationsutveckling av skadat jetmotormaterial.

Talar du nu om egen EB svets erfarenhet eller gissar du bara. Du kan inte jämföra EB med någon annan "normal" svetsmetod. Med EB kan man skarva ihop olika material med varandra som annars inte går att få ihop på ett hållbart sätt, man kan i och för sig spränga ihop en del material med varandra, exempelvis stål och aluminium. En sådan skarv uppvisar en vågig skarv beroende på tryckvågens utbredning, ser väldigt lustigt ut. Ett exempel på EB som man gjorde var utgående axel på Volvos båtriggar. Där skarvade man ihop axeln till vinkelväxeln med en rostfri axel som var beständig mot saltvatten och hur värmebehandlar man denna kombination när materialen har helt skilda egenskaper...?

Självklart påverkas materialet och dess struktur runt om en normal svetssträng (HAZ) och bör då åtgärdas med olika typer/former av värmebehandling, beroende på material.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 05, 2019 4:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2466
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Vad jag förstår är Laser svetsning den metod som är mest lik.

Vi har en typ av laser svets anläggning på jobbet, men där är Kvantitet och m/min ledord så helt ojämförligt på alla plan.
(Svetsar längsgående skarv på 4kant rör 250mm / sekund)

Man känner ju att en fog är en fog oavsett, men om tillräcklig hållfasthet finns räcker ju det.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 05, 2019 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9516
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Citera:
en fog är en fog oavsett


Så är det, sen kan man trolla bäst man vill =)
Ett homogent ämne kommer alltid vara starkare.
Men EB kanske 'duger' inom vissa specar.
Jag vet då att jag vill inte ha svetsade stakar i mina maskiner hur bra det än görs.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 06, 2019 11:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
I det sista är vi definitivt överens, kommer aldrig att använda några svetsade vevstakar i någon motor någonsin
Ska höra med vår svetsansvarige på jobbet samt försöka skaka fram en teknisk standard vad gäller krav vid EB svetsning.... :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 07, 2019 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1382
Ort: BjörnL Uddevalla
Är det bara jag som ser charm i att göra saker på fel sätt :hihi:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 08, 2019 8:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
I detta fall talar plånboken, om man tycker det är kul att betala för att köra sönder motorer på löpande band må det vara hänt. Personligen tycker jag att man ska ägna sig åt vettiga saker i stället för att slösa sin energi på sådant som är dömt att misslyckas. Är olyckan framme så kan ju någon bli skadad av sådana här dumheter och det är väl knappast vad man strävar efter..!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 08, 2019 12:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1646
Ort: Skelleftehamn
EB svetsning görs väl vanligen i vakuum? Allt för att minimera värmespridning.
Vill då minnas att Björn på Fixit berättade för mig att de var så han svetsade ihop själva drevet med synkringsinfattningen på drevet, kan då säga att det är äckligt vacker svets. Typ 0.2mm bred och 25mm djup.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 08, 2019 3:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Ja det sker i en vakuum kammare, den som Volvo flygmotor hade kunde man inte se in i utan all inriktning av elektronstrålen fick ske utifrån via oscilloskop. Som jag fick det förklarat så scannade man av ytan med strålen på låg effekt och då det visades ett hack på skärmen så passerade man skarven. Hur man sedan riktade upp så att strålen exakt följde själva skarven måste ha varit en riktig rysare...

Hur som haver så får man ju habegär då man ser hur svetsskarven ser ut efteråt.. :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 10, 2019 4:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6204
Ort: Lund
Tidigt i Hot Rod världen var det väldigt vanligt med svetsade stakar.
Jag tror att migsvetsning funkar bra så länge staken inte slår sig.
Det är nog inte fel att värma den lite innan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 14, 2019 10:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Erland, vet inte vad för Hot Rod värld du refererar till, själv har jag varit trogen läsare sedan 70-talet av diverse amerikanska Hot rod tidningar utan att stöta på fenomenet med svetsade vevstakar. Besökte på 90-talet Cunningham rods, spenderade nästan en hel dag med att lyssna på gamla historier som ägaren berättade, han kände alla som var värt att känna från tiden då det begav sig och inte under någon del av samtalet kom han in på svetsning av vevstakar. Själv tillverkade han fina racevevstakar och hade samlat på sig en ansenlig tavla med konkurrenternas alster..Han hade dessutom roat sig med att syra etsa vevstakarna för att få fram smidesränderna i materialet. Sämst av alla vevstakar tyckte han att Carrillo var...!!!! Där hade man smitt överfallet åt fel håll, vilket han var skadeglad över.. :lol: Ett minnesvärt besök av en från början butter typ som i princip mötte oss med aggressiv hund och hagelgevär i näven, men som tinade upp och blev rolig att lyssna på... :lol:

MIG svetsning går fullständigt bort i min värld, det är för bilplåt och enklare konstruktion.

Om jag mot all förmodan skulle ge mig på att svetsa upp från början alltför klena vevstakar så skulle jag gå "by the book" dvs. följa en linje som man inom flygindustrin "möjligen" hade provat....

1. fastställa materialet, antingen via tillverkningsritningar eller med hjälp av en PMI pistol
2. Hårdhetsmäta
3. M-provning, det är ju ingen idé att börja på ett objekt om det är sprucket från start
4. Upplösningsbehandling i ugn- vakuum eller skyddsgas
5. Finblästring av ytan typ 500grit Al-oxid
6. Påläggssvetsning av livet/kanterna på vevstaken för att göra den bredare, detta med hjälp av antingen styrd TIG med matning sk. Dabber tig, eller allra helst lasersvetsning med pulvermatning.
7. Röntgen för att fastställa en god bindzon och att inga porer eller annat elände finns i skiktet.
8. Maskinbearbetning för att snygga till stakarnas ytor
9. M-provning igen
10. Värmebehandling i ugn, helst en HIP ugn
11. Riktning och slutfinish
12. M-provning och hårdhetskontroll (min 40 HRc)
13. Kulpening med S-170 kulor till min. 12Almen
Det är ju lätt att räkna ut att detta kostar mer än vad helt nya kraftigare vevstakar kostar, man måste dessutom verifiera svetsningens inställningsvärden (WPS) och kvalité via provbitar innan man börjar på de riktiga bitarna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010