Frostpluggar flyger b23

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Frostpluggar flyger b23

Inlägg av jimmy12345 »

Hej! Byggt en turbomaskin på ett b23 block och har dom kupade frostpluggarna, inte skålade... Nu undrar jag om det finns något knep att få dom å sitta? För titt som tätt skjuter jag dom nu när jag varit där å bytt dom. Har hört flertalet som haft samma problem med dessa rödblockare, att frostpluggar flyger vid bänkning osvosv... Finns det något riktigt knep förutom att det ska vara rent där man knackar in pluggen?
Tacksam för hjälp då jag börjar bli ganska less nu... sett att vissa b230s har gängade hål vid pluggarna så visa bultar plattjärn över dessa... Men dom gängade hålen har inte jag.
Tacksam för hjälp inom ärendet!! Ganska less :doh:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av fredde_vit_pv »

:) jag har upplevt samma problem. om man tittar på en originalmonterad plugg
så är den hårt inslagen och plan eller "avig" ända ut till kanten och om man ska få in den så
mycket så får man slå så hårt med slägga att man är säker på att blocket ska gå sönder!
(har testat på skrotblock) jag fick dom att sitta efter blästring och limmning med JBweld
sedan slagit så mycket som jag vågade (nästan som original)

/F
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av The »

Varför är man och byter frostpluggar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av jompazx »

Jag satte en frostplugg efter att ha plockat bort motorvärmare på en b20. men jag gjorde ju såklart redigt rent, men jag tog också cylindrisk fastlåsning för säkerhets skull. Den motorn har ej gott särskilt mycket eller hårt. så vet ej hur bra det funka, men kanske värt att testa för den som har problem.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av jompazx »

The skrev:Varför är man och byter frostpluggar?
I mitt fall var det för en motorvärmare demonterades.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av fredde_vit_pv »

The skrev:Varför är man och byter frostpluggar?
Mina började läka efter syratvättning!
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av jimmy12345 »

The skrev:Varför är man och byter frostpluggar?
Bytte för att det läkte vid 2st pluggar på detta motorblock
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av StefanM »

Sen beror det på hur man monterar dem också............slår man in dem för mycket så försvinner ju klämverkan i dem. Det som jag tycker fungerar bäst är att ha en kulhammare som man lägger emot och klappar till lite distinkt på så man får en försänkning. Det räcker.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av fredde_vit_pv »

StefanM skrev:Sen beror det på hur man monterar dem också............slår man in dem för mycket så försvinner ju klämverkan i dem. Det som jag tycker fungerar bäst är att ha en kulhammare som man lägger emot och klappar till lite distinkt på så man får en försänkning. Det räcker.
kan säga att en buckla på mitten räcker inte(menar inte att du säger det :wink: ) ,man måste få yttre kanten att försöka bli avig och då behövs rätt mycket våld
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av psa »

StefanM skrev:Sen beror det på hur man monterar dem också............slår man in dem för mycket så försvinner ju klämverkan i dem. Det som jag tycker fungerar bäst är att ha en kulhammare som man lägger emot och klappar till lite distinkt på så man får en försänkning. Det räcker.
Helt rätt och riktigt, för mycket gör att dom inte spänner fast och det är viktigt att det är i mitten med något runt som man trycker till dom så det spänner lika runt om. Kulhammare eller runda änden på en förlängare till hylsnyckel som dorn brukar funka.
Ett lager med Permatex innan brukar hjälpa emot att det fuktar där också om det är mycket porer.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av jompazx »

När jag slog in min så hittade jag en hylsa med ungefär samma diameter som det nedbuktade på de som satt original och använde som dorn.
mvh! Jonathan Hall
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av StefanM »

fredde_vit_pv skrev:
StefanM skrev:Sen beror det på hur man monterar dem också............slår man in dem för mycket så försvinner ju klämverkan i dem. Det som jag tycker fungerar bäst är att ha en kulhammare som man lägger emot och klappar till lite distinkt på så man får en försänkning. Det räcker.
kan säga att en buckla på mitten räcker inte(menar inte att du säger det :wink: ) ,man måste få yttre kanten att försöka bli avig och då behövs rätt mycket våld
jo det krävs ganska mycket kraft på dessa men poängen är ju att blir det för mycket så avtar ju klämverkan och det är där många missar. De slår liksom in dem för mycket och ihop med att de inte tänker på hur det fungerar och slår med vad som helst och tror att det kan se ut hur som helst så sitter det. En del försöker montera dem på plats bakom nå grenrör också..............
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av Lacke »

Hej har varit med om detta mont, ramlager på ettan och femman och så mäter ni hur mycket veven slår på mitten max 1-2 hundringar
för mig vandrade pluggarna ut två gånger fick renovera bägge gångerna
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Frostpluggar flyger b23

Inlägg av Jonas Enderlein »

The skrev:Varför är man och byter frostpluggar?
Jag brukar byta alla frostpluggarna när jag bygger en motor, dom kan vara rostiga på insidan och jag vill inte att kunden skall få problem med sin nya motor. Jag har alldrig varit med om att någon frostplugg som jag har monterat har vandrat ut eller lossat.
/Jonas E
Skriv svar