Volvo b230 ”daily drifter
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har varit lite velande fram och tillbaka med val av turbo.
Har svårt att få nå riktigt begrepp om vad som funkar, det blir ju en liten kompromiss med 8ventiler.
Har just nu snöat in på kinugawa, och mer specifikt tf06-18k eller en td06-20g.
Tf06an spoolar ju tidigare och bättre respons vad jag förstått men begränsar max effekten, medans td06an är lite mer max effekt och segare spool.
Tar gärna hjälp av någon som testat bägge i något liknande.
Har svårt att få nå riktigt begrepp om vad som funkar, det blir ju en liten kompromiss med 8ventiler.
Har just nu snöat in på kinugawa, och mer specifikt tf06-18k eller en td06-20g.
Tf06an spoolar ju tidigare och bättre respons vad jag förstått men begränsar max effekten, medans td06an är lite mer max effekt och segare spool.
Tar gärna hjälp av någon som testat bägge i något liknande.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Har en tätstegad BMW låda att driva det med.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Du kommer knappast att hitta nån som testat dessa på en 8V maskin Den första har ett superperfekt avgashus (förutom att det är sjukt klumpigt och svårt att få till på en Volvo) Men den är dyr och ingen köper en sån för att sätta på nåt annat än en EVO (som den är byggd för)Slackan skrev: ↑tis mar 02, 2021 6:53 am Har varit lite velande fram och tillbaka med val av turbo.
Har svårt att få nå riktigt begrepp om vad som funkar, det blir ju en liten kompromiss med 8ventiler.
Har just nu snöat in på kinugawa, och mer specifikt tf06-18k eller en td06-20g.
Tf06an spoolar ju tidigare och bättre respons vad jag förstått men begränsar max effekten, medans td06an är lite mer max effekt och segare spool.
Tar gärna hjälp av någon som testat bägge i något liknande.
Hur du bedömer effektkapaciteten på turbona förstår jag inte riktigt TF06 har 55mm inducer och TD06 52.5mm, så rimligen ger TD06 lägre maxeffekt.
(beror lite på hur känslig motorn är för trånga turbiner och vad man kör för bränsle)
Ingen av dem har bra turbinhjul för att vara säkra på en Volvo (menar ett driftsäkert helhetskoncept som tål att plågas)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Med tanke på "plågas" så ska du byta kolvar och det hittar jag inte i ditt "recept" originalkolvarna är fruktansvärt klena och detta gäller oavsett vad folk skriver på detta forum.Slackan skrev: ↑tor jan 21, 2021 7:39 pm
Tänker mig att hamna runt 400hk ca på hjulen med ett grymt respons och tidigt vrid.
Men såhär lyder mitt recept hittills:
Maxxecu
H-profil
Genomgången motor, lämnar in blocket för hening alternativt borrning för att få så täta cylindrar som möjligt
46/36 ventiler
Hårdare eller dubbla fjädrar
Någon form utav portning i toppen
3” spjäll
22t eller Holset hx35 super competition eller bg s200 s252
680cc spridare
Elring toppackning
Nya original toppbultar
Alu svänghjul
Intercooler modell stor
Ringlanden spricker sönder helt oavkortat när man har en tung gasfot och när detta sker så spricker också blocken. Många tror att blocken spricker först men jag vet folk som analyserat skadorna och det är nog vanligare att kolvarna går sönder före blocken, släpper ner onödigt mycket värme, förbi kolvringarna och därmed varmgång på cylindervägg och sprickor
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Jag tror nog det här kommer fungera fullt dugligt, om inte annat är det en lära och jag kan förbättra.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Nån skrev för ett tag sen här på forumet om olika turbos och att de bromsat vitfemmor till ca 500 motor hk med en vanlig t3/t4 kinaturbo (som de portat wastegateporten i som är för trång) om jag inte minns fel???,
kanske bara pröva med en sån så länge, de är ju nästan gratis och verkar ju fungera ett tag iaf
Kan ha helt fel
kanske bara pröva med en sån så länge, de är ju nästan gratis och verkar ju fungera ett tag iaf
Kan ha helt fel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
är det denna tråden du menar?
