Vilken motor?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Vilken motor?

Inlägg av Spiidfriik »

Då avståndet till närmsta bana krympt från 50mil till 5 (!) känner jag att jag behöver en dedikerad banbil. Har en E36 Coupékaross sparad för detta ändamål. Då tänker jag mej turbomotor på 6-700hk. Men jag har börjat fundera om det kanske skulle vara (ännu) roligare med en mycket lättare (mindre) bil och sugmotor på 3-400hk.

Nu till min fråga:
Vilken motor är vettigast att använda, med avseende på kostnad och främst driftsäkerhet, vid tänkt effektuttag och tämligen hårdhänt handhavande.

Med kostnad menar jag inköp och delar som måste bytas ut. En 2JZ tex är dyr i inköp men måste sen inte kostas på alls eftersom den fixar 6-700hk, tillförlitligt, helt orörd. Medan en M50 är billig men lär smidas för att hålla. Saker som insug, grenrör, turbo, motorstyrning, spridare etc är ju ungefär samma kostnad oavsett motor, tänker jag.
3-400hk n/a motorer dräller det ju inte av, men jag har faktiskt en S62. Den är dock knappast lätt... Eller smidig att få plats med i en liten kaross. Dessutom är den egentligen tänkt till ett annat projekt.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Vilken motor?

Inlägg av johan johansson »

Honda K24?
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vilken motor?

Inlägg av Steve »

LS1?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Vilken motor?

Inlägg av Spiidfriik »

Kul med förslag! Men jag hade hoppats på lite argumenterande! =D
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vilken motor?

Inlägg av Tore Bjerke »

Skal du kjøre konkurranse med bilen eller er det kun på trening /trackdays ? Lav vekt er det som gjelder hvis du jager rundetider. K24 som nevnt er en veldig fin motor men den er relativt tung. En LS motor veier ikke stort mer. Hvorfor ikke en Mazda 13B ?
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Vilken motor?

Inlägg av Spiidfriik »

Jag har ingen ambition att tävla, det blir trackdays och liknande. Så ingen hänsyn behöver tas till reglementen.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vilken motor?

Inlägg av Steve »

Spiidfriik skrev:Kul med förslag! Men jag hade hoppats på lite argumenterande! =D
Argumentera varför du inte skulle välja en LS1 :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Vilken motor?

Inlägg av Spiidfriik »

Haha, jag har stora problem att acceptera stötstänger och tvåventilsteknik. Men därmed inte sagt att LS är uteslutet, de är onekligen tillförlitliga.
Har själv funderat lite på Honda (turbo) och wankel ligger mej varmt om hjärtat, så en 400hk 13B i ett lätt chassi skulle kunna funka.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken motor?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har 2 stycken 240 med sugmotorer.
Först jobbade jag bara med chassina men sen när dom funkade med motorerna.
Lite för tunga bilar men jag gillar att lätt kunna hitta delar på skroten.
Problemet är att de inte får tävla, här finns bara modsport att köra med slicks så det måste vara en så kallad sportbil.
Det enklaste och billigaste jag kom på var Camaro så jag har skaffat en gen 3 och 2 gen 4 för små pengar.
Gamla Camaro cup bilar. Gen 3:an köptes för att 4:orna var för breda för mitt släp-
Har än så länge bara kört med 3:an.
Den har Dana 44 men diffen bara slirar så jag har köpt en torsen diff.
Snurrade ett vevlager så jag ska ha dit torrsump.
Chevrolet är samma som Volvo, lätt att hitta billiga begagnade delar.
Volvona körde jag på nya R däck först men det blev för dyrt.
Hittar begagnade slicks för max 500:- styck nu.
Till gen 3:an köpte jag 10 slicks för 2000:-, några var nya men hade legat ett tag.
Tar igen det på körningen, föraren är den viktigaste delen.
Fantastiskt kul att köra.
Jag körde roadracing innan men jag har inte tid för skadorna men det är annars ännu roligare.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilken motor?

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes M104 asbillig i inköp och tål massvis med mos orörd.
Men,, om sugmotor, Mercedes M113 från antingen E55 eller c55/clk55, lätt motor som ligger som minst på 347hk om jag minns rätt.(clk och c55 ligger på 367, och är lätta att skrämma upp till ca 430hk)
Finns även 4.3 och 5.0 versioner, alla över 300hk, och då än billigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vilken motor?

Inlägg av Tore Bjerke »

Skal du ha en billig banebil så er brukte Thundercar veldig mye bil for pengene. 2019 er siste året for klassen i Norge og Danmark og det er menge biler til salgs. Dette er rørramme, siluettbiler med en LS3 som gir drygt 500 hk (med restriktor, tørrsump smøring. Du greier aldri å bygge en så bra bil for den prisen som mange av bilene selges for. Eneste som er skit på disse bilene er diffrensialen. Det er Ford 9 tom aksel så det er kurant å finne andre biter som holder.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Vilken motor?

Inlägg av Cassius »

LS: Beprövad teknik, billiga reservdelar, tonvis med "know how", billiga trimdelar, lätt, stryktålig, köpes som cratemotor för 40-50 000, då är den ju helt ny och har 3-400hk redan från början.

Svårt att hitta den kombon någon annanstans? Där skulle jag säga att största fördelen är att jobbet man behöver göra är att sätta motorn i bilen, sen är de klart! De är många gånger betydligt snabbare gjort än att bygga om en motor som passar direkt i bilen, den vägen brukar också betyda att man får pilla en hel del för att få den nybyggda motorn att lira.

Om körtid prioriteras är det svårt att argumentera bort en LS faktiskt.. :)

Det går göra en så sjukt lång lista på alternativ som passar in i de segmentet. Nästan bättre att du definierar om du vill prioritera rolig kombination eller enkel installation, färdigt koncept eller motorbygge, hållbarhet och körtid eller ekonomi, etc.

En faktor som absolut spelar in antar jag är tillgång och kostnad för växellåda också? Audi har t ex ett gäng v8or som lämnar 300+hk och verkligen inte kostar mycket! Dessutom korta så viktfördelningen blir bra. Men de finns mer eller mindre inga RWD lådor som passar varpå en sån motor oftast är ett dåligt tips i sånna här trådar :)

Billiga, hållbara, rwd lådor (manuella) så landar man väl rätt fort hos BMW, Mercedes och till viss del Cheva eller Ford? Sen finns de ju att köpa BMW lådor som passar både Volvo och Saab motorer. Supra lådor har jag för mig kostar ganska mycke även dom?

Var annars en Porsche motor till salu på Rejsa, men då ska en låda till.. :) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112951
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar