Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Grenrör påbörjat, ska tigas ihop sen, försökte få det så avvägt som möjligt med längden från varje cylinder :)

Bild
Bild
Bild

Påbörjad växelspak :)
Bild

Blev betydligt mer kapande i kardantunneln än vad jag tänkte från början, lådan sitter väldigt högt upp men jag kan ju tyvärr inte göra så mycket åt den saken..

Har iallafall påbörjat kardantunneln och spakstället inmåttat. Passade på och köra toppen på spaken med det fina lettringsverktyget jag köpte till svarven :)
Bild

Gjorde färdigt stolsfästen men som vanligt så blev det lite snett så jag måste göra lite justermån för att vrida upp den :D
Bild

Kändes som en väldigt produktiv dag ändå och jag får tacka mina vänner som kom förbi så mycket för den hjälpen :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Har nu ringt och pratat med närmsta bestekniker på sfro och fått lite frågetecken förklarade så bygget är på rätt väg iallafall och så hoppas vi byggbesiktningen kommer gå vägen. Det kommer nog dock inte hända förens i höst :)

Men tills dess så fick den här donera sina lysen till min andra manta och så hängde jag upp en lämplig väggdekor :D
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Fick lite tid över och fortsatte på kardantunneln men det är ju en bit kvar.

Bild
Robin Bäckstrand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att det går framåt. Ett tips är att inte sätta lagringen till spaken skruvat i kardantunneln, utan att det sitter fast i växellådan istället. Då rör sig spak och låda ihop vid belastning, typ fullgas och sportig körning. Har man otur så kan man få problem med växlar som inte går i eller svårväxlat vid drag/street race.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

David Herbertsson skrev:Kul att det går framåt. Ett tips är att inte sätta lagringen till spaken skruvat i kardantunneln, utan att det sitter fast i växellådan istället. Då rör sig spak och låda ihop vid belastning, typ fullgas och sportig körning. Har man otur så kan man få problem med växlar som inte går i eller svårväxlat vid drag/street race.

/David
Ja det har du ju rätt i. Har sett flera som åker volvo och har gjort samma konstruktion att dom sätter lagerbocken I kardantunneln så vi får hoppas att det funkar. Verkar ju även som att dom flesta eftermarknads spakställ jag sett också sitter i karossen så vi får väl helt enkelt testa och se :)
Robin Bäckstrand
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av therealpinto »

Jag har haft precis samma funderingar angående spakställ - min magkänsla har sagt att det är "fel" att sätta spaken i karossen. Efter att ha kört flera bilar byggda på liknande sätt som har fungerat utmärkt, så har jag funderat lite, och har en teori :-)

Med längsmonterad motor/växellåda och hyfsad fräscha motorfästen så rör sig hela paketet nästan ingenting framåt/bakåt. Det vickar i sidled, och kanske rör sig bakänden av växellådan lite upp och ned.

När lådan vickar i sidled påverkas knappt växellänkaget, utan det är ju när det drar framåt/bakåt som man riskerar att rycka ur växlarna. Däremot kan det ju tänkas att om lådan får röra sig för mycket, så blir det svårt att få eller ur växlarna.

Eftersom växellänkaget normalt sett är ledat så är lite rörelse upp/ned inte heller kritiskt.

En bil med tvärställd motor blir ofta mer kritisk, där vickar paketet åt andra hållet och med kassa motorfästen drar man lätt ur växlarna. Det hände i vår långloppsräser 2015 när vi rasade lådan - motorfästena kollapsade och vickandet slet ur växlarna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av Emil Sundquist »

Jag åker med spaken svetsad i tunneln tillsammans med hockypucks motorfästen och det var inga problem att växla på varken gata eller klistrat 402m åkte bara 13 sek så ingen räser.
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Byggdes ihop en liten specialare till ventilkåpa av en b230 kåpa och en till saab för att ha någon stans att fylla på olja :D

Bild

Grenröret färdigsvetsat.
Bild

Fixade till ett schysst fäste för expansionskärl
Bild


Bild

Sen fick jag lite hjälp i verkstaden så nu är tryckrören ihoppunktade, ser lite roligare ut med mer saker på plats :)
Bild
Kylaren fick flyttas en bit till höger för att lättare få förbi slangar till och från oljefilterflytten och oljekylare. Även nedre anslutningen på kylaren va lite tajt mot Krängningshämmaren så det blev bättre.
Bild

Sen har jag en idé om att flytta in en tank till en cupé och bygga brandvägg istället för att köpa en fuelcell men vi får väl se vart det slutar :)
Bild

Har även börjat med Vattenrör till kylaren lite smått men det kräver lite jobb och material innan det blir klart :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Händer inte mycket, precis nybliven förälder så det här kommer nog stå lite stilla tills man får tid igen.

Fick tillbaka intercooler rören efter svetsning av kompis nu iallafall och dom blev bra. Blev en del roliga böjjar :D

Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Plötsligt händer det, bilen flyttades igår upp till lyften och i förmiddags så lyckades jag med den stora bedriften att byta till Volvo bakaxel. Nu ska jag bara göra ett fäste i karossen för att få dit en arm på ovansidan av Volvo axeln.


Bort med den gamla.
Bild

Opel vs. Volvo. Den gamla axeln kommer få donera upphängning och stålstrut till min andra manta då dom gamla gummibussningarna har börjat ge sig på den :)
Bild

Rostiga slitsade skivor är ju nice.
Bild

Monsterhjul på!
Bild

Tanken är att börja bygga ihop handbromsen så jag kan få ihop en vettig lösning på det och kunna placera handbromsspaken i kardantunneln innan jag bygger klart den.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Fick tag i ett par bromsoksadapters för att kunna köra med dubbla bromsok bak av en gammal kollega, tanken är
Köra med ett ok som ska ha både mekanisk och hydraulisk handbroms i sig samt ett för fotbroms.


Fick slipa till det lite för att få plats runt axeln men gick rätt bra.
Bild

Placeringen blev såhär, lite kluven på placering men det är ju bra att utforska lite olika alternativ. Nu provade jag med två Volvo ok bara för att se hur det blev men ska leta reda på lite olika ok för att se vad som kommer funka bäst.
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab

Inlägg av CCRobin »

Sakta och osäkert börjar jag få ihop bakbromsarna. Oken som ska få styra handbroms blev ett par ifrån en Renault 5 Gte, lite halvkonstig modell att ta ifrån kanske men dom hade precis samma bultdelning som original Volvo ok.

Har även fått tag i en som ska borra om mina drivaxlar till 4/100 istället så jag kan köra med samma fälgar runt om utan spacers. Blir att svetsa igen hålen då det krockar lite och sen få nya cirkeln borrad.

Men eftersom jag bara hade ett par drivaxlar och dom satt i bakaxeln så tyckte jag det va olämpligt att riva den och inte kunna hålla på med det samtidigt som dom lämnades iväg så polaren hade en axel med rasad pinjong som jag fick köpa billigt och plocka drivaxlarna ifrån.

Och när jag ändå hade den axeln lös så använde jag den för att hålla på med bromsarna istället för bilen, lite lättare att komma åt allt.

Såhär gjorde jag med bromsoken iallafall och hoppas det blir bra.


Eftersom det är glidbultsok så tog jag en vanlig m10 men det centrerade inte riktigt så svarvade en krage på skallen för att få till det. Tyvärr räknade jag inte med bromsoksadaptern i längden så jag måste införskaffa 3st nya skruvar så längden blir rätt.
Bild

Sen fick jag göra distanser till bygeln för att det inte skulle ta i skivan.
Bild

Och såhär blir det med beläggen, verkar funka skapligt.
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Något sorts fäste för det sista staget på bakaxeln börjar ta form, lite kluven över hur det blir, tänkte om man bygger ihop det helt så det bara är öppet bakåt. Märkte dock att golvet är lite mjukt så kanske blir att göra någon sorts förstärkning på ovansidan i kupén.

Bild

Främre kardan blev en centimeter kortare för att ha lite mer fjädringsväg samt att rätt stödlagerhållare hamnade på plats.
Bild

Ett par drivaxlar som ska borras om till 4/100 istället så jag kan köra med opelfälgar runt om. Ska bli intressant och se hur det blir.
Bild

Tips och råd mottages gärna om man tänker helt galet på vissa saker :)
Robin Bäckstrand
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av therealpinto »

Är det tredje staget alltså en form av övre trelänksstag, som ska hindra axeln från att rotera?

Det bör (ska...) vara parallellt med de undre stagen om det ska funka bra. Det ser ut som det lutar kraftigt nedåt/framåt och då får man märkliga reaktioner vid fjädring, och man kan också få låsningar i fjädringsrörelsen.

Har du tänkt dig ett momentstag/torque arm i mitten för att upphängningen ska fungera som Manta original (vilket jag egentligen rekommenderar), så behöver det vara ett stag i form av en "stege" eller triangel som är stumt infäst i bakaxeln (nyare 240 och 740 har ju fästöron för det). Infästningen i karossen kan då vara låg men måste vara gjord så att momentarmen kan röra sig framåt/bakåt vid fjädring.

Det finns en eller två bra trådar som beskriver momentarm eller torque arm här på forumet, bra att läsa om du inte gjort det.

Själva infästningen i golvet måste också, som du är inne på, vara kraftigare. Speciellt om det är trelänk eller momentarm där det fästet ensamt ska hantera allt vridmoment som axeln utsätts för. Normalt sett vill man ha det i en tvärbalk mellan de längsgående rambenen, och den balken brukar behöva vara i alla fall kanske 20-25 mm hög.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Ja då är jag inte helt ute och cyklar, han jag köpte bakaxeln av sa att det hade suttit ungefär såhär men när man bygger ihop det så känns det väldigt fel. Som tur är så går det ju att göra om och göra rätt än så länge.

Tack för tipset, då är det bara tillbaka till ritbordet och försöka få ihop något bättre. :wink:
Robin Bäckstrand
Skriv svar