Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Fredrik_Steen skrev:Hej snurran (GTX 3576r kopia) som jag har monterat kommer förhoppningsvis funka fin fint =)

Bild

Hoppas kunna nå ca 170 hästar på methanol som NA motor, så det behöver inte bli överdrivet med ladd för att nå 508 hästar
Den funkar finfint.
Både utrymmesmässigt och kommer bygga trevligt register.
Når du inte 170hk så kan du ju köra lite vassare mettis(m5) den kan ge nån procent till, innan du börjar skvätta i aktivatorn(nitro)
Det kan till och med finnas lite fördelar med lite olja(2t ricinbaserad) i mettisen också(ringarna tätar bättre)
Jag noterar min hoj(tvåtaktare) ger mer effekt då jag kör 6-7% olja gentemot 3%.(på alkohol såklart)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1694
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av whilliam »

Fredrik_Steen skrev:Eftersom ni älskar att prata turbos så bjuder jag på en bild ifrån mina tokigheter.
Senaste bromsningen gjordes med snurran efter ljuddämparen eftersom det aldrig skulle funka.

Bild
Så där ska du göra om du vill bygga compound, precis så satt det på snöskotern. Mitsubishi TD04 i fram vid grenrör och Schwitzer S-200 längst bak.
De som sagt att det inte skulle funka har bara överdrivit en aning, funkar gör det men lite sämre än att ha den nära avgasportarna.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag har nu mer kött på benen angående raset.

En avgasventil och tre insugsventiler var raka, resterade var krokiga.
Men ny topp är på G, behöver bara köpa några fler ventiler än planerat.

Fredagsskål:
https://youtu.be/OpSsyA9Fm4A
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Fast det beror väl på lite?
Satt kamkedja kvar och kammarna tajmade lika efter raset?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag höjde varvstoppet från 10 500 till 12 000rpm under dagen vi bromsade. När jag monterade större ventiler så fräste jag inte ur ventilfickorna på kolvarna. Lite mer lyft på kammarna än standard. Njae det blev nog lite väl tight.

Kul nyheter är att smidda kolvar med ordentliga ventilfickor är på väg att installeras. Lite knepigt att göra det själv, men det går =)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Kadett4wd »

Då skulle jag nog påstå att det är varvtalet som dödade vevstaken/kolven.
Jag har aldrig varit med om att kolv trasat sönder pga ventil snuddat den lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Kolven levde på övertid, internet säger att kolven ger upp vid ca 1bar.
Nu hade jag 1,6bar och lite kuligare bränsle. En liten klapp på axeln och kolven gick i bitar känns ändå rimligt.

Toppennyheter!
Nya 60lbs pro stock fjädrar med titan retainers. Var såklart tvungen att polera retainers och ventiler, känns bra i hjärtat att veta att allt är blankt och fint även om det sitter inuti motorn =)

Sista bilden, Oem fjädrar, Ape race och sedan Ape Pro

Bild
Bild
Bild
Bild
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Inspektion av snurran, den tycks ha överlevt både kolv och ventiler som spottade ut i avgasröret.
Passade på att täcka över dom fula svetsarna på grenröret med avgaslinda

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Tajmat och klart, in i minsta detalj.
Fick bli nya längre skruvar till vipparmarna.

Bild
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Den lever igen.
Film ifrån provstarten och inkörningen av kolvar och kamaxlar.

https://youtu.be/2AP95KLUhBQ
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Nu är det provtryckt. Monterade en skottgenomgång istället för däckventilen så jag kunde köra med regulatorn och stå bakom motorcykeln.
Det läckte otroligt mycket mellan plenum och spjällhus. (Som jag misstänkte eftersom jag hade fuskat)
Natten innan första bänkningen med laddtryck så fick jag inte dit plenum med o-ringar. Plenum tog mot ramen så det fanns inte utrymme för o-ringarna så jag körde på med klet istället. "Det funkar säkert" tänker man för sig själv.
Nu är o-ringarna på plats efter att ha jagat bort allt klet. Nu skall allt monteras tillbaka så vi kan se vart det läcker på nästa ställe.

Är det värt att montera fullradietrattar i plenum, eller är det okej som det är?

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av jompazx »

vet inte om det bara är jag men jag ser inga bilder. EDIT, forumsbilder verkar ligga nere ksk kommer upp igen.
mvh! Jonathan Hall
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Bromsning hos dundersmurfen imorgon, hoppas kolvarna stannar kvar denna gången =)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej hur gick det?

mvh jensa
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Kolven ramlade ut - Vad tror ni om orsaken?

Inlägg av Fredrik_Steen »

Det gick helt okej ändå. Grillade kopplingen när vi klev på laddtryck så inga siffror på det.

Nya motorn är frisk och kry, nya toppen och kamaxlar gjorde drygt +40hp.
2 Ton rulle ger långa sköna svep:
https://www.youtube.com/watch?v=30FvTzvbwkk

Med laddtryck:
https://www.youtube.com/watch?v=o7DtI7uxBIs
Skriv svar