BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
BörnMotors Dragrace Volvo 760
Har monterat en hydraulisk handbroms. Denna ska gå till ett par extra bromsok bak (liknande system som används på Volvo i drifting).
Detta för att kunna rulla in i stage med så högt laddtryck som möjligt. Tanken är ju trots allt att kunna släppa transbraken så fort man ser det glimma i dom gula lamporna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta för att kunna rulla in i stage med så högt laddtryck som möjligt. Tanken är ju trots allt att kunna släppa transbraken så fort man ser det glimma i dom gula lamporna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Dragrace Volvo 760
Tog en kontroll för att se hur lagren såg ut efter bromsningen. De var som nya
Så nu blir nästa steg få en adapter tillverkad till flexplattan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så nu blir nästa steg få en adapter tillverkad till flexplattan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Var länge sedan det blev någon uppdatering här.
Men det har ändå hänt lite med bilen när tid har infunnit sig
Med lite hjälp av en vän ritade vi upp en adapter mellan Volvo veven och Cheva flexplattan som jag sedan tillverkade på mitt jobb med CNC svarven.
Tre stycken adaptrar har jag tillverkat, två har jag sålt varav en till Jonas Sandström med Amazonen. Vill någon ha en tillverkad så är det bara att höra av sig. Tänk på att vara ute i tid då jag måste beställa material och sedan passa in det när tid finnes i maskinen
Men det har ändå hänt lite med bilen när tid har infunnit sig
Med lite hjälp av en vän ritade vi upp en adapter mellan Volvo veven och Cheva flexplattan som jag sedan tillverkade på mitt jobb med CNC svarven.
Tre stycken adaptrar har jag tillverkat, två har jag sålt varav en till Jonas Sandström med Amazonen. Vill någon ha en tillverkad så är det bara att höra av sig. Tänk på att vara ute i tid då jag måste beställa material och sedan passa in det när tid finnes i maskinen
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Mellan övertidsjobb och motorarbeten på den egna firman,
så har det ändå blivit några timmar utförda med att sammanföra motor och låda
Tog för givet att jag skulle få lov att schimsa mellan motor och låda för att få till spelet mellan converter och flexplatta.
Men utan något schims hamnade jag på 4.3mm och i papperet som medföljde convertern rekommenderades mellan 3.2-4.7mm i spel så det får vara bra så
Nu är det bara att hoppas på att hålet i torpedvägg och tunnel är nog stort för denna enorma låda med tillhörande sprängskydd
Skickat från min iPhone med Tapatalk
så har det ändå blivit några timmar utförda med att sammanföra motor och låda
Tog för givet att jag skulle få lov att schimsa mellan motor och låda för att få till spelet mellan converter och flexplatta.
Men utan något schims hamnade jag på 4.3mm och i papperet som medföljde convertern rekommenderades mellan 3.2-4.7mm i spel så det får vara bra så
Nu är det bara att hoppas på att hålet i torpedvägg och tunnel är nog stort för denna enorma låda med tillhörande sprängskydd
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
hej hur går det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Fick in en del jobb på motorfirman så jag har dessvärre inte hunnit med så mycket den sista tiden.
Men idag hissades motor och låda ner i bilen iaf.
Jag sköt tillbaka motorn så långt tillbaka det gick. Ska den bakåt något mera i framtiden så måste insuget modifieras och generator flyttas.
Men med mina hemmasnickrade motorfästen så finns det möjligheter att flytta tillbaka motorn en bit till i framtiden.
Morgondagen tänkte jag ägna åt att försöka få till en plan med kardan och växellådsbalk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men idag hissades motor och låda ner i bilen iaf.
Jag sköt tillbaka motorn så långt tillbaka det gick. Ska den bakåt något mera i framtiden så måste insuget modifieras och generator flyttas.
Men med mina hemmasnickrade motorfästen så finns det möjligheter att flytta tillbaka motorn en bit till i framtiden.
Morgondagen tänkte jag ägna åt att försöka få till en plan med kardan och växellådsbalk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
det är bra med mycket jobb på firman men bra du hinner meka med bilen lite också . snacka lite om din bil här i garaget jag och jonas i går och den fina adaptern. den kommer gå gott ska du se! blir kul att följa.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Jo det ska bli kul att få släppa transbraken för första gångenJens Gustavsson skrev:det är bra med mycket jobb på firman men bra du hinner meka med bilen lite också . snacka lite om din bil här i garaget jag och jonas i går och den fina adaptern. den kommer gå gott ska du se! blir kul att följa.
mvh jens
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Idag har jag tillverkat ett verktyg för att kunna kontrollera hur motor och låda linjerar mot bakaxeln.
