Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
jonas nu får du lägga upp mer info/bilder från dagens dyno nu börjar den låta lite arg men ändå inget som bottnat eller känns som det inte vill mer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Ja nu vart man nyfiken
Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk
Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Här är en bild från dagens sista bromsning. Med 2.6 i ladd är det inte så långt till mapsensorn bottnar (3bar). Spridare och turbo har mer att ge. Frågan är om bränslepumpar räcker och hur mycket mer vi törs vrida upp trycket
- Bilagor
-
- 20210522_143250.jpg (296.87 KiB) Visad 3231 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Duty cycle ligger kring 90%. Då går den lite fett. Insugstempen tror jag var 28 grader. Tändning ligger vid 2 bar på 26 grader och backar till 20 grader vid 3 bar. Den låg och interpolerade på ca 23 grader här. Effektökningen kan tyckas blygsam jämfört med 704hp bromsningen för två år sedan. Det var kallt ute då och vi ska gräva i några gamla loggar för att se om vi hittar insugstemp från den dagen, men gissningsvis låg det kring 5 grader. Så effektökningen i bil med samma förutsättningar sommartid lär ändå bli ganska stor. När motorn är tilbaka i bilen ska vi göra ett nytt försök med macventiler och styra med pwm. Får jag till det så kommer jag ha möjlighet att styra effektkurvan på höga varv så effektkurvan blir plan på de varv som convertern vill arbeta.
Jonas Sandström SÄVAR
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Tycker den börjar gå fint nu men vill gärna se lite mer Boooost då allt känns så bra innan denna dyno körning är klar i morgon.
vattnet i dynon vart lite varmt i slutet av dagen och börja ånga ur turbinen på max rpm/last. ska fylla på mer i tanken sen kyls det ned i natt.
kan tillägga att kamaxeln står i splitt 4.1 och 4.1mm med inräknat ventilspel kring 0.3mm. skulle gå att vrida lite för att se om det höjer varvet? 33mm tryckare med lashcaps och volvo brickor och fjädrar med ca 65 säte och 155kg öppen.
luft trycket va 995 i dag och ca 5-6 grader varmt ute. ca 12-18 grader insugs temp i luftfilteret.
vi snackade lite om vad som skulle kunna hålla denna motor tillbaka lite och det skulle nog kunna va insuget som inte är så grovt och lite osagt längd? 33 tryckar kam, skulle gå att karva fram några cfm mer också ur toppen. inte så hög kompa heller ca 8.5-1?
tryckfallet över laddluft kylaren va ca 0.1 bar vid 7800rpm och 1.5 bar laddtryck. vi flyttade laddtrycks slangen till wg till efter kylaren.
blir bra sen med laddtryck VS rpm då vridet börjar bli lite högre men vi dämpar det med tändning och fet lamda för tilfället. men inte lönt att jobba för mycket med det då autronic håller på va lite för gammalt och svårt att styra mot tids axlar mm ändå. men vill säga att det fungerar bra annars med nya tändspolarna och trigger! inte en miss tändning eller trigger miss!!!
avgastrycket va 0.9bar under laddtrycket och helt plant nästan och det med ett 6meters avgasrör med 4 st 90 graders böjar som börjar på 4" men går sen ned till 3.5".
mvh jens
vattnet i dynon vart lite varmt i slutet av dagen och börja ånga ur turbinen på max rpm/last. ska fylla på mer i tanken sen kyls det ned i natt.
kan tillägga att kamaxeln står i splitt 4.1 och 4.1mm med inräknat ventilspel kring 0.3mm. skulle gå att vrida lite för att se om det höjer varvet? 33mm tryckare med lashcaps och volvo brickor och fjädrar med ca 65 säte och 155kg öppen.
luft trycket va 995 i dag och ca 5-6 grader varmt ute. ca 12-18 grader insugs temp i luftfilteret.
vi snackade lite om vad som skulle kunna hålla denna motor tillbaka lite och det skulle nog kunna va insuget som inte är så grovt och lite osagt längd? 33 tryckar kam, skulle gå att karva fram några cfm mer också ur toppen. inte så hög kompa heller ca 8.5-1?
tryckfallet över laddluft kylaren va ca 0.1 bar vid 7800rpm och 1.5 bar laddtryck. vi flyttade laddtrycks slangen till wg till efter kylaren.
blir bra sen med laddtryck VS rpm då vridet börjar bli lite högre men vi dämpar det med tändning och fet lamda för tilfället. men inte lönt att jobba för mycket med det då autronic håller på va lite för gammalt och svårt att styra mot tids axlar mm ändå. men vill säga att det fungerar bra annars med nya tändspolarna och trigger! inte en miss tändning eller trigger miss!!!
avgastrycket va 0.9bar under laddtrycket och helt plant nästan och det med ett 6meters avgasrör med 4 st 90 graders böjar som börjar på 4" men går sen ned till 3.5".
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Tester med vrida kam. Med nollad position med indicatorklocka fick vi 208nm vid 3000
Med retard 187nm vid samma varv
Med retard 187nm vid samma varv
Jonas Sandström SÄVAR
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6
Toppnotering slutade på 790hp. Effektkurvan höll ut bättre med kammen retardad. Blir att testa så i bil och vrida tillbaka kammen om den inte orkar stalla turbinen. Laddtrycket var 2.9bar och mappsensorn räcker till 3. Bränslepumparna började också ta slut här.
I bilen kommer det bli stor skillnad jämfört med förra säsongen.
I bilen kommer det bli stor skillnad jämfört med förra säsongen.
- Bilagor
-
- 20210523_145622.jpg (275.19 KiB) Visad 3000 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar
Wallace ET calc säger 8.46/ 256km/t på en 1100kg (2422LB) bil med 790hk
så nu gäller det få chassit att lira
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php
så nu gäller det få chassit att lira
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar
Samma kalkylator säger då 1.18sek 60 fot och det brukar vara knepigt med denna typ av set-up (kalkylatorn verkar inte vara baserad på turbobils repor) men en låg nia kommer nog att funka fint och kanske en hög åtta kommer så småningom.
Både motorns register och hur bakvagnen är justerad påverkar ju den allra första biten i starten (som är extremt viktig för en låg ET)
"rapp bil" skrev jag på förra set-upen och nu blir det väl ett grattis till en ännu rappare
Både motorns register och hur bakvagnen är justerad påverkar ju den allra första biten i starten (som är extremt viktig för en låg ET)
"rapp bil" skrev jag på förra set-upen och nu blir det väl ett grattis till en ännu rappare
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar
jag tror jonas kommer nå låga 1.20 tider då han fått köra endel tävligar på klistrad bana men tar tid att komma dit och saker som båge och kräng och jobb med dämpare och fjädrar mm måste justeras in. kanske måste dit en 9" axel också för hålbarhetens skull?
3 växlad och med 790hk och fullt justerbar 4 link är bra framtids säkrat och mycket utväcklings bart
mvh jens
3 växlad och med 790hk och fullt justerbar 4 link är bra framtids säkrat och mycket utväcklings bart
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar
Kikade på den jämförande dynokurvan i garagetråden...
Jag vet inte om kurvan för gamla bänkningen och den nya är lite missvisande? Utgår man ifrån att de stämmer så är det synd att inte den gamla turbon preppades till att prestera det den kunde på ett lika högt tryck som den nya. Med mina ögon och sätt att bedöma så hade den mer att ge.
Oavsett så är det häftigt med pulver i gammelbilen
Jag vet inte om kurvan för gamla bänkningen och den nya är lite missvisande? Utgår man ifrån att de stämmer så är det synd att inte den gamla turbon preppades till att prestera det den kunde på ett lika högt tryck som den nya. Med mina ögon och sätt att bedöma så hade den mer att ge.
Oavsett så är det häftigt med pulver i gammelbilen