viewtopic.php?f=12&t=97743
viewtopic.php?f=12&t=97743
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Nej verkar inte vara den. Har sökt men inte hittat igen den.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Ok, Pacman som skriver där också... Vi är ju "samma folk" som jiddrar runt här o skriver om turbos. Han påstår ju sig ha massor av erfarenhet kring Volvofemmorna och hade hoppats på att få en snygg effektkurva från nåt han varit inblandad i (men han verkar inte hunnit med det än)
Själv är jag ingen Volvoexpert men en del turbos har det blivit Denna kurvan hör till en extremt körbar bil och det vore kul att se nån annan fixa sånt här:
En S-200 insvarvad i ett original Volvo 240/740 avgashus med 51mm inducer. Turbinhjul 74x64mm
En kompressorinducer på 52-54mm hade inte försämrat spoolegenskaperna jättemycket (kanske inte ens märkbart vid körning) men den hade tagit trådskaparen till ovanför sitt mål (säkert nära 600Hp) och ingen portning eller kammar i motorn. (klicka på bilden så blir det tydligare)
Eller en diesel: (den röda inritade kurvan visar att det hade gått att få ett 3000rpm brett register med 595-650Nm, helt extremt på en diesel)
Själv är jag ingen Volvoexpert men en del turbos har det blivit Denna kurvan hör till en extremt körbar bil och det vore kul att se nån annan fixa sånt här:
En S-200 insvarvad i ett original Volvo 240/740 avgashus med 51mm inducer. Turbinhjul 74x64mm
En kompressorinducer på 52-54mm hade inte försämrat spoolegenskaperna jättemycket (kanske inte ens märkbart vid körning) men den hade tagit trådskaparen till ovanför sitt mål (säkert nära 600Hp) och ingen portning eller kammar i motorn. (klicka på bilden så blir det tydligare)
Eller en diesel: (den röda inritade kurvan visar att det hade gått att få ett 3000rpm brett register med 595-650Nm, helt extremt på en diesel)
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Vad är det för motor? (16v b230 eller nåt helt annat?) Laddtryck? Motorbänk, whp eller whp omräknat till motorn?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Volvofemma 2.4 liter. Det är därför ett avgashus från Volvo använts för att passa på labyrinttätningen. Rullar som inte visar skryteffekt när det räknats om till motoreffekt (som det är på denna grafen)
Det är mest det breda registret som är intressant att fundera på.
Det är mest det breda registret som är intressant att fundera på.
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Det här projektet var ju lite mer än planerat, men bara till det bättre!
Ska besikta bilen till veckan och efter det ska den rivas.
Har en liten fundering över grenrör eftersom jag kommer bygga nytt, ska man låta avgaserna mötas några centimeter innan flänsen eller ska dom mötas först i flänsen? Vad blir skillnaden?
Ska besikta bilen till veckan och efter det ska den rivas.
Har en liten fundering över grenrör eftersom jag kommer bygga nytt, ska man låta avgaserna mötas några centimeter innan flänsen eller ska dom mötas först i flänsen? Vad blir skillnaden?
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Om du väljer en vettig turbo så skall du bygga grenröret med så liten volym som möjligt. (ger bredast register)
Samma diameter på rören som du har i toppens utlopp. (inte ändra dimension nånstans, då det kostar energi att öka hastigheten på gasen efter en sänkning) Ibland har toppen onödigt stora kanaler och då kan det löna sig att långsamt kona ner rören efterhand som de närmar sig turbon, men detta är krångligt och "överkurs"
Twin entry, så att 1+4 går ihop och 2+3 går ihop. (twin entry gör mest nytta vid 2500-3500 rpm och minskar sedan sina fördelar för att helt upphöra vid c:a 4500)
Struntar du i om den går på bästa möjliga sätt under 4500 så kan du lika gärna åka singel entry och då skall du bygga med en snygg merge.
Väljer du bästa möjliga singel så skall du också bygga mergen så att gasen roterar moturs in i turbon (bra hus breddar registret genom att tvinga gasen att rotera moturs)
Beroende på hur du placerar turbon så kan det ibland, vid twin entry, löna sig att dra ihop rören långt innan turbon (åtminstone på 1 av bankerna, kan ge mindre total volym) , vid singelentry skall mergen sitta så nära flänsen som möjligt.
Samma diameter på rören som du har i toppens utlopp. (inte ändra dimension nånstans, då det kostar energi att öka hastigheten på gasen efter en sänkning) Ibland har toppen onödigt stora kanaler och då kan det löna sig att långsamt kona ner rören efterhand som de närmar sig turbon, men detta är krångligt och "överkurs"
Twin entry, så att 1+4 går ihop och 2+3 går ihop. (twin entry gör mest nytta vid 2500-3500 rpm och minskar sedan sina fördelar för att helt upphöra vid c:a 4500)
Struntar du i om den går på bästa möjliga sätt under 4500 så kan du lika gärna åka singel entry och då skall du bygga med en snygg merge.
Väljer du bästa möjliga singel så skall du också bygga mergen så att gasen roterar moturs in i turbon (bra hus breddar registret genom att tvinga gasen att rotera moturs)
Beroende på hur du placerar turbon så kan det ibland, vid twin entry, löna sig att dra ihop rören långt innan turbon (åtminstone på 1 av bankerna, kan ge mindre total volym) , vid singelentry skall mergen sitta så nära flänsen som möjligt.
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Tack Whilliam för det, ska ta med det i grenrörsbygget!
Tanken är också att bygga det så man kan byta/kolla tändstiften utan att behöva ta bort turbo eller grenrör.
Tanken är också att bygga det så man kan byta/kolla tändstiften utan att behöva ta bort turbo eller grenrör.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland