1960 Impala

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Länge sen jag uppdaterade nu.
Men det har hänt en hel del.
Chevan är besiktigad nu, fick tre 2or på co, hand broms och ojämn bromsverkan bak.
Ska ombes i morgon så hoppas jag fått ordning på felen.
1999 var senaste gången den var besiktigad.
Har hunnit köra ca 80 mil senaste månaden och även hunnit med ett besök på
Wheels & wings i Falkenberg.
Är positivt förvånad över hur bra den går på vägen, efter att kört andra bilar från samma tidsera
var jag beredd på att denna skulle gunga som ett skepp på vägen.
Men den går rakt och fint kränger väldigt lite trots att man svänger mycket,
Har inget gjort med Hjulupphängningarna än bara monterat dämpare som påstås vara lite sportigare och Bmw fälgarna förstås
antar att det är dom som gör skillnaden.
Bromsarna däremot är inget vidare i lite högre hastigheter eller efter lite inspirerad körning.
Får nog bli ett kommande vinterprojekt att uppgradera dessa.
Är även positivt förvånad över motorn,
Är en 305a från en 1989 van med 700låda, specad till 170hk i vanen med tbi,
är konverterad till förgasare,
motorn känns ganska pigg för att vara ett sånt bojsänke med låg komp swirlport toppar och en kam som knappt är värd att kallas det.
visst ingen raket men känns inte tokslö som jag förväntade mig, ingen mening att byta upp sig innan bromsarna är uppgraderade.
Har lagt mycket tid nu det sista på att få ordning på förgasaren.
Är en Holley 1850-3 som blev över efter farsans bil.
Konverterade den till riktiga munstycken på sekundären och har hållt på att justera i det oändliga känns det som
borrat och gängar i mindre Ifr både på primär och sekundär minskat pvcr minskat primär och sekundärbestyckning minskat primär idle air bleed och ökat sekundär High speed airbleed, bytt fjäder i vacuum sekundären.
BB lamda är ovärdeligt.
Även elfläkten blev monterad, riktigt nöjd med detta. blev volvo elfläkt med relä någon peugeot termoswitch med två temp brytare för att ha nytta av hög och lågfart. Låg 92-87 och hög 99-92 c.
fläkten monterat på en vattenskuren 1mm rf plåt gjord i ett stycke.
Lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
För lite tid
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: 1960 Impala

Inlägg av robinb3rgsten »

Skönt med bes som inte var värre. O gött att få ut o åka lite
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Nu är den godkänd
Co hamnade på 0,5 frå 8% utan att ha tankat sprit.
bromsar räckte att köra lite med för att dom skulle börja ta jämt.

Går i tankarna på att bygga nytt bränsle system. har för tillfället ingen fungerande tankmätare.
och ska man ändå fixa detta så kan man lika gärna göra tank historien riktigt från början.
planen är att införskaffa en VDO tankmätare med rörgivare. och montera en Walbro 255lh pump i tanken
och bygga riktiga skvalpskydd sen köra med en malpasi regulator i motorrummet.
så är det förberett för vad man än kan tänkas hitta på i framtiden.
För lite tid
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: 1960 Impala

Inlägg av David Herbertsson »

Det är bara till att gratulera!
Jag vet vilket jäkla jobb du har gjort och att få ihop en fungerande, lackad & besiktigad bil från det utgångsläget på såpass kort tid är väldigt bra gjort :thumbright:
De riktigt roliga jobben ligger nu framför dig.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Hej allihopa.
Får medge att jag är ruskigt dålig på att uppdatera denna tråd,
Ock kanske inte super snabb med skruvandet heller för den delen.
Men lite har det hänt i alla fall.
Bränsle systemet är nu färdigt, det blev en walbro pump i tanken samt malpasi regulator och volvo 850 bränslefilter samt VDO rörgivare och mätare.
byggde ett rör som den nya tankarmaturen fick sitta i detta rör var 30mm längre än tanken var hög, så den sticker ner 30mm under tanken.
även tankarmaturen försänktes 30mm ner pga frigång mot koffert golvet.
i detta röret gjordes ett hål på 30x30mm som tilllopp, i röret monterades sen ett mindre och kortare rör med ett lika stort tillopps hål fast vridet 180 grader mot det andra, lånade denna ide på skvalpskydd från ett annat känt bygge här på forumet.
monterade sedan pump givare samt retur i detta röret som sedan svetsades i två ursågade hål i tanken.
Har bara hunnit med en provkörning innan saltbilarna dök upp men det verkar fungera som tänkt än så länge.
dock hade jag ett helvete med att få tankmätaren att fungera, fungerade när armaturen var lös och visade både fullt och tomt men monterad i tanken och bränsle påfyllt rörde sig nylen ytterst lite,
plockade ner tanken tre fyra gånger innan jag kom på vad som var fel.
mitt skvalpskydds rör hade bara tillopp i botten och ingen avluftning i toppen så nivån blev ju inte högre än 30mm i röret och då ska ju mätaren inte visa så mycket.
ner med tanken igen ock borra ett avluftnings hål sen fungerade de som tänkt.

Nästa vinterprojekt var att se över framvagnen, främst att byta till pu bussningar. men efter lite läsande och mätande upptäcktes att caster vinklen är 3 grader åt fel håll, kanske inte konstigt att dessa bilar känns stabilare med kofferten full med öl.
så påbörjade att bygga om övre länkarmarna för att få ca 5 grader caster åt rätt håll samt att länkarmarna blir lite längre så det blir lite mer justermån med camber och caster.

lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kent
För lite tid
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Dags för en liten updatering.

Har efter ganska mycket mätande svetsande och slipande blivt klar med dom övre länkarmarna.
Blev ganska bra lite färg på dom så kommer det bli svårt att se att dom är omgjorda.
undre länkarmarna har åkt av med samt länkarmarna till bakvagen.
blir nya bussningar där med, men bak håller jag mig till gummi då det blir lite vridningar dessa.
Ett nytt justerbart panhardstag smiddes ihop med för att kunna centrera axlen då planen är att sänka lite.
Väntar för tillfället på lite saker, nedre spindelleder nya bussningar till bakvagen samt nya fjädrar.
Kommer köra med moog 6041 fjädrar runt om dessa har en fjäderkonstant på ca 499lbs/in okapade.
blir lite hårdare när höjden blivit justerad.
hoppas detta blir lagom hårt att köra med det är ju ändå en familjebil.
Så fort dessa grejer dyker upp så blir det en vända till blästern och lackboxen.

Bild
Bild
Bild
För lite tid
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: 1960 Impala

Inlägg av robinb3rgsten »

Snygga länkarmar blevvtämligen osynligt att du justerat dom
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Återmontering påpgår
Har fått blästrat och målat alla detaljer till hjulupphängningarna nu.
Var betydligt bökigare än jag hade väntat mig, många vinklar och vrår så det är lätt att missa både vid blästring och målning.
Dock är jag lite fundersam på om jag sänkte den för mycket.
detta får utvärderas efter provkörning ser ju snyggt ut men om det skrapar i överallt är det ju inget kul.
Fjädrarna verkar inte bli för hårda heller, tynger man ner bilen känns det inte hårdare än vår bruks 740 så
risken är väl inte det blev för mjukt ändå trots att dessa fjädrar är över dubbelt så hårda som dom gamla bak och
nästan dubbelt så hårda fram.
Nu blir det 5grder caster samt 2 grader camber till att börja med ska bli riktigt intressant att se om det gör någon skillnad.
Detta är dock bara version 1 av hjulupphängningen, i mitt tycke sitter framhjulen för långt in i hjulhusen ca 50mm.
Men monterar man spacers på 50mm så blir scrub radien som redan är på ca 80mm inte bättre.
sen lider dessa framvagnar av en del bumbsteer med samt att bromsarna inte är något vidare bett i.
Blir det riktigt bra att köra nu så nöjer jag mig nog med att byta bromsar bara men känns det som att det finns mer att förbättra som blir det nog en ny framvagn i framtiden.
Planen är även att kasta ur den äckliga van motorn och hinka i någon modernare rak 6a bensin eller diesel? målet är att plocka ca 300hk ur motorn samt att kunna köra på en liter milen blandad körning,
Men ingen motor innan det finns bromsar.

Bild
Bild
För lite tid
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: 1960 Impala

Inlägg av David Herbertsson »

Bra jobbat Kent, jag tycker höjden blir bra :thumbright:
Ska bli kul att se skillnaden på hur den beter sig nu med ombyggnaden.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Har nu varit ute på en kort provtur häromdagen.
Det lilla jag hann köra så verkar resultatet vara
Positivt, bilen går spikrakt och svarar bra när man svänger
Fjädringen känns hårdare och hur den beter sig vid lite inspirerad körning får kommande säsong utvisa.
Nästa projekt blir att bygga nya bromsar.
Medans chevan väntar på bättre väder letar jag efter lämpliga delar att använda till bromsbygge.

Kent
För lite tid
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1960 Impala

Inlägg av therealpinto »

Kul med framvagnsfix och det låter som du har klart för dig vad dessa pråmar brukar må bra av.

När det gäller motor så låter det i mina ögon som en sansad LS med bra växellåda skulle vara perfekt. Jag känner till flera liknande bilar med LS som går en bra bit under 1 liter/mil på långkörning i alla fall. V8 är ju fint i den här typen av bil...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Jo det var extra kul att resultatet verkar
positivt än så länge.
Sen är detta första bilen jag krånglar med
Hjulupphängningarna, så mycket tid har gått åt till
Att läsa på om ämnet samt mäta och fundera.
Har läst mycket som ni skrivit på olika forum och
Får tacka för all info ni bidraget med.

Motor byte blir nog tidigast om två år och vist finns
Ls motorerna i åtanke, nu minns jag inte vad dom heter men det ska väl finnas en på 4,8l samt 5,3?
Dessa brukar vara lite vettigare priset på med.
Sen har även om606, m57d30, m50, m52, m54, m104
Samt vr6 funnits i tankarna.
V8 eller turboladdad sexa båda har väl sin charm.

Kent
För lite tid
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 1960 Impala

Inlägg av Thunderbo1t »

Även om jag själv tycker V8 är själva grejen med dessa bilar, ja till nästan alla bilar :hihi: så tycker jag raksexan från Trailblazer på drygt 4 liter och nästan 300hk är ett alternativ att fundera lite på.
Riktigt kul bygge f.öv. :thumbright:
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: 1960 Impala

Inlägg av Kent Holmgren »

Jo visst hör väl v8or hemma i dessa bilar egentligen
Är bara otroligt trött på gamla förgasare, fördelare och otroligt
Låg liter effekt,
Sen vad det blir för motor får nog ekonomi och tillfälle avgöra
Trailblazerns motor hade jag nästan glömt bort och vist skulle det vara ett alternativ med, verkar vara ganska lätt att koppla ihop med cheva växellåda, frågan är hur förbrukningen skulle bli.

Nåväl det som är säkert är att van motorn ska ut och något mordärnare med insprut ska in.
För lite tid
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1960 Impala

Inlägg av therealpinto »

En fördel med LS i olika varianter är att det finns så fantastiskt mycket tillbehör i form av oljetråg, insug, lösningar på aggregatdrivning med mera som gör den till en rätt tacksam motor att flytta in i en annan bil.

Allt sånt går förstås att ordna själv på andra motorer men jag börjar bli lite lat och uppskattar en del färdiga lösningar :-)

Jag har haft förmånen att köra ganska många olika LS-lösningar, och alla insprutade har gått riktigt trevligt. Å andra sidan stämmer ju det in på de flesta modernare motorer :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar