BMW E36 Sedan M104 3.2L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Tänkte dela med mig av projektet så man kan få matnyttiga inputs av mer kunniga samt kanske lite erfarenheter att dela med sig av! Karossen är känd på tråden sen tidigare men denna gången ska det bli en färdig bil ;) Får hoppas jag är tänd nog! :D

Är alltså en Bmw E36 Sedan kaross som skall byggas om och sedan SFRO reggas.
Utrustning kommer se ut följande:
Kaross: E36 Sedan med bur, förstärkta infästningar för bakvagn samt kryssade med buren. -Klart
Motor: Mercedes M104 3.2 Liters -Inköpt
Växellåda: BMW ZF GS6-37DZ Diesel låda med svep för M104 -Inköpt
Kardan: Bmw 740i -Inköpt
Bakvagn: Komplett bakvagn från en BMW 740I med 210diff, kommer svetsa om subframe för att vara bolt on på karossen. (flyttar över fästpunkterna från e36ans subframe) iom att jag går från separat fjäder och fjäderben till en bakvagn med hela fjäderben så kommer det bli någon fin specialare, kan vara så att fjäderbenen till E28 passar man har inte kollat alla mått 100% än (Inköpt)
Bromsar: fram: 6 kolvsok från en Porsche 360mm skivor, skall bygga egen adapter. Bak är inte klart men blir troligtvis Framok från en BMW 540i (e39) med slitsade & hållborrade skivor.
Fjädring: Lutar Mot K-sport coils mest för att dom verkar mest prisvärda, sitter TA-coils på bilen nu som är helt nya men dom skall bytas ut, följde med karossen.

Resterande delar är inte bestämt får ta den biten när byggbesiktning är gjord :)

Lutar mot att köra MaxxEcu sprut iaf, kommer bygga ihop bilen som sugis först och kolla så allt lirar innan det börjar byggas för överladd :)

Kommer lite bilder nedan på hur det ser ut nu i start fas! :D

Bild
Räcerstol till mig, blir någon enklare modell på passagerar sidan.
Bild

Bild
Fick tag på två par JR11 18" till vettig peng blir bra besiktningsfälgar, samt att ha när man bara ska köra vanligt. När det blir att pilla med finlir så skall dom slipas och lackeras om :)
Bild
Har nu helsvetsat alla fästen till buren och grundmålat, endast punktat här :)
Bild
Malliga Ok :thumbright:

Någon som är duktig på hur man laddar upp bilder så dom får vettig storlek så hjälp mig gärna, lyckas bara göra thumbnails med bildtagg.se :thumbdown:

/
Sakarias Lidén
Senast redigerad av Sakarias Liden den sön aug 07, 2022 8:06 am, redigerad totalt 2 gång.
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

För att få upp budget till projektet köpte jag denna för 1000:- i veckan :D
BMW 540i, E39 2000
Skall plockas ner i delar och säljas
Rostig kaross
M62TuB44 Om någon e sugen ;)

Bild
Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Varit och organiserat lite i garaget!

Köpt hyllor från Jula och Biltema för att kunna hålla ordning, blir mycket prylar som skall rymmas. Samt att jag ogillar när det är stökigt :)

Samt börjat få iväg en hel del delar från 540n, så blir att börja med infästningarna till bakvagn och jig i helgen. Så jag sen kan Grunda och beställa nå tuffa bussningar :thumbright:

Bild

Ska upp en hylla till längsmed väggen, hörnhyllan tar 175KG/plan ut med väggen tar 265KG/plan :D
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Fått lite gjort i garaget, hyllorna är klara så har kunnat fokusera lite på E36an. Byggde JIG idag och rensade 740 bakvagnen, kanske tar ett ryck till imorgon och måttar allt och svetsar fästena på plats i 740 subframe. Annars blir det till veckan, kommer lite bilder :D

Jiggen tar form
Bild

Jiggen är som golvet på karossen, så något så här ska fästena ligga. Kommer svetsa fast fästena med 2x2 profiler och mest troligt kryssa dessa då dom inte är lika kralliga som 740ns org bussningar.
Bild


Fick litet ryck och kapade bort baljan med, den var planerad sen länge att ryka :) Samt att den inte rymms när 740 bakvagnen ska dit, måste eventuellt även bygga om golvet något.
Bild
Sakarias Lidén
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av The »

Vad ska du ha för M62TuB44?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@Torbjörn

Den ligger nu ute på säljes :)

10.000:- för motorn med box. :thumbright:

Vänligen

Sakarias Lidén
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Steve »

Sakarias Liden skrev:För att få upp budget till projektet köpte jag denna för 1000:- i veckan :D
BMW 540i, E39 2000
Skall plockas ner i delar och säljas
Rostig kaross
M62TuB44 Om någon e sugen ;)

[img]htt%20ps://www.bildtagg.se/file/thumb/ye0zvkhwkubkp21wy0uyr[/img]
[img]h%20ttps://www.bildtagg.se/file/thumb/5wh0zyd7mtw63j142u3d9ju[/img]
Man ska inte skriva vad man gett för en komplett bil, då kommer alla tycka att delarna är dyra ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av fugazi »

Steve skrev:
Sakarias Liden skrev:För att få upp budget till projektet köpte jag denna för 10000:- i veckan :D
BMW 540i, E39 2000
Skall plockas ner i delar och säljas
Rostig kaross
M62TuB44 Om någon e sugen ;)
Man ska inte skriva vad man gett för en komplett bil, då kommer alla tycka att delarna är dyra ;)
Han hade ju glömt en nolla ju.... :hihi:
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Haha, glömde 2 nollor ! ;) :thumbright:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Såja fått måttat in lite på bakvagn nu så jag vet hur jag ska fästa för e36an i X och Y-led.
Kan ju tidigt dra slutsatsen att det kommer bli brett!!

