6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m.m

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m.m

Inlägg av AntonD »

Tja!
Ber om ursäkt för den luddiga rubriken!
Tänkte starta en tråd här, mestadels för att hålla koll på vad jag gjort i efterhand. Men jag vet redan nu att det kommer dyka upp en del frågor, och finns ju kunnigt folk här.

Snabb bakgrund: Uppvuxen på bondgård, hjälpt till en del med allt möjligt som hör till jordbruket. Sedan bland annat jobbat som svetsare, snabb sväng på bildemontering, numera vattenkraftsmekaniker ofta på annan ort än hemort och därmed rastlös på kvällen (det är därför jag kan slösa tid på att skapa forumtrådar)

Bild
Svetsade ihop dessa förut på Dorotea Mekaniska AB

Bild
nu jobbar jag bland annat med dessa (löphjul till vattenkraftsaggregat, detta hör till en Nohab turbin som sitter i Stornorrfors kraftverk och ger 140MW) inte jag på bilden :hihi:

Då till saken, diverse projekt

Jag kör skoter och har en Arctic Cat M8000. Tanken är att den ska turbokonverteras innan vintern med ett GT2860 aggregat, v-bands avgashus och extern WG innan stinger för att slippa bygga jobbiga mottryck. Ska försöka få till extra reedsinstug på plenum för bättre respons, dessutom hamnar turbon på en lite udda placering för respons och sleapersyfte.

Ford Granada 1984 tror jag? 6a, 2.8i original me automat. Rasade till min första besiktning, ett vevstaksöverfall som lossnade?! #förraägaren. Fick för mig att bygga i en Izusu 3.1 liters rak dieselfyra, med låda från 2wd opel campo. Planer på compundturbo, dock fes projektet av när lådan jag köpte från skroten var stum och jag inte fick tag på en ny på en gång. Tanken är att detta ska färdigställas till nästa sommar, motor å växellådsfästen är gjorda och drivlina är på plats med mellanaxel. Men mycket jobb kvar med all kringutrustning.

och så anledning till trådstarten:
Bild

Chevrolet Silverado K1500 1997. köptes ifjol vid 39k mil, gått 14 år i Kiruna och 7år i Lycksele. HELT ROSTFRI.
Dock så uppstod ett jobbigt ljud i vinter:
Bild
Fick lossa turbo och insug och ventilkåpor och sedan fiska upp lyftarna med magneter. Av 16 lyftare var 2 som nya. 12st hade antydningar till att rullen stått still någon gång men alla snurrade, förutom 2st som var skurna och platta och hade orsakat missljudet... Orsak till detta?

*Glappa nållager. 40k mil och lite dålig olja kanske gör sitt...

hursomhelst, bilen är nu ganska demonterad för att byta kam på plats måste man lös med typ allt under huven, allting sitter fast i bröstkåpan som måste bort. Sedan är fronten demonterad för åtkomst.
såhär såg kammen ut, inte jättefarlig men två nockar är nednötta, kameran är kass så det ser bättre ut än vad det känns
Bild

Ny kam är monterad men kamkedjan var otroligt jävla sjukt glapp, och beställde inte det på en gång :doh: så väntar på att den ska dyka upp. Så medans den tillverkas har det spårat ut lite!

Tanken då nu med chevan:
*Ecun blev ivägskickad direkt jag ställde chevan i garaget så den är nu Enghs optimerad, mer soppa och 1.1bar peak ladd istället för 0.45bar som standard.
*Original GM8 turbo med jättelitet avgashus på 9cm2 upptäcktes vara glapp som fan å söla olja, sååå...
*K27 med avgashus på 20cm2 (FÖR STORT) finns i garaget från tidigare projekt, ska man montera? är tanken. Marinturbon är iofs på 18-20cm2 (utan wg), Banks turbokit är också utan WG och har avgashus på 18cm2, så det kanske kan funka men jag tror karaktären blir ganska kass. detta är 6.2 na vs 6.2 banks turbo
Bild
*sååå jag fick nån idé, avgashuset är ett twin scroll hus så ja funderade om man inte kunde stänga av ena sidan tills mottrycket började bli vanskligt (gm8 på 9cm2 bygger jobbiga mottryck vid 2400rpm vid 1bar). upptäckte sedan på internet att det är redan uppfunnet och kallas lite olika men typ Quick Spool Valve. Så har nu tillverkad en ventil, återstår lite fästen för aktuatorn. Ska testa styra klockan med laddtrycksstyrningen från sprutet, men har låga förväntningar att det fungerar bra.
*sen som grädde på moset, har även införskaffat lite spridare och tryckvakter för att köra simplare ethanol/vatteninsprutning. Funderade först på vatten/luft intercooler men fördelen med etanol är ju också att det ger mer effekt från förbränningen av etanolen. sen äre ju fränt att tanka t-dojja
*har även större downpipe å crossoverpipe att montera
+m.m, uppdaterar eftersom

