Jens Gustavsson skrev:
men om du inte har koll på VE eller mäter flödet vet du ju inte mycket om vart du är i mappen ändå i verkligheten? skiljer välddigt mycket på olika motorer och kan ändras mycket bara av att vrida kamaxeln några grader eller efter insugs längder, grenrör mm precis som på en sugmotor.
mvh jens
Som jag skrev strax här ovanför så behöver du inte veta nåt VE när du redan kör i bänken, enda gången du har glädje av ungefärliga VE-uppgifter är när du har en motor du aldrig bromsat med turbo och ska välja en turbo till den. (men även då funkar det hyffsat med en sugmotoreffektkurva)
Intressant i sammanhanget är också att turbon påverkar VE på samma sätt som extractorrören gör på sugmotor. Ska du vara så noga i din uträkning som du vill påskina så måste du också räkna på motorns förbränningsverkningsgrad, den påverkar också enormt mycket av hur man översätter motoreffekt till "kompressormapp-siffror" men det finns ingen anledning att räkna så noggrant i praktiken.
Läser du kompressordiagram så kan du direkt välja en kompressor som har högre verkningsgrad vid det område du nyss körde i bänken och effekten kommer att öka i det området, det som du skriver liknar nästan lite "mytbildande", som att det skulle vara nån "black art" att välja kompressor och det är det ju definitivt inte i verkliga livet. (i vart fall om det finns kompressormapp)
Hur många turbos har du byggt/låtit byggas om, för de du ofta visar här är ju rena "universalturbos" och tillverkaren har aldrig tänkt ha dem på en B18. Har du inte jämfört med anpassade turbos så blir det ju svårt att se skillnaden i motorns register. En "universal" kommer ju inte att stämma särskilt bra mer än på en enda "punkt" i last och varvtalsregister. Dina tester i bänk blir mer kompletta när turbon stämmer så bra det bara går och inte är anpassad till en storvolyms dieselmotor i grundutförandet.
Den undre axeln i kompressordiagrammet kan ersättas med motor effekt i hästkrafter om du lägger till en nolla på Pound - värdet. (blir absolut tillräckligt noga, vid jämförelse mellan olika aggregat och känd/bromsad effektkurva)
På exakt samma sätt som du räknar på kamaxlar och annat i motorn, går det att räkna (komponera bitar) på turbon och det ställer krav på din leverantör att verkligen ha de resurserna.