Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Erland Cox »

Turbon är väl det som bestämmer mest och sen hållbarheten på det som ska turboladdas.
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av p.hedman »

Lyssna på denna video så får ni en bra grund (tycker jag) en mycket sympatisk kille.
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av StefanM »

Jag tror de största begränsningarna sitter i den som bygger.........det gäller nog att veta vad man gör och ha lite mer kunskap i annat än att bara klicka hem lite balla delar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Kadett4wd »

Kylning samt stabilitet.
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av OttoB »

Maximalt cylindertryck ligger mellan 300-400 bar. Över det blir ont om plats med kolvtapp. Oilfilm bryts ner för hastigheten mellan ytorna är lågt.
Krullert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Krullert »

Jag har fått för mig att man alltid kämpar emot spikningar och att det är dessa tendenser som till stor del begränsar vad man kan uppnå, har man kommit så pass långt nu att det är ett mindre problem i sammanhanget? Eller är spikningar underförstått en del av problemet av det ni redan nämnt?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Baxman »

Jens Gustavsson skrev:Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens
Ett åpent og rundt spörsmål. men hvis man ser til USA så er det färre og färre som bygger höyeffektmotorer på originale motorblokker og originale topplokk. Begrensningene ser derfor först og fremst ut til å väre den fysiske styrken på OEM blokker og topper.

Hvis vi så ser til Dragweek o.l. hvor mange kjörer Billet motorblokker osv., så er det ventilsystemet som skaper de fleste utfordringene.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Kadett4wd »

Här kan ni väl kika lite och inspireras av vad han lagt fokus på:
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av super7 »

Bra koll på läget då man håller fast motorn så länge :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo såg den filmen för några dagar sen och det är imponerande :thumbright: men 1 bar ladd och 7000rpm är väl inte en högeffekts turbo direkt? står full trottel inte full boost.

inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Kadett4wd »

jaså.. då vart det värdelöst då mao? *lol*
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av p.hedman »

Låter som vilken röd blockare som helst i drifting svängen !!!!!!!!!!!!!!!!
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som jag sa det är imponerande (inte värdelöst :lol: ) men inte en högeffekts turbo motor med mycket laddtryck och cylindertryck heller. man såg alldrig effekten heller på vidion tror inte den ger 1200hk vid 1 bar och 7000rpm på 260cui

mvh jens
Skriv svar