Opel kadett city + B230Fk
Re: Opel kadett city + B230Fk
https://www.burtonpower.com/gaz-rear-co ... -2069.html
Kolla med GAZ (billigare att handla därifrån, men hittar inte de produktnumret på deras hemsida), finns ju även utan fästen för coilover fjäder, samtidigt kan man bara skippa att använda den övre koppen och köra dom som dämpare om planer finns på coilovers längre fram
Jag har sånna på min Kadett, då fick jag korta tornen ca 4-5cm om jag minns rätt för att få till det. Men jag har en sedan, längre dämpare original.. Så på en City kanske de funkar Leta annars upp MattiasH, han har två city's under sitt bälte. Den första gjorde han inte överdrivet mycke med (760 Tic drivlina) men den andra gjorde han en hel del på, han kan säkert ha City specifika tips! (Nummer två hade/har BMW åtta, byggt för typ drifting/allmänt busåka )
Kolla med GAZ (billigare att handla därifrån, men hittar inte de produktnumret på deras hemsida), finns ju även utan fästen för coilover fjäder, samtidigt kan man bara skippa att använda den övre koppen och köra dom som dämpare om planer finns på coilovers längre fram
Jag har sånna på min Kadett, då fick jag korta tornen ca 4-5cm om jag minns rätt för att få till det. Men jag har en sedan, längre dämpare original.. Så på en City kanske de funkar Leta annars upp MattiasH, han har två city's under sitt bälte. Den första gjorde han inte överdrivet mycke med (760 Tic drivlina) men den andra gjorde han en hel del på, han kan säkert ha City specifika tips! (Nummer två hade/har BMW åtta, byggt för typ drifting/allmänt busåka )
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jag var i kontakt med spring-loaded.co.uk (som i sin tur tar dom från gaz) som jag tror David Herbertsson köpte sina ifrån, och fick intrycket av att dom bygger dom i den längd man önskar till samma pris, så egentligen är väl det rätt väg att gå.
Men det blir ju ändå en 4-5000kr, samtidigt som sfro snart ska ha 5000kr för 1an..
Så tanken var ju att hitta nått billigt som funkade tills vidare, fram passar ju original längd, och jag har inga planer på att bygga om något mer på bilen.
Men det blir ju ändå en 4-5000kr, samtidigt som sfro snart ska ha 5000kr för 1an..
Så tanken var ju att hitta nått billigt som funkade tills vidare, fram passar ju original längd, och jag har inga planer på att bygga om något mer på bilen.
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ta dig tid att bygga ett par stötdämpartorn bak, det sitter bara ett plåtlock där tornen sitter på sedan och coupé så det är inget stort projekt.
Jag hade jätteproblem med hjulstuds när jag satte igång cityn med v8, fick ordning på det när jag ställde upp stötdämparna.
Ska du åka lågt så blir det katastrof som dämparna sitter original, lågt MR och progressiv dämpkurva åt fel håll..
Jag hade jätteproblem med hjulstuds när jag satte igång cityn med v8, fick ordning på det när jag ställde upp stötdämparna.
Ska du åka lågt så blir det katastrof som dämparna sitter original, lågt MR och progressiv dämpkurva åt fel håll..
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Opel kadett city + B230Fk
Tack för synpunkter! Får ta mig en titt på hur det ser ut mer noggrant och överväga att bygga nya torn.
”Råkade” åka förbi garaget igen för lite småpill och att sätta ner den på marken, kändes stort!
Ser ut som att jag är redo att bestiga berg med den markfrigången, vi får se hur den sitter när motorn är i sen (perspektivet på första bilden gör att den ser ännu högre ut)
När du ändå är med i matchen Mattias, hur lågt körde du och hur mycket fjärdingsväg hade du?
Minns att du hade rätt gött stuk på båda dina kadetter
”Råkade” åka förbi garaget igen för lite småpill och att sätta ner den på marken, kändes stort!
Ser ut som att jag är redo att bestiga berg med den markfrigången, vi får se hur den sitter när motorn är i sen (perspektivet på första bilden gör att den ser ännu högre ut)
När du ändå är med i matchen Mattias, hur lågt körde du och hur mycket fjärdingsväg hade du?
Minns att du hade rätt gött stuk på båda dina kadetter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ser bra ut o gött o få den på hjulen
Re: Opel kadett city + B230Fk
De priser jag brukar se hintar snarare om en tusing drygt styck? 4-5000 för du ju 4st förpatrikh skrev:Jag var i kontakt med spring-loaded.co.uk (som i sin tur tar dom från gaz) som jag tror David Herbertsson köpte sina ifrån, och fick intrycket av att dom bygger dom i den längd man önskar till samma pris, så egentligen är väl det rätt väg att gå.
Men det blir ju ändå en 4-5000kr, samtidigt som sfro snart ska ha 5000kr för 1an..
Så tanken var ju att hitta nått billigt som funkade tills vidare, fram passar ju original längd, och jag har inga planer på att bygga om något mer på bilen.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel kadett city + B230Fk
Lite otydligt kanske, jag menade 4-5k för att få dämpare från gaz runt om
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jag hade inte så mycket fjädringsväg alls, skulle tippa typ 50-60mm in och och 120mm ut bak kanske?
fram nånstans 70 in å 30 ut typ, minns inte vad jag hade för fjädrar fram. bak hade jag kapade original iaf.
3-hjulade lite lagom på sladd, helt ok med fäste även om man bara åkte 195 å 205 däck för det mesta.
fram nånstans 70 in å 30 ut typ, minns inte vad jag hade för fjädrar fram. bak hade jag kapade original iaf.