Bild

Bild

I Z-Led blir något klurigare då golvet på E36 och E38 inte riktigt stämmer överens ;)
Men kommer börja med att kapa av fasningen som är mot reservjulsbaljan, så att bakre delen på subframe kan hamna kloss mot karossen bak. De främre infästningarna kommer sitta fritt :)
Bild
Den ska alltså högre upp än på bild :)

Allternativt går det att bygga om subframe något för att få upp den mot karossen mer.
Men ska testa att sätta bakre plant med kaross och se hur det blir :thumbright:

Lär ha tid att punkta fast och testmontera imornkväll :D

Även update på fjädringen, lutar Mot D2 (streetperformance) nu då dom är mest hjälpsamma med att mixtra bak och fram. Någon med dålig erfarenhet av deras produkter?

K-sport (L-M-R) tar ut extra avgifter för det.
Sakarias Lidén
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av therealpinto »

Tänk på att sätta hjulupphängningarna tillräckligt högt upp i karossen om du vill åka med låg bil. Då behöver du inte sänka så mycket på fjädringen vilket gör att man behåller geometrierna bättre och bilen funkar bättre.

Mitt stalltips är att måtta in allt för rätt ride height. Sedan gör man fästpunkterna i karossen typ 15-20 mm högre upp. Det är enkelt i de flesta fall att lägga emellan en spacer mellan kaross och bakvagnsbrygga för att höja bilen lite, men svårare att göra tvärtom om man inser att bilen blir för hög.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@therealpinto Jo precis! Tack för din input, lär höra av mig när det ska förstärkas i kaross, så jag inte förstör krockzonen bak :)
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Så ja, fått fast fästena för e36an i Subframe dock behöver jag kapa ner subframens främre rör något då det tar i infästningarna i golvet på E36an. Sen när jag fått den på plats och kollat att den sitter högt nog, ska den givetvis snyggas till och förstärkas. Kör med 20x20 2mm profiler och 4mm plåt.

Investerade även i en tigersåg då det aldrig skulle gå utan.. :mrgreen:

Pallar upp subframe så den är rak, då golvet inte är det ;)
Bild

Fästen på plats samt svetsat lite förstärkningar och kapat ner subframe något bak. Kommer köra en solid axel bara som "bussning" istället för gummi, så kör jag bussningar som "fjädrar i diffens fästen.
Bild

Här ser man vars det tar i och vad jag måste kapa bort, kollade hur den ligger mot infästningarna här är den i så dom ligger bra. Bak låg även dom bra till så verkar som jiggen gjort sitt jobb iaf :D
Bild

Även Z-led såg lovande ut men får se när den kommer upp på riktigt! :thumbright:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Mer jobb än man tror att kapa om en bakaxel för att få den på en annan kaross... :hihi:

Riktigt nära nu! Men kommer inte hinna få den på plats fråns till nästa vecka möjligen.. Har mycket på universitet just nu med så kommer behöva lägga en del kvällar på att pilla med det projektet! (Kommer en liten sneakpeak på vad jag jobbar på o mer när det är klart)

Har kapat en heldel i subframe nu och är bara bakre övre länkarmarna som tar i, så ska kapa ur en box i golvet så dom går fritt. Sen blir det bygga justerbara länkarmar så det går justera Camber och toe.

Bild
Visst det är inte vackert nu.. men viktigaste att se så allt är rakt och rätt X, Y, Z-led innan jag lägger ner tid på att förstärka och snygga till :)

Bild
Här ser ni hur länkarmen tar i, kommer få kapa upp och bygga en "ränna" som den kan ligga i och så den har utrymme när det fjädrar.

Bild
Främre bultarna på! :D

En kväll till så är den på plats ;)

Här kommer en bild på mitt andra projekt som just nu ska få aerodynamik (aeron görs i en projektkurs på universitetet) Framvinge och Bakvinge.

Bild
Yamaha R6 motor (insprut) givetvis med turbo! ;)
Väger in på 198kg
Kolfibermonocoque chassie
Sakarias Lidén
Makeba
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör aug 28, 2010 3:47 pm
Ort: Tranemo

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Makeba »

Du är helt säker på att du har en 210 diff? 740 E38 finns med både 210 och 215 diffen. Tror det bara är årsmodell 94 och (vissa/alla?) 95 som har 210 och de nyare har 215 diffen. Tänkte att det kan vara bra att veta så du inte köper en 210 diffbroms och så har man en 215 diff....

Schysst bygge :thumbright:

/Kent
BMW (M)636
Skriv svar