2 takt, varm vs kall pipa

Allt inom snöskotrar
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av lilleman »

Hej,

Har problem med att skotern tappar effekt efter att jag kört jämn gas länge. EGT är ca 650° vid halv gas.
Märks väldigt tydligt att motorn är rappare när motor/pipa är "kall" dvs om jag kört just över inslagsvarv en stund och ger full gas.
Motorn tappar heller inte effekt när jag håller full gas länge. Då ligger EGT kring 590°.

Jag ska försöka justera bort den snåla gången vid halv gas men jag undrar om min teori kan stämma att pipans effektiva område flyttas högre upp i varv när pipan är riktit varm?
Är det möjligt att svetsa om pipan för att flytta ner det effektiva området eller är det omöjligt att veta utan att bromsa motorn?

Det är en polaris 600HO portad av PF racing. Före portningen hade jag inga problem fast den gick rätt varm vid halvgas då också.

Mvh. Christoffer
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av dsimila »

Rätt tänkt.
Testa att förlänga pipan lite. Om det blir sämre kan du enkelt ta bort förlängningen.
På min filade moped har jag ändrat längd där pipan är som bredast med gott resultat.
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av lilleman »

Hej,

Hur mycket ska man förlänga då, och var? :scratch:


Mvh
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av dsimila »

Som jag skrev.
Där pipan är som bredast och man kan skarva med en rak bit är det enklast.
Vet inte hur mycket som är lagom att skarva, men 10cm gör en rejäl skillnad.
Den här tittade jag på när jag gjorde senaste piporna. Den stämmer kanske inte helt men ger en insikt till hur avgasportens filning påverkar varvtalet kontra pipans längd.
https://www.mopedarmy.com/w/images/3/3f ... ograph.pdf
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av lilleman »

Den grafen var intressant, tackar!
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av patrikh »

http://www.underdogsracing.com/fospipe/

Där kan du leka lite med olika temperaturer etc. genom att ändra wave speed (finns en tabelll där om man klickar på help, notera att det är medeltemperatur i pipan. Vart mäter du din temp?
lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: 2 takt, varm vs kall pipa

Inlägg av lilleman »

Nice!

Mäter i grenröret ca 2-3cm från det "blöta".
Skriv svar