-

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Erland Cox »

Vad har du kört för program Jens?

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Erland Cox »

Killen är antingen efterbliven eller okunnig.
Eller helt ointresserad av max effekt, bara av emissioner och att få plats med grejerna.
Man kan ställa frågor på olika sätt, antingen för att lära sig eller för att få det svar man vill ha och inte lära sig.
Men om du har en bil så har jag en rullande landsväg där vi kan testa.
Resultatet är ju ganska absolut och sen kan man diskutera varför det blev så.
Delarna måste ju till att börja med passa ihop.
Jag får ut ca 100 hästar per liter per bar under 7000 varv, vad får du ut?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Kadett4wd »

96.4hk per liter per bar 6447rpm Volvo B230 8v
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:54 pm, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Erland Cox »

Effekten faller som en sten långt innan du när chokat flöde.
Ungefär Mach 0,62 är max på en sugmotor.
Jag bygger turbomotorer likadant som sugmotorer, dvs. mina chokar inte.

Erland
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Cedric »

Rätt strömningsmönster är ju sjukt viktig för att få en stabil förbränning, liten cykel till cykel variation, snabb förbränning, samt så knacktålig som möjligt för att få bra förbränningsfasning. Speciellt om dom inte är ute efter så mycket effekt, utan förbrukning och lång livslängd.

I OEM världen är problemställningen ofta mycket mer komplicerad och mångfacetterad än i trimmarvärlden. Ett rätt kul exempel är porsches anti-tryckpulsinsug, helt upp och ner vända världen för den som är van att trimma traditionellt.

Här kan ni grotta ner er i en rapport om deras insugsmanifoldutredningar.
https://www.gtisoft.com/wp-content/uplo ... ressed.pdf
Porsche 924 turbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insugsavstämning på turbobil

Inlägg av Erland Cox »

Det har jag inte funderat på eftersom man inte får någon effekt med chokat flöde.
Det är ju ganska enkelt att beräkna eller få hjälp med det så att man undviker chokat flöde.
Enda gången på en racerbil som man har chokat flöde någonstans är på en bil med restriktor.
Men där chokar det utanför turbon eller insuget och hur tryckvågorna reflekteras i restriktorn måste jag läsa på.
Man försöker ha ganska stor plenumvolym på en motor med restriktor och reflektionerna från kanalerna är som vanligt.
Däremot är trycket i plenumet lägre än atmosfärstrycket på en sugmotor och det begränsas på en turbomotor.

Erland
Skriv svar