Först fick det bli en tur till Clas Ohlson för att inhandla en liten laserpekare för 79:-
CNC-maskinen på jobbet var inställd och mitt uppe i ett jobb så det fick bli lite gammaldags hempul i supportsvarven och pelarborren.
Yoken som satt i lådan från början fick jag nu användning för och den fick bli grunden till mätverktyget.
Med lite justering utav låsskruvarna som håller själva laserpekaren slutade till sist pricken att göra en cirkel när man roterade yoken och höll sig istället stilla i mitten.
Ska bli spännande att se hur mycket motor och låda måste justeras i bilen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Först fick det bli en tur till Clas Ohlson för att inhandla en liten laserpekare för 79:-
CNC-maskinen på jobbet var inställd och mitt uppe i ett jobb så det fick bli lite gammaldags hempul i supportsvarven och pelarborren.
Yoken som satt i lådan från början fick jag nu användning för och den fick bli grunden till mätverktyget.
Med lite justering utav låsskruvarna som håller själva laserpekaren slutade till sist pricken att göra en cirkel när man roterade yoken och höll sig istället stilla i mitten.
Ska bli spännande att se hur mycket motor och låda måste justeras i bilen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Har hänt lite roliga saker på motorfirman den senaste tiden.
Bland annat har jag fått hem min maskin för borrning och honing utav block.
En Sunnen CK10 som ser ut att vara i bra skick
Detta har ju dock i vanlig ordning medfört att bilen ramlat neråt på priolistan.
Men idag passade det att veva igång på CNC-svarven och göra del två utav mitt lasermätverktyg.
Denna ska då sitta på medbringaren på bakaxeln.
Nu återstår bara del tre så kan jag börja rikta upp motor och låda i bilen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bland annat har jag fått hem min maskin för borrning och honing utav block.
En Sunnen CK10 som ser ut att vara i bra skick
Detta har ju dock i vanlig ordning medfört att bilen ramlat neråt på priolistan.
Men idag passade det att veva igång på CNC-svarven och göra del två utav mitt lasermätverktyg.
Denna ska då sitta på medbringaren på bakaxeln.
Nu återstår bara del tre så kan jag börja rikta upp motor och låda i bilen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Imorgon är semestern slut. Men det här årets semester har iaf. inneburit åtta hela dagar med skruvande på bilen och en del framsteg med det.
Först och främst så skulle bilen flyttas in över smörjgropen och fick därmed lite solsken på sig för första gången på många år
Modifierade sedan panhardstaget för att kunna justera in bakaxeln i mitten utav bilen.
Nästa steg var att slå igång lasrarna för att se vart motor och låda slutligen ska sättas fast. Så här såg det ut vid utgångsläget, har tyvärr ingen bild på hur det slutliga resultatet blev men prickarna var då riktade mot centrum på automatlåda och bakaxel.
Pinjongvinkel ska jag kolla senare men just nu är det så nära det kan bli
Sedan påbörjades jobbet med att få en ny tunnel över det stora hålet som behövde kapas upp i golvet för att få plats för lådan.
Brorsan tyckte att det liknade något som skulle ha suttit på en sovjetisk MIG Någon bilplåtslagare lär man aldrig bli men det är tätt iaf.
Följande steg fick bli att koppla in den hydrauliska handbromsen som ska underlätta instagening.
Ett nytt WG-rör konstruerades och drogs sedan upp genom huven.
Slutligen fick jag monterat in växelspaken och justerat växelvajern efter en viss slipning och justering på vajerfästet som skulle sitta på lådan.
Nu behöver jag leja in brorsan eller min far för att få lite hjälp att kontrollera att växellägena stämmer samt till luftning utav den hydrauliska handbromsen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Först och främst så skulle bilen flyttas in över smörjgropen och fick därmed lite solsken på sig för första gången på många år
Modifierade sedan panhardstaget för att kunna justera in bakaxeln i mitten utav bilen.
Nästa steg var att slå igång lasrarna för att se vart motor och låda slutligen ska sättas fast. Så här såg det ut vid utgångsläget, har tyvärr ingen bild på hur det slutliga resultatet blev men prickarna var då riktade mot centrum på automatlåda och bakaxel.
Pinjongvinkel ska jag kolla senare men just nu är det så nära det kan bli
Sedan påbörjades jobbet med att få en ny tunnel över det stora hålet som behövde kapas upp i golvet för att få plats för lådan.
Brorsan tyckte att det liknade något som skulle ha suttit på en sovjetisk MIG Någon bilplåtslagare lär man aldrig bli men det är tätt iaf.
Följande steg fick bli att koppla in den hydrauliska handbromsen som ska underlätta instagening.
Ett nytt WG-rör konstruerades och drogs sedan upp genom huven.
Slutligen fick jag monterat in växelspaken och justerat växelvajern efter en viss slipning och justering på vajerfästet som skulle sitta på lådan.
Nu behöver jag leja in brorsan eller min far för att få lite hjälp att kontrollera att växellägena stämmer samt till luftning utav den hydrauliska handbromsen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
Det händer mer med bilen än det gör i den här garagetråden. Som tur är
Fick en skärfil på startmotorfästet som Jonas Sandström har designat.
Har fått det utskuret och ihopsvetsat. Efter lite schimsande så kunde jag köra runt motorn med startmotorn vilket var ett stort steg framåt
Har monterat en stor 960 kylare i fronten samt svetsat ihop nya tryckrör.
Ska dit imorgon och fortsätta. Får prova bättra mig angående uppdateringarna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fick en skärfil på startmotorfästet som Jonas Sandström har designat.
Har fått det utskuret och ihopsvetsat. Efter lite schimsande så kunde jag köra runt motorn med startmotorn vilket var ett stort steg framåt
Har monterat en stor 960 kylare i fronten samt svetsat ihop nya tryckrör.
Ska dit imorgon och fortsätta. Får prova bättra mig angående uppdateringarna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 375 samt adaptrar för att sätta ihop allt)
bra jobbat det börjar närma sig! håll oss uppdaterad! ser bra ut
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 214
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400)
Senaste tiden har blivit ägnat åt att dra el i bilen.
Ingen paradgren vad det gäller mig men nu är det klart så när som på att koppla in transbraken.
Nästa projekt före uppstart blir att få till en gaspedal då det är två faktorer som gör att jag inte kan ha gaspedalen där den var sist jag använde bilen.
För att få plats med den enorma amerikanska lådan med externt sprängskydd så har jag fått kapa upp torpedvägg och tunnel så att gamla fästpunkten för pedalen i torpedväggen är i princip borta.
Sedan har jag flyttat förarstolen 10cm bakåt så jag skulle behövt ha rejäla träskor för att nå fram.
Känns som att jag är på sluttampen här innan uppstart. Dock kommer denna helgen att ägnas till en minisemester på Gotland plus att jag fått några motorarbeten att ta tag i vid återkomsten.
Ska satsa på att ha den testad och klar till Hagfors open 23-24 juli.
Blir inte mycket till roliga bilder att visa vid eldragning så får bli en med utsikten från styrhytten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ingen paradgren vad det gäller mig men nu är det klart så när som på att koppla in transbraken.
Nästa projekt före uppstart blir att få till en gaspedal då det är två faktorer som gör att jag inte kan ha gaspedalen där den var sist jag använde bilen.
För att få plats med den enorma amerikanska lådan med externt sprängskydd så har jag fått kapa upp torpedvägg och tunnel så att gamla fästpunkten för pedalen i torpedväggen är i princip borta.
Sedan har jag flyttat förarstolen 10cm bakåt så jag skulle behövt ha rejäla träskor för att nå fram.
Känns som att jag är på sluttampen här innan uppstart. Dock kommer denna helgen att ägnas till en minisemester på Gotland plus att jag fått några motorarbeten att ta tag i vid återkomsten.
Ska satsa på att ha den testad och klar till Hagfors open 23-24 juli.
Blir inte mycket till roliga bilder att visa vid eldragning så får bli en med utsikten från styrhytten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
Re: BörnMotors Dragrace Volvo 760
Erik Samuelsson skrev: ↑fre sep 07, 2018 2:41 pm Har monterat en hydraulisk handbroms. Denna ska gå till ett par extra bromsok bak (liknande system som används på Volvo i drifting).
Detta för att kunna rulla in i stage med så högt laddtryck som möjligt. Tanken är ju trots allt att kunna släppa transbraken så fort man ser det glimma i dom gula lamporna
[img]https://uploads.tapatalk- cdn.com/20180907/68dee711d0042d92e78c5b31ce85eee7.jpg[/img]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spännande att se hur det blir! Jag är inne på att göra samma på mitt bygge.. bara en fundering, jag kanske inte fattar bara eller är trög..Men ska du ha hydralkryckan som en transbrake, eller har du en riktigt transbrake med? Tänkte det blir kaka på kaka med båda två? Eller ska du ”bumpa” in i stage på nåt sätt?
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..