Mtdi konvertering.

En plats för olje-brännare!
Jimmie E
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 02, 2019 4:17 pm

Mtdi konvertering.

Inlägg av Jimmie E »

Har någon härlyckatsmed denna modifiering? Som jag förstår det så skadet vara så enjeltsom att man använder pump och pump huvud från tdi, n och ara byter ut överdelen på pumpen till en äldre mekanisk ariant. Har jag fattat det rätt då?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Mtdi konvertering.

Inlägg av Pacman »

Vad vill man uppnå med det?
Idag finns det ju så mycket programvara som kan mappa om VW-boxarna så jag förstår inte varför man vill ta bort den möjligheten?
Pumphuvud finns det massor med storlekar med. Jag har sett rena tuning-pumphuvud med pumpelement på 11mm, 12mm och 13mm att köpa på Ebay, och sen finns det original Bosch-pumphuvud i de storlekarna med ifrån äldre Iveco-lastbilar etc.
Munstycken till spridarna finns i massor av storlekar, både race- och original till lastbilar, både tdi och td förkammar-spridare. Problemet som jag hakat mig lite på är kanalerna inuti spridarna. Mina BMW TDS-spridare t.ex har bara en enda kanal på 2mm som ska förse munstycket med bränsle. Hur gör man där? Hittar inga andra spridare att byta till och att borra upp är bara att glömma. Gnista?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Mtdi konvertering.

Inlägg av Pacman »

Läste din andra tråd nu och kopplade. Du vill slippa koppla in pumpen.
Kan du inte bara använda en likadan pump som din VP fast en VE?
VW har ett antal 4cyl mekaniska turbomotorer, t.ex AAZ i Golf3 och dess motsvarighet i Transporter. Jag har en sådan bil att sälja till dig komplett med portad renoverad topp (men saknar en frostplugg).
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jimmie E
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 02, 2019 4:17 pm

Re: Mtdi konvertering.

Inlägg av Jimmie E »

Det gäller inte en VW motor, tyvärr. Jag har en VM motori 2,5l 4 cyl Just nu sitter det inte ens en tdi - pump på motorn, utan ett tidigare mycket mer komplicerat system. Vad jag har läst mig till så använder de få såm kör dessa motorer mekaniska pumpar från Jeep eller chrysler. Mitt största problem är väl att jag inte kan ett dugg om dieslar, och har noll koll på vad de olika pumparna heter. Jag chansar nu med ett ebay fynd som ska vara helmekanisk, men det hade ju vart kul att få bättre styrning. Det skiljer 30 hk mellan TD, och tdi variant.
Skriv svar