B230 bruksbils test motorn. del 2
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1694
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: B230 bruksbils test motorn
På 940 sitter det ju en TD04H13C och TD04H betyder att turbinhjulet är en aning mindre än TD04HL (13T/15T/16T/18/19T)....
Vissa mindre Holsets är baserade på Mitsubishi (många delar passar emellan) men tyvärr går det inte att montera Core från en 221W rakt i ett 940 hus och det beror på att turbinen i den är samma som i TD04HL, ska man lyckas så blir det en del slipjobb då det skiljer 2mm i diameter på exducern. Visserligen kommer Jens att greja att slipa upp det med portningsverktyg men det är ju inte något "bolt on"
Man kan också lika gärna ta nån av 16T-19T och göra likadant.
Jag tycker det ska köras en HX40 med liten kompressorinducer på oportad topp och rampat laddtryck för att plocka det som behövs på höga varvtal.
HX40 turbinen är tillräckligt stor för att kunna flöda för över 450Hp utan att ha W/G öppen och det räcker till mycket tryck på höga varvtal som kan kompensera för ett lågt flöde i toppen. Min gissning är att det krävs 2.6 bar ungefär för att få 450Hp@ 7000+rpm.
HX35 har underdimensionerad turbin och det är ännu sämre på den som kallas "super"
Varför inte en Holset i ett Garrett T3 hus från äldre 740 eller 240? det blir ju väldigt "bolt on"
såna hus svarvas ofta om för att svälja S-200/K28/HX35/40. För övrigt skulle en S-200 göra sig allra bäst på motorn och då en med 51x80mm kompressor samt 64x74mm turbin - perfekt i ett Garrett T3 hus.
Tänk på att moderna bilar aldrig har en "rak" laddtryckskurva, det räknas som "stenålder"
Vissa mindre Holsets är baserade på Mitsubishi (många delar passar emellan) men tyvärr går det inte att montera Core från en 221W rakt i ett 940 hus och det beror på att turbinen i den är samma som i TD04HL, ska man lyckas så blir det en del slipjobb då det skiljer 2mm i diameter på exducern. Visserligen kommer Jens att greja att slipa upp det med portningsverktyg men det är ju inte något "bolt on"
Man kan också lika gärna ta nån av 16T-19T och göra likadant.
Jag tycker det ska köras en HX40 med liten kompressorinducer på oportad topp och rampat laddtryck för att plocka det som behövs på höga varvtal.
HX40 turbinen är tillräckligt stor för att kunna flöda för över 450Hp utan att ha W/G öppen och det räcker till mycket tryck på höga varvtal som kan kompensera för ett lågt flöde i toppen. Min gissning är att det krävs 2.6 bar ungefär för att få 450Hp@ 7000+rpm.
HX35 har underdimensionerad turbin och det är ännu sämre på den som kallas "super"
Varför inte en Holset i ett Garrett T3 hus från äldre 740 eller 240? det blir ju väldigt "bolt on"
såna hus svarvas ofta om för att svälja S-200/K28/HX35/40. För övrigt skulle en S-200 göra sig allra bäst på motorn och då en med 51x80mm kompressor samt 64x74mm turbin - perfekt i ett Garrett T3 hus.
Tänk på att moderna bilar aldrig har en "rak" laddtryckskurva, det räknas som "stenålder"
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 bruksbils test motorn
Gör bara en pocketport med bra vinklar på ventilerna(och säten) samt unshrouda ventilerna.
Skit i att plana om du ska gå på 86mm vev sen, om du inte vill ha än högre komp då iofs.
Testa gärna Volvo´s H kam.
Kör med 940 grenröret och K-jet insuget.
Jag finner det lite roligt iaf, jag har förespråkat hög komp i åratal, nu börjar det bli accepterat
Skit i att plana om du ska gå på 86mm vev sen, om du inte vill ha än högre komp då iofs.
Testa gärna Volvo´s H kam.
Kör med 940 grenröret och K-jet insuget.
Jag finner det lite roligt iaf, jag har förespråkat hög komp i åratal, nu börjar det bli accepterat
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
Menar du denna?
http://www.stavtech.co.uk/home/stavs-te ... -downpipes
https://www.youtube.com/watch?v=Xmk345wF0_c
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
volvos orginal insug är så dåliga+ att de inte har rätt spridar fästan och det finns bra som är billiga så det orkar jag inte jobba nått med och det har vi testa tidigare också både i dynon och i flödesbänken.
H kamaxeln har inget fördelar spår heller. sen är den nästan en halv race kam fans bara en eller två årsmodell va tydligen inte så rolig att dra husvagn mm med. har själv haft en -79 GLT B23 så jag vet men kul bil jag saknar ibland.
turbo får vi se vad som händer där men blir inget standard grenrör och skit mitsu agrigat jag har bara dåliga erfarenheter av dem och denna sugmotor blir för bra för sånna grejor tror jag (vi får se vart vi landar).
ska man ha turbo så ska det va nått som gör bra ifrån sig och som är hållbart som en holset hx 35 som jag säljer som spolar rätt tidigt men ändå räcker rätt långt. det är 54mm compressor den större turbinen på dem som räcker till ca 500hk utan att avgastrycket överstiger laddtrycket och det är svårslaget i denna storleks klass. en 19T går i väggen direkt man trycker full gas om man har lite sug motor och sprängs om man råka passera 1.3 bar (nu kanske jag är lite negativ men lite åt det hållet haha)
mvh jens
H kamaxeln har inget fördelar spår heller. sen är den nästan en halv race kam fans bara en eller två årsmodell va tydligen inte så rolig att dra husvagn mm med. har själv haft en -79 GLT B23 så jag vet men kul bil jag saknar ibland.
turbo får vi se vad som händer där men blir inget standard grenrör och skit mitsu agrigat jag har bara dåliga erfarenheter av dem och denna sugmotor blir för bra för sånna grejor tror jag (vi får se vart vi landar).
ska man ha turbo så ska det va nått som gör bra ifrån sig och som är hållbart som en holset hx 35 som jag säljer som spolar rätt tidigt men ändå räcker rätt långt. det är 54mm compressor den större turbinen på dem som räcker till ca 500hk utan att avgastrycket överstiger laddtrycket och det är svårslaget i denna storleks klass. en 19T går i väggen direkt man trycker full gas om man har lite sug motor och sprängs om man råka passera 1.3 bar (nu kanske jag är lite negativ men lite åt det hållet haha)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 bruksbils test motorn
Det var nog det jag hade sett ja, tack för att du hittade det.Hasse Bus skrev: ↑ons jun 02, 2021 6:16 amMenar du denna?
http://www.stavtech.co.uk/home/stavs-te ... -downpipes
https://www.youtube.com/watch?v=Xmk345wF0_c
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
skulle va värt att kolla lite på en sån holset. vad har den för mått på compressor och turbin?
jag har kollat lite avgasvärden nu med M kamaxeln utan cat men är inte helt uppdatewrad i vad som är bra eller inte men kring 40 i Hc "oförbränt" låter ju bra. det bruka va runt 100 eller strax över på mina gammla 940 bilar som gått långt (med cat)
under 0.5 co
ska se om den lilla filmen jag gjorde går att få upp på tuben sen i kväll.
jag har kollat lite avgasvärden nu med M kamaxeln utan cat men är inte helt uppdatewrad i vad som är bra eller inte men kring 40 i Hc "oförbränt" låter ju bra. det bruka va runt 100 eller strax över på mina gammla 940 bilar som gått långt (med cat)
under 0.5 co
ska se om den lilla filmen jag gjorde går att få upp på tuben sen i kväll.
- Bilagor
-
- avgastest M kam.jpg (62.58 KiB) Visad 2156 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
Om du menade HE221W så finns ju dessa.
https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbeh ... QwEALw_wcB
https://www.turbosystems.info/product-p ... rbocharger
https://www.kkdmotorsport.com/epages/kk ... 0HE221W%22
https://www.turbosystems.se/produkt/hol ... bocharger/
https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbeh ... QwEALw_wcB
https://www.turbosystems.info/product-p ... rbocharger
https://www.kkdmotorsport.com/epages/kk ... 0HE221W%22
https://www.turbosystems.se/produkt/hol ... bocharger/
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
43.5 inducer på compressorn och 45mm ut ur turbinen lät lite för litet för denna motor men en fin turbo för orginal motorer säkert ingen pulssplitt heller.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
en sån holset blåser ifrån en mitzu 16-19-20 turbo oavsett storlek på induser samt att den håller. speciellt då man laddar på över 1.0 bar. gämför diagrammen på 1.5 bar eller 2 bar där ligger holseten och bara små lunkar medans mitzu turbon är nära sprängning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1694
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: B230 bruksbils test motorn
Vad är det här för konstigt uttalande? Är detta den verkliga orsaken till att du inte vill diskutera turbos med fakta utan hellre hänvisar till egna tester?Jens Gustavsson skrev: ↑tor jun 03, 2021 4:23 pm en sån holset blåser ifrån en mitzu 16-19-20 turbo oavsett storlek på induser samt att den håller. speciellt då man laddar på över 1.0 bar. gämför diagrammen på 1.5 bar eller 2 bar där ligger holseten och bara små lunkar medans mitzu turbon är nära sprängning.
Det skulle vara kul att veta vem som levererar fakta till dig, den firman är nog ganska insnöad på Holset
Menar du på fullt allvar att när Mitsubishi gör en turbo åt Holset så är den jättebra men deras egna är sopor? Det är faktiskt aggregat i samma familj men designade för olika saker. Kollar man i diagrammet så är HE221 värdelös runt ett bar medan där glänser exempelvis 19T.
En 19T kommer att ge mycket bättre resultat på din Volvomaskin än vad HE 221 gör. (men det kanske du inte vill tro förrän man sätter en Holset badge på den)
Re: B230 bruksbils test motorn
Jag mappade en Audi Quattro med en 1,8T för en månad sedan.
324hp@7000rpm vid 1,0 bar och 342Nm@6000rpm vid 0,9bar med en 16T ifrån en Volvo V70, dvs en beg 25.000mils turbo köpt för 1500:- på Facebook Marketplace.
Menar du på fullt allvar Jens att en sådan Holset HE221W skulle prestera bättre?
324hp@7000rpm vid 1,0 bar och 342Nm@6000rpm vid 0,9bar med en 16T ifrån en Volvo V70, dvs en beg 25.000mils turbo köpt för 1500:- på Facebook Marketplace.
Menar du på fullt allvar Jens att en sådan Holset HE221W skulle prestera bättre?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: B230 bruksbils test motorn
hur mkt effekt ska det bli i denhär motorn? en 19t räcker väl inte till mer än 240-260whp på en 8v.
mvh! Jonathan Hall
Re: B230 bruksbils test motorn
324hp@7000rpm vid 1,0 bar och 342Nm@6000rpm vid 0,9bar
Jag tolkar detta som att den hade max vrid vid 6000 rpm.
Därför blir jag lite nyfiken. Varför mappar du inte den till typ 500 Nm vid 4000 rpm ? Ville du undvika stressa växellådan ? Men det borde den tåla utan problem om det är en quattro. Och turbon borde väl hinna spola till 4000 varv. Och nog måste den väl tåla mer än 1 bar ? Gissar det inte behövs mer än kanske 1,7 bar för att få det vridet, även om det bara är 1800 cc i motorn.
Jag tolkar detta som att den hade max vrid vid 6000 rpm.
Därför blir jag lite nyfiken. Varför mappar du inte den till typ 500 Nm vid 4000 rpm ? Ville du undvika stressa växellådan ? Men det borde den tåla utan problem om det är en quattro. Och turbon borde väl hinna spola till 4000 varv. Och nog måste den väl tåla mer än 1 bar ? Gissar det inte behövs mer än kanske 1,7 bar för att få det vridet, även om det bara är 1800 cc i motorn.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1694
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: B230 bruksbils test motorn
Bra uppskattning av vad som krävs för laddtryck för att nå de 500 newton vid 4000rpm (man kan nog inte komma närmre än du gjort med de 1.7 "baren")
Jag skulle tro att de ville ha en "snygg" vridkurva som inte har en "puckel" men jag håller med dig om att prestandan blir bättre när "effektkurvan är rak"
En 324 hästars bil kommer att prestera betydligt snabbare acc om den har 324 hästar från 4800 rpm till 7000 rpm än om den har 230 hästar (som jag bedömer att denna har) vid 4800 för att öka linjärt till 324 vid 7000
TD04 aggregaten verkar hålla bra på 2 bars laddtryck och 16T är inte direkt dålig där (18T och 19T är lite sämre)
Jag skulle tro att de ville ha en "snygg" vridkurva som inte har en "puckel" men jag håller med dig om att prestandan blir bättre när "effektkurvan är rak"
En 324 hästars bil kommer att prestera betydligt snabbare acc om den har 324 hästar från 4800 rpm till 7000 rpm än om den har 230 hästar (som jag bedömer att denna har) vid 4800 för att öka linjärt till 324 vid 7000
TD04 aggregaten verkar hålla bra på 2 bars laddtryck och 16T är inte direkt dålig där (18T och 19T är lite sämre)