Hej
Behöver lite rådgivning kring en bil jag hjälper en kompis med. Gäller en Ford Focus 1.6 TDCI 2009. Den sätter två felkoder efter en stunds körning:
P0234 - Turbocharger/Supercharger 'A' Overboost Condition
P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition
Bilen har en sk VNT turbo (ingen wastegate). Vacuum öppnar/stänger vnt-ventilerna och det är är min fundering kommer. Jag testa att tvinga armen från vacuum-klockan till ändlägena och nedåt går bra. Uppåt däremot går den inte hela vägen utan tvång. Se video: http://thomashellstrom.com/tdci/Ford.mp4.
Väl i övre läget krävs en del kraft för att få ner den, går rejält trögt.
Min gissning är att ventilmekanismen inuti turbon sotat/kleggat ihop alternativt är utsliten. Nu är jag dock ingen turboguru och funderar huruvida det skulle kunna vara så att ventilerna aldrig ska gå upp i översta ändläget? Tänker om det är konfigurerat att vara så?
//Thomas
Turboproblem ford 1.6 tdci
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons feb 12, 2020 1:33 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turboproblem ford 1.6 tdci
Jättevanligt att nozzlarna kärvar och därmed sätter felkoder, går att ta isär turbon och putsa rent men det vanligaste är att köpa ett nytt nozzelpaket
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Turboproblem ford 1.6 tdci
Det kan gå att motionera igång mekanismen igen om man juckar ordentligt på den. Ta bort vacuumklockan så du kommer åt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons feb 12, 2020 1:33 pm
Re: Turboproblem ford 1.6 tdci
Börjar med att jucka en stund Risken är väl att den kärvar ihop igen.. Sen är frågan varför den kärvat ihop. Sot/koks/klegg.. Att det läcker vacuum händer ju men finns det nån möjlighet att en trasig reglering håller kvar vacuum och därför inte släpper upp helt?