Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Erland Cox »

Jag pratar om model T och 20-30 talet.
Letade bilder på nätet men hittade inga.
Vissa säger att man inte kan använda flödesbänkar heller utan allt ska datorsimuleras.
Man kan ju göra grejer så komplicerade att ingen gör dom eller så kan man prova.
Jag tycker galna experiment är rätt intressanta om det inte handlar om att riskera dyra delar.

Eröand
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av dundersmurfen »

Haha hörrni, nu har jag fått ett mål i livet. MIG svetsa ett par stakar å åka med bara för att det är helt fel och det retar mr Lundin. Inget illa menat alls, men när nån gör sig så mycket jobb för att tala om att så kan du inte göra.. Ja då blir det ju ännu roligare

Snor en del av ide jag läste tidigare i tråden, bygger på material med svets istället denna gången skippar å lägga dit plattjärn. Kanske gör nåt dumt test å se hur mycket böjmoment en orginal stake tål och sedan en med svets på..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av The »

Hur bevisar du att de faktiskt blev bättre då?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av jompazx »

The skrev:Hur bevisar du att de faktiskt blev bättre då?
"Kanske gör nåt dumt test å se hur mycket böjmoment en orginal stake tål och sedan en med svets på.." -Dundersmurfen
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag vet att orginal stakarna inte tål 400whp och 500wnm i min bänk. Kommer då mina vad det nu blir för nåt dumt att hålla så anser jag det vara succé. Det finns inga planer på att göra motorer på löpande band och lämna garanti på 30.000mil eller nåt sådant dumt. Får jag 150mil ur en gatmotor är jag mer än nöjd. Jag vill köra sönder efter ett tag för då har jag ändå tröttnat på konceptet och vill ta reda på var det ger sig på nästa ställe så att säga.

Det där med att skada någon, vi har allt sprängt några motorer både utomhus och i bänk. Det farligaste jag har varit med om som nästan tog livet av mig är gatmappning. Totalt livsfarligt med oerfaren förare. All gatmappning jag utför numer kör jag själv och talar om för min kompis vad som ska ändras. Lider fortfarande men sedan kraschen 2013, men eftersom min hobby inte är att springa eller dansa så behöver jag inte kunna springa eller gå snyggt.
Svänghjul är också farliga saker och dom är jag mycket mer rädd för än att en stake ska gå av, sitter ofta och tänker på när nästa svänghjul ska sprängas och drar in min onda fot i säkerhet när jag pressar något kundbygge i bänken. Blir snart extern gaspedal så jag kan sitta i soffan å mappa

Sen förstår jag att det som är fel med att bara mig svetsa är att olika material och allt annat än perfekt svets kommer bli sprickor och sådant över tid, men sådant bekymrar mig inte i dessa testerna om och när dom nu skulle hända.

Med en glimt i ögat grabbar och absolut inget illa menat. Men det är ju lite kul ändå
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av JLundin »

:lol: :lol: :lol:
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av sylta nr1 »

Svetsa 2 av 4 stakar i motorn så lär det ju ge sej vilket som är bäst :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av m6 »

Skulle vara intressant att mäta upp en sådan stake i storändan och lill ändan med mina sunnen mätinstrument för att se hur det har dragit sig i hålen mot svetsen och hur rak staken är.
Sen beror det på hur man gör, för lägger man på ett platt järn som är 10 mm tjockt och svetsar med en svets fog som bygger två mm så är det som om man hade ett plattjärn som är bara två mm tjockt men vikten av ett som är 10 mm tjockt

Det kommer inte att vara någon hållbarhet i det för då måste staken normaliseras och bearbetas och om härdas.

Om man inte testar så lär man sig ju inte något
:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av Falkenrejsing »

Erland Cox skrev:Jag pratar om model T och 20-30 talet.
Letade bilder på nätet men hittade inga.
Vissa säger att man inte kan använda flödesbänkar heller utan allt ska datorsimuleras.
Man kan ju göra grejer så komplicerade att ingen gör dom eller så kan man prova.
Jag tycker galna experiment är rätt intressanta om det inte handlar om att riskera dyra delar.

Eröand
Du är för blygsam i din uppskattning om när man svetsade förstärkta vevstakar.
Sitter och läser en gammal popular hot rodding (januari -63 om någon vill leta i samlingarna)
De är och gör besök hos crankshaft company, och där finns bilder på hur de "heli-arc" svetsar på chrome moly stavar på pontiacstakar, har även sett reklam för svetsade stakar till mopar b och rb i samtida tidningar.

Vill någon av någon anledning se bilderna så hör av er, jag har ingen ide om hur jag ska lägga upp dem här längre.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av The »

Heli-arc är det tig?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Förstärka stakar? smart eller bara dumt?

Inlägg av jompazx »

The skrev:Heli-arc är det tig?
Det verkar så. Se understruket&fetstilt/läs allt nedan/följ länken.


"Gas tungsten arc welding (GTAW), also known as tungsten inert gas (TIG) welding, is an arc welding process that uses a non-consumable tungsten electrode to produce the weld. The weld area and electrode is protected from oxidation or other atmospheric contamination by an inert shielding gas (argon or helium), and a filler metal is normally used, though some welds, known as autogenous welds, do not require it. When helium is used, this is known as heliarc welding. A constant-current welding power supply produces electrical energy, which is conducted across the arc through a column of highly ionized gas and metal vapors known as a plasma."

"Russell Meredith of Northrop Aircraft perfected the process in 1941.[7] Meredith named the process Heliarc because it used a tungsten electrode arc and helium as a shielding gas, but it is often referred to as tungsten inert gas welding (TIG)"

Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_tungsten_arc_welding
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar