Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Hej.
Har ett fenomen på en motor ja håller på med.
Om man kör full gas vxl 3-6 sen motorbroms och nerväxling till vxl 3 sen trycker ner kopplingen för o gå ner på tomgång.
Då tappar den 4ans cylinder ett tag sen hoppar den igång igen. Samma sak varje gång.
Med reservmotorn som är av samma grundkontruktion händer detta ej.
Bilen har ganska rejält med sensorer och har letat ganska ordentligt i loggarna och hittar ej något fel.
Här finns loggen
https://drive.google.com/open?id=1cGiQA ... FyuH7B0-A1
Första gaspådraget i loggen sen efter nerväxlingarna ser man att egt 4 tappar långsamt för att sen återhämta sig.
Setupen ser ut så här
Motorn är en Honda k24 4 piston k400.
Reservmotorn är en k24 stock
Sugmotor
Seklåda
Gearcut
Thottleblip
Elspjäll
Maxxecu
4 spridare
4 spolar
2 triggers
4 egt 50 mm från topplock
1 lambda
Insugs vvt
Vtec
Vattentemp ligger på 75g och mäts i slutet av slingan i motorn.
Vattenflödet är inverterat så att de går in i bakkant på motorn.
Dom sakerna jag speciellt har kollat efter utan resultat är följande
VVT som hänger kvar.
Vtec som kärvar.
Spole som e dålig.
Tändstift som e slitet.
Spridare som hänger sig.
Kompenseringar i sprutet som dummar sig.
Och vad som händer i sprutet när den börjar gå på alla 4 cylindrar.
Ända som syns i sprutet är att egt 4 ändrar sig när den hoppar igång.
Motorn funkar i övrigt bra utan missar osv.
Någon som kan ha någon teori här tro för motorleverantören är ganska ohjälpsam.
MVH Johnny Borg
Har ett fenomen på en motor ja håller på med.
Om man kör full gas vxl 3-6 sen motorbroms och nerväxling till vxl 3 sen trycker ner kopplingen för o gå ner på tomgång.
Då tappar den 4ans cylinder ett tag sen hoppar den igång igen. Samma sak varje gång.
Med reservmotorn som är av samma grundkontruktion händer detta ej.
Bilen har ganska rejält med sensorer och har letat ganska ordentligt i loggarna och hittar ej något fel.
Här finns loggen
https://drive.google.com/open?id=1cGiQA ... FyuH7B0-A1
Första gaspådraget i loggen sen efter nerväxlingarna ser man att egt 4 tappar långsamt för att sen återhämta sig.
Setupen ser ut så här
Motorn är en Honda k24 4 piston k400.
Reservmotorn är en k24 stock
Sugmotor
Seklåda
Gearcut
Thottleblip
Elspjäll
Maxxecu
4 spridare
4 spolar
2 triggers
4 egt 50 mm från topplock
1 lambda
Insugs vvt
Vtec
Vattentemp ligger på 75g och mäts i slutet av slingan i motorn.
Vattenflödet är inverterat så att de går in i bakkant på motorn.
Dom sakerna jag speciellt har kollat efter utan resultat är följande
VVT som hänger kvar.
Vtec som kärvar.
Spole som e dålig.
Tändstift som e slitet.
Spridare som hänger sig.
Kompenseringar i sprutet som dummar sig.
Och vad som händer i sprutet när den börjar gå på alla 4 cylindrar.
Ända som syns i sprutet är att egt 4 ändrar sig när den hoppar igång.
Motorn funkar i övrigt bra utan missar osv.
Någon som kan ha någon teori här tro för motorleverantören är ganska ohjälpsam.
MVH Johnny Borg
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Hej
Har inga klockrena teorier men...
Hur länge går den utan 4an?
Har du haft möjlighet att stänga av motorn just då
Och kika på stiftet ?
Kanske stänga av just när den går på 3, stänga av bränslet och köra på starten och försöka höra om komp saknas.
Har inga klockrena teorier men...
Hur länge går den utan 4an?
Har du haft möjlighet att stänga av motorn just då
Och kika på stiftet ?
Kanske stänga av just när den går på 3, stänga av bränslet och köra på starten och försöka höra om komp saknas.
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Är det alltid samma cylinder så kan man ju börja med det enklaste, skifta plats på stift, spole och spridare. Gör inte det skillnad för fem öre så är det ju antagligen nåt som är galet i motorn.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Den går utan 4an i 5-15 sek.Kwirk skrev:Hej
Har inga klockrena teorier men...
Hur länge går den utan 4an?
Har du haft möjlighet att stänga av motorn just då
Och kika på stiftet ?
Kanske stänga av just när den går på 3, stänga av bränslet och köra på starten och försöka höra om komp saknas.
Nope aldrig testat stänga av den direkt men de ska jag absolut göra.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Allt det är redan gjort som de stårStefanM skrev:Är det alltid samma cylinder så kan man ju börja med det enklaste, skifta plats på stift, spole och spridare. Gör inte det skillnad för fem öre så är det ju antagligen nåt som är galet i motorn.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Singel eller 4-spjäll?Johnny Borg skrev: Elspjäll
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
E85 eller bensin?
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Singel 82mm ELspjällsuper7 skrev:Singel eller 4-spjäll?Johnny Borg skrev: Elspjäll
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Aspen R bensinThunderbo1t skrev:E85 eller bensin?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Har nu testat att stänga av motorn så fort den börjar gå på 3 cyl.
Komp finns när ja vrider på starten direkt efter utan sprut igång.
Körde igen samma fullgas. Stängde av så fort den varvat ner.
Tog ur stiften. Ingen fukt eller nått konstigt heller.
Har även testat bytt insug men betedde sig lika där med tyvärr. Aningen snällare om nått men långt ifrån som de ska vara.
Komp finns när ja vrider på starten direkt efter utan sprut igång.
Körde igen samma fullgas. Stängde av så fort den varvat ner.
Tog ur stiften. Ingen fukt eller nått konstigt heller.
Har även testat bytt insug men betedde sig lika där med tyvärr. Aningen snällare om nått men långt ifrån som de ska vara.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Felet är hittat nu iaf.
De va topplockspackningen som spökade.
Inge kylartryck dock men allt har sin första gång
De va topplockspackningen som spökade.
Inge kylartryck dock men allt har sin första gång
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
två flaskor spridarrengöring ock en halvliter tvåtaktsolja ,bränsle utan bly dååt blir det så spridaren fastnar i öppert läge,,,,