He-he... Det var med 100Nm "tankar" som jag frågade om väderkompenseringen. Flödet i toppen (och, kanske strypande kringutrustning) räcker (enligt sunt förnuft) alltid till "100Nm/liter" men vid dåligt flöde så måste allt stämmas av för ett lågt varvtal (och nån direkt varvtalsskillnad var det inte på kammarna, just där vridkurvan kommer igång)Pacman skrev: ↑tis jun 08, 2021 1:36 pm M-kammen är en skum kam med mer lyft och dur på avgas. Liknar en dieselkam.
Men som du nu visade Jens så ger den högt vridmoment på låga varvtal, om det nu beror på just den skumma designen.
Dock en bit kvar till 100Nm/liter Whilliam!
Vad tror du, hade en portning gett M-kammen ännu mer vridmoment?
Inte ens en sån här motor är "avstämd" för att prestera endast på 2000-3000rpm, vilket hade behövts om man tvunget vill hålla på "tesen" i alla lägen. Jag tror nog att vi är ganska eniga om att 100Nm är ett vettigt utgångsläge att ha som "norm" och även att 130Nm är nån form av övre gräns när alla avstämningspulser är perfekt matchade.
Portning hade gjort massor för vridet lite högre upp i registret och ju högre varvtal desto större procentuell vinst. Kanske även på de låga varvtal (runt 2800) där maxvridet hamnade. Men det hade också gått att justera med andra faktorer så att maxvridet hamnade vid 2600 och då hade flödet räckt till betydligt mer än de 89Nm/liter som det var här.