Nu är trådstarten gjord, nu kanske jag måste fixa mobilen så jag kan lägga upp aktuella bilder.

Här är mitt Google photo album, länkar den mest för så ja själv kan komma åt bilderna från mobilen med färdiga länkar
https://photos.app.goo.gl/itfJ4a5L68dzha8CA
Senast redigerad av AntonD den tor aug 01, 2019 5:39 pm, redigerad totalt 3 gång.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

EGR-delete insug

Nu togs det tyvärr inga bilder innan jag gjorde 20omgångar avfettning, flera omgångar albraight och sedan blästring. Men hittade lite bilder på internet som ger en fingervisning om hur det såg ut, men jag måste säga jag hade ännu värre sotuppbyggnad! Sedan ser man den märkliga designen när det gäller flöde på egr-insuget vs non egr

Bild
Bild

orkade inte leta insug utan egr, sitter på äldre 6.5or, tror Humvee är utan också. Så kapade istället bort allt som har med Egr funktionen att göra och ska svetsa igen. Har skaffat insugspackningar för icke EGR så det ska egentligen räcka, men vill inte fulla egr-gångarna med etanol samt skicka laddtryck på packningen.

Nyblästrade grejer
Bild
orkar inte kapa bort mer än sådär, har svarvat en plugg att svetsa fast i hålet. Överdelen får ett täcklock där spridarna för t-dojja/vattenspridarna ska monteras. Helst hade jag haft dom direkt efter kompressorhuset men vet inte om MAP-sensor och tempgivare gillar att duschas i vatten och etanol?
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

bonusbilder :hihi:
Bild
Testar bandsats på en Daihatsu awd jag har, har nu införskaffat en UTV bandsats som är större och har gummihjul/gummiupphängning

Dålig bild på granadan, också rostfri. Men lite möglig, bytt framskärm å rätt använd. Var först tänkt att bli knuffarcupenbil men kändes för fin efter inköpet, plan B blev öldrickarbil men då V6an rasade var tanken att ha som pendlarbil med dieselmotorn. Vad som egentligen är tanken med den nu får se, men måste få den körbar först
Bild

:hihi:
Nåt konstigt flytdon jag införskaffade ifjol. Hade ratt, handgas och märklig akterspegel vid inköp så var sjukt jävla vidrig att köra!
Bild
Svetsade ihop en ny akterspegel på uppfarten som ja bultade fast, byggde sedan en styrstång med styre och rullgas. Motorn är en 35hp Evinrude från 1976 haha, toppar 28knop med kraftig pitchad prop, bytte till flackare stigning så man kan dra wakeboard osv nu, samma toppfart ändå tro ja för nu varvar den ut som den ska.

