Plockade loss toppen från en B23e nu idag, men såg att det saknas material mellan ventilsätena i samtliga förbränningsrum och att det var en spricka mellan tändstiftshålet och insugsventilsätet. Ser ut som att sprickan vid tändstiftet går ner en ganska bra bit i gängan..
Så frågan: kommer gå att använda eller om det bara är skrot?
Toppen i fråga är en 531 med 48-40 ventiler, portad på insugssidan och kanske något förfinad på avgassidan.
Har gått med k-jet sprut så det är fräst hål för spridarna i toppen, så det ser ut att vara en del jobb lagt på den! Gått som sugmotor.
Mvh Oskar
Sprickor i 531-topp
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sprickor i 531-topp
Läcker den inte så funkar den ju. Börjar den läcka så får man ta ut sätena och svetsa sprickorna.
Inget svårt jobb.
Erland
Inget svårt jobb.
Erland
Re: Sprickor i 531-topp
Hur seriös motor var den planerad till?
Är det isbil folkrace eller något liknande så är det ju bara och montera iaf om motorn gick bra inte drog vatten mm innan den togs isär.
Men är det någon seriös motor är det ju minre roligt även om den kan hålla och fungera bra så har man det ju i tankarna iaf.
Jag har iaf en gammal rally topp som det saknas material mellan sätesringarna som på din topp och tror den gått länge utan problem iaf ksk det släppt redan vid bytet av sätesringarna.
Det är ju enkelt och kolla om den har läckt något ner under sätesringarna om du tar lös ventilerna.
Sprickan däremot är i mina ögon sämre och den kan ju spricka vidare även om den är tät nu.
Är det isbil folkrace eller något liknande så är det ju bara och montera iaf om motorn gick bra inte drog vatten mm innan den togs isär.
Men är det någon seriös motor är det ju minre roligt även om den kan hålla och fungera bra så har man det ju i tankarna iaf.
Jag har iaf en gammal rally topp som det saknas material mellan sätesringarna som på din topp och tror den gått länge utan problem iaf ksk det släppt redan vid bytet av sätesringarna.
Det är ju enkelt och kolla om den har läckt något ner under sätesringarna om du tar lös ventilerna.
Sprickan däremot är i mina ögon sämre och den kan ju spricka vidare även om den är tät nu.
Re: Sprickor i 531-topp
Då är det väl nästan gratis ocksåErland Cox skrev: Inget svårt jobb.
Om det hade funkat med silvertejp så hade jag löst det lika enkelt som Erland
Patrik Dahlström
Re: Sprickor i 531-topp
Alright, får börja med att se om det är tätt!Erland Cox skrev:Läcker den inte så funkar den ju. Börjar den läcka så får man ta ut sätena och svetsa sprickorna.
Inget svårt jobb.
Erland
Oskar
Re: Sprickor i 531-topp
CÅ skrev:Hur seriös motor var den planerad till?
Är det isbil folkrace eller något liknande så är det ju bara och montera iaf om motorn gick bra inte drog vatten mm innan den togs isär.
Men är det någon seriös motor är det ju minre roligt även om den kan hålla och fungera bra så har man det ju i tankarna iaf.
Jag har iaf en gammal rally topp som det saknas material mellan sätesringarna som på din topp och tror den gått länge utan problem iaf ksk det släppt redan vid bytet av sätesringarna.
Det är ju enkelt och kolla om den har läckt något ner under sätesringarna om du tar lös ventilerna.
Sprickan däremot är i mina ögon sämre och den kan ju spricka vidare även om den är tät nu.
Tanken är att ha en motor och kunna åka med så länge, testa lite hur bilen går på vägen osv. Förmodligen besiktiga med också! Så kan man bygga en 16v turbo maskin vid sidan av.
Googlade lite bilder på 531 med liknade ventiler, och det ser ut som det verkar kunna släppa lite material mellan ringarna på andras toppar med.
Men som du skriver, sprickan kan nog säkert ställa till det. Kan tänka mig att temperaturskillanderna som blir kan få den att spricka vidare när materialet börjar 'röra' sig.
Oskar
Re: Sprickor i 531-topp
Intressant.
Jag har också en 531 topp som det är spricka mellan ventilsätena. Toppen skulle planas och han som skulle utföra planingen såg sprickorna. Är det vanligt fenomen? Är det troligt att det bara är en spricka mellan sätena eller tror ni att toppen är "körd".
Jag har också en 531 topp som det är spricka mellan ventilsätena. Toppen skulle planas och han som skulle utföra planingen såg sprickorna. Är det vanligt fenomen? Är det troligt att det bara är en spricka mellan sätena eller tror ni att toppen är "körd".
Corvette Stingray -69 Svart,427cui,med 6 Richmond manuellåda snart.
http://www.pixbox.se/usr_show_id55085_page0_order1.html
http://www.pixbox.se/usr_show_id55085_page0_order1.html
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Sprickor i 531-topp
Det är inte så ovanligt att dom spricker mellan ventilerna, är det en bred spricka så kan det ju spika där, annars så kan man ta ur säterna på tex insug och sätta i större sätesringar och i värsta fall lägga lite svets också.
Om det är en topp som ger bra effekt så är det lönt att laga den seriöst.
/Jonas E
Om det är en topp som ger bra effekt så är det lönt att laga den seriöst.
/Jonas E