3-hjulade lite lagom på sladd, helt ok med fäste även om man bara åkte 195 å 205 däck för det mesta.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Opel kadett city + B230Fk
Smideshammare!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
Du ser ut att ha jätte mycket plats på avgassidan, flytta motorn ditåt. Det är tight med 230 i gamla oplar.
Jonas Almqvist
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jättemycket plats vet jag inte, fick kapa ur innerskärmen för att få plats med turbon, och då är det ju bara en 13C
Satte motorn med veven i centrum (så gott jag förmådde) i motorrummet och i våg om man mäter med vattenpass på kanten på oljepåfyllnads-stosen i ventilkåpan.
Men det blir väl som The skriver, alternativt i kombination med vinkelslip och svets.
Satte motorn med veven i centrum (så gott jag förmådde) i motorrummet och i våg om man mäter med vattenpass på kanten på oljepåfyllnads-stosen i ventilkåpan.
Men det blir väl som The skriver, alternativt i kombination med vinkelslip och svets.
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jo, det låter bra men prova flytta och kanske luta den lite i längsled. Jag har inte min volvo b230fk16v helt rakt i min ascona...
Jonas Almqvist
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jäklar, du har byggt på bra Roligt att så mycket börjar bli färdigt för dig, nu är det nedförsbacke med resten. Angående pedalerna så hade jag samma problem och jag bockade/ svetsade om dom så att man kan sitta riktigt med benen.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ett tag sen sist! Varit lite upp och ner med motivationen på sistone, men lite har blivit gjort iallafall!
Tänkte göra en liten uppdatering på vad som hänt sen sist, och se om lusten infinner sig att åka till garaget snart igen.
Vissa bilder blev vridna, orkar inte fixa det nu..
Började svetsa igen hålet för turbon samt lägga tillbaks sista plåtbiten vid baksätet, innan svetstråden tog slut.
Började sen fundera på hur jag skulle få hydraulisk koppling. Med lite ögonmått från bilen och kvalificerade gissningar så gjordes först en cad-modell. (Onshape, tips till er som vill prova. Web-baserat och lätt (och gratis) att använda)
Skars sen ut av grannfirman på jobbet mot en bullpåse, tyvärr litet missförstånd så blev 3mm istället för 2, blev en aningen tungjobbat
Specialsvarvad bult för att inte klämma ihop ”gaffeln”.
Här provmonterad i bil, kommer behövas lite anpassningar till verkligheten för att den ska gå att fästa i överkant. Jag är dock lite rädd att slaget på pedalen blev för kort, nu bottnar den ca 5cm innan golvet. Pedalen är ju högre än övriga i viloläget så man skulle ju kunna bocka den lite, men är rädd att det kanske blir tungtrampad och svårdoserad med så kort slag?
Nästa steg var 240 bromscylinder på kadett-servo. Cylindrarna är snarlika, förutom att hålen behövde filas upp lite så har opels cylinder ett spår som en gummigrej tätar emot på servot.
Så upp i kallsågen med den..
Svarva lite..
.. tills ringen ploppar av!
Sen stämde inte riktigt avståndet till tryckstången, så svarvade ur den delen på kadett-kolven till rätt mått och tryckte i 240-cylindern.
Här provmonterat på servot, och i bilen. Trångt mot generatorn, men lutar åt att jag gör ett nytt fäste åt den ändå.
Renoverade dom bakre oken, gick förvånansvärt smärtfritt.
Så, blev ganska mycket bilder den här gången. Vet inte vad för nivå som önskas på mängd bilder och text i processerna, eller om en bild på det färdiga resultatet räcker.
Det var allt för nu!
Tänkte göra en liten uppdatering på vad som hänt sen sist, och se om lusten infinner sig att åka till garaget snart igen.
Vissa bilder blev vridna, orkar inte fixa det nu..
Började svetsa igen hålet för turbon samt lägga tillbaks sista plåtbiten vid baksätet, innan svetstråden tog slut.
Började sen fundera på hur jag skulle få hydraulisk koppling. Med lite ögonmått från bilen och kvalificerade gissningar så gjordes först en cad-modell. (Onshape, tips till er som vill prova. Web-baserat och lätt (och gratis) att använda)
Skars sen ut av grannfirman på jobbet mot en bullpåse, tyvärr litet missförstånd så blev 3mm istället för 2, blev en aningen tungjobbat
Specialsvarvad bult för att inte klämma ihop ”gaffeln”.
Här provmonterad i bil, kommer behövas lite anpassningar till verkligheten för att den ska gå att fästa i överkant. Jag är dock lite rädd att slaget på pedalen blev för kort, nu bottnar den ca 5cm innan golvet. Pedalen är ju högre än övriga i viloläget så man skulle ju kunna bocka den lite, men är rädd att det kanske blir tungtrampad och svårdoserad med så kort slag?
Nästa steg var 240 bromscylinder på kadett-servo. Cylindrarna är snarlika, förutom att hålen behövde filas upp lite så har opels cylinder ett spår som en gummigrej tätar emot på servot.
Så upp i kallsågen med den..
Svarva lite..
.. tills ringen ploppar av!
Sen stämde inte riktigt avståndet till tryckstången, så svarvade ur den delen på kadett-kolven till rätt mått och tryckte i 240-cylindern.
Här provmonterat på servot, och i bilen. Trångt mot generatorn, men lutar åt att jag gör ett nytt fäste åt den ändå.
Renoverade dom bakre oken, gick förvånansvärt smärtfritt.
Så, blev ganska mycket bilder den här gången. Vet inte vad för nivå som önskas på mängd bilder och text i processerna, eller om en bild på det färdiga resultatet räcker.
Det var allt för nu!