Bild

Skotern, har sedan tidigare egentillverkade boggieförstärkningar och lite annat smått och gott. Bytte topp i vintras till nånting på typ 11,8:1 i komp (minns fan inte nu) som ja kom fram till borde vara lagom. men tiden rann iväg så körde na i vintras. original komp är på nästan 13:1 å spikar rätt fort, tanken är att ladda lämpligt mkt, typ 0.4 0.5 å köra 98 oktan. Inge värsting men mycket piggare än std
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Bild
Bild

Början av Twin Scroll avskiljaren, "quick spool valve" bygget. Ritade upp några flänsar och fick det utskuret, toleranserna på utskärningen kunde ju som vart bättre men det blev väldigt billigt i alla fall. Mässinglagringar och en pontiac-avgasventil som är omsvarvad, jag har ingen aning om hur det går att svetsa i skaftet, återstår att se.
Har svarvat lagringar ganska glappa med tanke på värmen som blir och de olika utvidgningskoefficientenerna, sedan kommer stången bli lite böjd av svetsningen...
Kvar är ju armen till klockan och själva ventilen.

porten som ventilen stänger av är större (inloppet i turbon är större än utloppet för grenröret) så att det inte blir någon kant när ventilen är stängd, försöker göra en ventil som inte stör flödet allt för mycket.

om klockan orkar dra upp ventilen med avgasmottrycket återstår att se! men det tror jag, den orkar ju trycka org wg-port med en mer ogynnsam geometri stängd i org turbon
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Någon som kan förklara varför termostaterna ser ut såhär? Svindyra är dom också. Hittade lämpliga substitut, traditionella termostater från Volvo V40 med rätt diameter och gradantal för typ 350kr billigare, märker väl om de funkar lika bra antar jag :roll:

Bild

Litet tips från coachen, sjukt bra till all montage.
Bild
Finns inte en skruv som sitter fastrostad om man använder detta. Dessutom då den ska tåla höga temper kommer jag smörja upp denna ventil med sprayen

Bild
Bild

återstår att svetsa armen med stoppar, samt fästen till klockan

mer svetsning, oljereturen fick en an12 nippel
Bild

efter att ha sett ut såhär, jag kunde dra av slangen utan att lossa klamret :hihi:
Bild

var nära att svetsa nippel direkt på turboflänsen, men Lyckseles egen turboyoda Steve avrådde mig om tur var, ska måtta upp i helgen hur ett rör kan dras första biten för att kyla oljan lite innan slangen

nedre insuget fick EGR:en pluggad, gick rätt usselt att svetsa men jag tror nog pluggen sitter kvar :hihi:
Bild


övrigt montage, kammen, lyftarna och ventilbryggor är tillbaks med nya vipparmar. Terapijobb deluxe att montera lyftarna samt rotationsstopp! Fick använda magnet och "inspektionskamera" (min mobil) för att ens se vad man gjorde. men tillslut så!
Bild

Sedan fick kylaren en lättning på typ 1kg dynga som satt fast i cellerna, tvättade rent den och ac-kondensorn. Tyngde sedan ner kylaren igen med två stycken kylfläktar. Som notis, den mekaniska GM-fläkten som sitter original drar tydligen 18hästar vid 6000rpm enligt Freiburger (enligt internet flyttar den 10000cfm genom kylarna vid 2500rpm!!!) Kyler fruktansvärt bra men onödigt bra på sista tiden då viscokopplingen har blivit stum. Så det fick bli elfläktar istället, är inte ens i närheten av samma kapacitet på högre varv men då har man oftast fartvind. På tomgång lär det bli en förbättring, har aldrig haft varmgångsbekymmer ändå så.
Bild
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Jag har verkligen ingen spännande tråd, mest för mitt eget syfte med minnesanteckningar. Här kommer lite mer sånt

Ha ni hört om han som shimsade spridare-ihjäl sig? Manometern är inte kalibrerad, jag tycker spridarna hade höga värden, 136bar är std max tryck. Ska kontrollera manometern sen. shimsade dom så likt som möjligt.

Bild

Förra ägaren hade bytt ut org Bosch till några eftermarknadsspridare. Dessa hade tryck på allt från 120-150bar och konstig kvalitet i shims och fjädrar, Bosch kändes mer gedigna. Flera av dom hade kassa spridarbilder, ochh en hade separerat haha. Så jag kollade spridarna som följde med när ja köpte, alla hade bra bilder förutom 2st, så jag fick bygga 2st hybrider.

