Ny motorstyrning
Moderator: backeliten
Ny motorstyrning
Hallå
En fråga,vad behövs för givare mm ,för att få en äldre motor med k-jet,utan minsta lilla elstyrning,förrutom fördelare med hallgivare,att fungera med ett t.ex ms,nira???Ej turbo,ej vägbil.
En fråga,vad behövs för givare mm ,för att få en äldre motor med k-jet,utan minsta lilla elstyrning,förrutom fördelare med hallgivare,att fungera med ett t.ex ms,nira???Ej turbo,ej vägbil.
Re: Ny motorstyrning
TPS, kylvätsketemp, lufttemp och spridare+tändspole förstås
Sen är det ju inte så dumt med en bredbandslambda
Sen är det ju inte så dumt med en bredbandslambda
Re: Ny motorstyrning
Så då behövs det ingen vevaxelgivare( trigger?),hur vet styrsystemet då var allt är?,från fördelaren?Har ett nira 3+ ,tror jag det heter,på gång,men med härva till en nyare Audi 5-a,går den att använda,eller ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ny motorstyrning
man kan trigga i fördelaren, men jag rekomenderar 60-2/36-1 hjul på veven
Re: Ny motorstyrning
Varför är det bättre?
Re: Ny motorstyrning
Du får betydligt stabilare förtändning när du triggar från vevaxeln. Du måste ändå använda kamsynk då du har 5 cyl.
Ditt Nira kan du kasta i elektronik-återvinningen, det går arbeta med men det finns bättre saker att använda idag. Det är bättre du bygger om motorhärvan om den ser vettig ut.
Du lär ju börja med att fixa elektriska spridare med bränsle-skena, finns det från annan Audi-motor som passar rakt av?
Ditt Nira kan du kasta i elektronik-återvinningen, det går arbeta med men det finns bättre saker att använda idag. Det är bättre du bygger om motorhärvan om den ser vettig ut.
Du lär ju börja med att fixa elektriska spridare med bränsle-skena, finns det från annan Audi-motor som passar rakt av?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ny motorstyrning
man kan faktisk åka 5 syl utan kamgivare (wasted-spark)
Re: Ny motorstyrning
Här var det ord och inga visor;),Prio ett är att det inte kommer att kosta några stora pengar,därav var Nirat intressant( billigt).Det borde ju gå att få tag på nåt beg som är användbart till ett sånt här ,enklare,bygge?Nån som vet av något?
Spridare,tror inte dessa motorer fanns med några elspridare,bara med k- jet av olika sorter.Men tänkte försöka få ett originalinsug omgjort med hylsor till några elspridare.
Kamsynk eller ej??Vad säger ni,är ju som sagt ett ganska primitivt projekt,mycket för att se och lära.Har skruvat hela livet ,men då har det till 95% förgasare
Spridare,tror inte dessa motorer fanns med några elspridare,bara med k- jet av olika sorter.Men tänkte försöka få ett originalinsug omgjort med hylsor till några elspridare.
Kamsynk eller ej??Vad säger ni,är ju som sagt ett ganska primitivt projekt,mycket för att se och lära.Har skruvat hela livet ,men då har det till 95% förgasare
Re: Ny motorstyrning
Jo det går, men övergår de flestas kunskap att förstå hur det ska kopplas. Dessutom med ett Nira..DreRacing@ skrev:man kan faktisk åka 5 syl utan kamgivare (wasted-spark)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ny motorstyrning
jag ser också problemet med nirat
Re: Ny motorstyrning
Vill du åka billigt kan speeduino vara ett alternativ, finns flera som kör 5cyl (dock inte sekv, lär ju inte spela någon större roll för dig) redan. Körs med samma mjukvara som Megasquirt.
Porsche 924 turbo
Re: Ny motorstyrning
Ok,och vad är det,aldrig hört talas om,men är öppen för alla förslag;)
Re: Ny motorstyrning
Du får betydligt stabilare förtändning när du triggar från vevaxeln.
Orsaken är att med fördelare får du med både glapp å andra rörelser i kamrem o fördelardrev plus att kamaxeln kan svikta lite fram o tillbaka eftersom den drivs från framänden och fördelarn sitter i bakänden. Dessutom flyttar sig tändningen så fort kampositionen ändras - vilket den faktiskt gör hela tiden. Kall motor vs varm motor ger annan sträckning/spänning i kamremmen pga att block/topp växer när det blir varma. Bara en sån sak säger att "använd inte fördelare".
Jo det går, men övergår de flestas kunskap att förstå hur det ska kopplas. Dessutom med ett Nira..
Koppla är inga problem. Du skriver i NIRAt att motorn har 10 cyl så kommer det 5 st tändpulser varje vevaxelvarv. Det som är lite klurigt att att lura ut vilka utgångar som skall konfigureras ihop till vilken cylinder men det är inte så svårt som man först tror.
Vad värre är att det finns en bugg nånstans, iaf i de äldre NIRA som gör att WS inte vill fungera över ett viss varvtal, kolla denna tråd. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sted+spark
Jag löste det inte i mitt NIRA, men "UFO" verkar ha gjort det. Gissar att det på något sätt hängde ihop med dwelltiden.
I övrigt får man ge NIRAt att det är sällsynt enkelt att få igång o fungera. Maken till användarvänligt sprut har jag inte sett nån annanstans. Men det är inget för avancerade motorer. Det finns för få reglermöjligheter för det.
Orsaken är att med fördelare får du med både glapp å andra rörelser i kamrem o fördelardrev plus att kamaxeln kan svikta lite fram o tillbaka eftersom den drivs från framänden och fördelarn sitter i bakänden. Dessutom flyttar sig tändningen så fort kampositionen ändras - vilket den faktiskt gör hela tiden. Kall motor vs varm motor ger annan sträckning/spänning i kamremmen pga att block/topp växer när det blir varma. Bara en sån sak säger att "använd inte fördelare".
Jo det går, men övergår de flestas kunskap att förstå hur det ska kopplas. Dessutom med ett Nira..
Koppla är inga problem. Du skriver i NIRAt att motorn har 10 cyl så kommer det 5 st tändpulser varje vevaxelvarv. Det som är lite klurigt att att lura ut vilka utgångar som skall konfigureras ihop till vilken cylinder men det är inte så svårt som man först tror.
Vad värre är att det finns en bugg nånstans, iaf i de äldre NIRA som gör att WS inte vill fungera över ett viss varvtal, kolla denna tråd. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sted+spark
Jag löste det inte i mitt NIRA, men "UFO" verkar ha gjort det. Gissar att det på något sätt hängde ihop med dwelltiden.
I övrigt får man ge NIRAt att det är sällsynt enkelt att få igång o fungera. Maken till användarvänligt sprut har jag inte sett nån annanstans. Men det är inget för avancerade motorer. Det finns för få reglermöjligheter för det.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ny motorstyrning
Det är inte klurit. man kopplar i tändföljd 1-5-2-3-4quattro skrev: Det som är lite klurigt att att lura ut vilka utgångar som skall konfigureras ihop till vilken cylinder men det är inte så svårt som man först tror
Re: Ny motorstyrning
Audi5 skrev:Ok,och vad är det,aldrig hört talas om,men är öppen för alla förslag;)
Open source motorstyr, har funnits ett par år nu och börjar bli hyffsat sofistikerat. Finns mer att läsa på https://speeduino.com/ , finns massor med hjälpsamma människor på froumet och FB sidan. Finns att köpa som kit eller färdigbyggt.
Porsche 924 turbo