Bosch nr
060
570-3
04230211097
973

Bilder som får text sen, blev en kass uppdatering hehe
Bild

Fick äntligen nya kamdrivningen
Bild


Must have, tredje hand vid tig-svetsning. Brände ihop en termokontatadapter för elfläktarna
Bild

Oljeretur

Bild
Oljekyl (och värmare)
Bild

Oljefilter flytt för Audi V8 4.2l filter. Std filter är ju typ 3/4" eller m20 anslutning. Org 6.5td är 13/16" "jättevanligt". Min amatörgissning är att grövre anslutning för mindre tryckfall. Räknade ut att själva filtret rymmer 8dl, så letade ett likande filter från nån europeisk bil. Audi V8an har ett 2dm långt filter som rymmer 7,5dl så filterarean bör va lik original. Samt anslutningen är m24, så köpte en banjoskruv med M24x2 (std inom hydrauliken är M24x1,5), borrade och gängade upp hålet i adaptern och gjorde en egen nippel. Nu är ju inte anslutningarna i filterflytten större än R1/2", men ju större filter desto bättre.

Bild

Bild

Termostater, öppnar mer (30x9mm med radie) än original som har större diameter (40) men öppnar bara 4mm. Samma temp som original.

Bild

Vacuumpump-delete rem, nån av dom ska passa tro ja

Bild
Senast redigerad av AntonD den tor aug 01, 2019 6:02 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av jompazx »

AntonD skrev:Jag har verkligen ingen spännande tråd
Jodå! detta är ju jätte kul att följa.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av blackadder »

Jag tycker också det är roliga projekt.

/Peter
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Haha tack för orden! Men än så länge är det inte mkt Sävar turbo i tråden, men snart.

Är bilderna bara borta för mig? Skulle komplettera lite text men bilderna är borta. har laddat upp via forumbilder...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av Steve »

Dom funkar, tar bara ett litet tag för dom att ploppa fram
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Nu är alla bilderna borta för mig förutom de jag har på google photo. Få göra ett krafttag och uppdatera alla bildlänkar, men det få bli på hotellrummet när semestern är slut.

Tills vidare, en video på min turboventil. Ja, vacuumklockan har ingen inbyggd fjäder så har en extern på sidan. Det känns ganska epa men hade ingen klocka med tillräcklig slaglängd. Få se om fjädern håller spänsten i värmen.
Sedan så ser ni säkert att portarna är olika stora, det har skett revisioner under byggets gång haha. Fick flackare vinkel när luckan tätar mot grenröret istället för inne i flänsen. Det är en mekanisk stopp i armen så luckan kan bara nöta in någon tionde i grenröret

https://youtu.be/zvTdue0Gra4

Plansvarvade oljefilterhållaren lite smått sketchy med stickstål. det behövdes efter att jag borrade och gängade upp hållaren för större nippel. Nej, jag vet inte varför jag inte bara köpte en dubbelfilterhållare istället...
Bild

Bild

Passade på att byta vevaxeltätning när bröstkåpan liks rengjordes, tror faktiskt den gamla sölade med tanke på hur det såg ut...
Bild

Bild
Jimmie E
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 02, 2019 4:17 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av Jimmie E »

Riktigt spännande. Jag dieslar också en granada. Hur ligger opelmotorn i vrid? Jag har räknat ut att det blir trångt om vridet då granadan har så overkligt lågt vridmoment i deras starkaste motor.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

.
Senast redigerad av AntonD den sön aug 11, 2019 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av AntonD »

Jimmie E skrev:Riktigt spännande. Jag dieslar också en granada. Hur ligger opelmotorn i vrid? Jag har räknat ut att det blir trångt om vridet då granadan har så overkligt lågt vridmoment i deras starkaste motor.
Vad stoppar du ner för motor?

2.8i har 219nm. Med 10% regeln blir det tight med campomotorn som jag tror ska ha 255nm. Tänker att det har försvunnit 12nm under 25år så med dynopapper duger det? men jag har faktiskt ingen aning om det är giltiga intyg om ja ska vara ärlig, har aldrig omregistrerat en bil
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Inlägg av Steve »

En diesel äldre än 90-nånting har ju inga avgaskrav så nog går det mixtra om man vill :)

Finns en bil i närheten som har mindre effekt som turbokonverterad än vad den hade original sug :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar